A liberalizmus belső ellentmondásairól értekezett vitaindító cikkében Csizmadia Ervin a Magyar Nemzet hasábjain. Arra jutott, hogy a liberalizmusnak tolerálnia kell más világlátásokat, identitásokat is. A neves elemző a liberalizmus egyik valóban gyenge pontjára tapintott rá – liberálisként. Nem új felismerés ez, ne legyünk azonban igazságtalanok: a politikai gondolkodás egyik örök kérdése, hogy mennyire tolerálható az intolerancia. Avagy, ha alapérték a szólásszabadság, akkor élhetnek-e ezzel a szólásszabadságot ellenző csoportok is? Ha alapérték a demokrácia, az eszmék és pártok demokratikus versenyében van-e helyük a nem demokratikus eszméknek és pártoknak? Ha pedig azt mondjuk, mindennek van határa, akkor mi lesz az a kiszámítható kritérium, amely megállapítja ezt a határt?
Vitaindító:
Csizmadia Ervin: Liberalizmus és liberális demokrácia (január 8.).
Hozzászólások:
Csejtei Dezső: A liberalizmus bájai és bajai (január 11.)
Kardos Gábor: Egy eszme globális válsága (január 14.)
A konzervatívoknak például kevéssé kell ezen kérdésekkel megküzdeniük, mivel világlátásuk belső koherenciáját nem veszélyezteti az, ha korlátozhatónak tartják a szólásszabadságot, nem is beszélve az államrend elleni szervezkedéssel szembeni fellépésről. Mindazonáltal akár még liberális és demokrata szempontból is lehet azzal érvelni: egy államberendezkedés joggal feltételezi a saját maga iránti lojalitást. Ezzel együtt még így is csorbulnak a liberális eszmék, amikor gyűlöletbeszéd- és diszkrimináció-ellenes törvényekkel korlátozzák az emberek szabadságát – vagy épp előnyben részesítik az egyik liberális alapelvet (egyenlőség) egy másikkal szemben (szabadság).
Míg a liberalizmus eredetileg szabadságelvűséget jelentene, a kortárs liberális szerzők túlnyomó többsége inkább az egyenlőségről értekezik (tehát igazából nem liberális, hanem progresszív baloldali), mivel annak kiterjesztésétől várja a szabadság növekedését. Eközben azonban csak az elnyomottnak és hátrányos helyzetűnek feltüntetett csoportok szabadságát növelik a gyakorlatban, és mindenki más szabadságát korlátozzák ezen csoportok érdekei miatt.