Kempelen üti Steindlt

Kortárs művészekre kellene bízni a kormányfői rezidencia berendezését.

Tölgyesi Gábor
2016. 03. 31. 6:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

El kell hagynia a törvényhozás épületét a végrehajtó hatalomnak – a Miniszterelnökséget vezető miniszter, Lázár János két évvel ezelőtt ezzel indokolta, hogy a miniszterelnök és hivatala az Országházból a budai Várba, a köztársasági elnöknek helyet adó Sándor-palota mellé, a karmelita kolostor épületébe költözik. Legkésőbb 2016. március 15-ig – tolmácsolta a határozott kabinet döntését a határozott miniszter. A törvényhozó és a végrehajtó hatalom látványos elkülönülésének gondolata lett volna az agrár- és a honvédelmi tárca Debrecenbe, illetve Székesfehérvárra költöztetésének egyik mozgatórugója – a végrehajtó hatalom elhagyja a Kossuth teret és a Balaton utcát, de a közeli Szalay utcát és az Akadémia utcát nem. A múlt évben aztán kiderült, a földművelésügy és a honvédelem maradhat a fővárosban, idén pedig az is, hogy Orbán Viktor nem az eredeti határidőre költözik a Várba.

A miniszterelnöki költözésben van ráció, ha az európai példákat nézzük: a Downing Street 10-es címet az is ismeri, aki sosem járt Londonban, a mindenkori osztrák miniszterelnöknek is legalább háromperces sétát kell tennie a Hofburgtól a Ringig, ha a parlamentben kíván felszólalni. A magyar hagyomány szempontjából azonban a költözés nehezebben értelmezhető: Steindl Imre már eredetileg is az általa tervezett Parlamentben helyezte el a mindenkori miniszterelnököt, s ez ellen nem volt kifogása sem Teleki Pálnak, sem Bethlen Istvánnak, sem Nagy Imrének. Persze a történelmi múlt nem lehet akadálya az új, nemcsak gyakorlatias, de jelképes értékkel is bíró gesztusoknak, ám nemcsak a Parlamentből való kiköltözésnek, hanem az új rezidencia kiválasztásának is megvan a szimbolikus jelentése.

Ami ez esetben alig érthető. A budai Várban karmelita kolostorként és Várszínházként egyaránt ismert épületnek ugyanis csak vallási, illetve kultúrtörténeti múltja van. Ezen a helyen először 1270-ben emeltek templomot a ferencesek, ami a török hódoltság alatt másfél száz évig a budai pasa dzsámija volt, s Basa-dzsámiként volt ismeretes Buda visszafoglalásáig, amikor az épület összedőlt. A karmelita apácák temploma és kolostora 1736-ra készült el, majd az épületet – miután II. József feloszlatta a rendet – a sakkozó automata feltalálója, Kempelen Farkas tervei alapján építették át copf stílusban színházzá és színészszállássá, s lett Buda első állandó teátruma. A magyar színháztörténet jelentős eseménye, hogy Kelemen László első magyar színtársulata itt lépett fel 1790 októberében Simai Kristóf „érzékeny játékával”, az Igazházival, míg 1800 májusában Beethoven adott koncertet e falak között. Az épületet a II. világháború után helyreállították – s kicsit el is rontották –, sokáig prózai, majd táncszínházi előadásoknak adott helyet.

Ferencesek és karmeliták, Basa-dzsámi és színház – ez a múlt, a jövő pedig a miniszterelnöki rezidencia. Ám az épület kolostori, valamint színházi jellege abból a szempontból is érdekes, hogy az átalakítás után be is kell rendezni, egy meghatározott korstílus azonban nem kapcsolható hozzá. Egy február végi kormányhatározat ugyanakkor több mint egymilliárd forintot biztosít a karmelita kolostorban elhelyezendő műtárgyak beszerzésére, amelyek inkább bútorok, iparművészeti tárgyak lesznek, az épület boltíves szobái ugyanis nem ideálisak a festmények elhelyezésére, mint azt a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója, Baán László kifejtette, elhárítva ezzel lapunk kérdését, miért nem a két múzeum raktárainak kincseiből rendezik be a miniszterelnöki rezidenciát.

Többségében bútorok és iparművészeti tárgyak, a stílus azonban nem meghatározott – adódik a kérdés: mi volna méltóbb a magyar miniszterelnök rezidenciájához, mint a magyar kortárs képzőművészek és dizájnerek munkája? Közülük sokan elismertek már a világban – számukra egy esetleges pályázat a miniszterelnöki épület berendezésére esélyt jelentene, de kormányzati kiállást is a művészeink mellett. Jelenleg több mint háromezer dizájner dolgozik hazánkban – az Iparművészeti Egyetem dizájnernövendékei évek óta díjazottjai a nemzetközi versenyeknek, ugyanakkor sok magyar tervező a létéért küzd: a rendszerváltás és a privatizáció után a multik hozták a saját tervezőiket, bár tudják, a magyarok munkája éppolyan jó. (A magyar dizájn melletti kiállás egyébként egybecseng a „Nem leszünk gyarmat!” üzenetével is.) 2013-ban a bécsi ENSZ-székház pihenőjét is magyar tervezők bútorozhatták be a Design Terminál pályázatának köszönhetően.

Igaz, bürokráciacsökkentés címén a Design Terminált állítólag épp megszüntetnék, de ez nem lehet akadálya ilyen pályázatnak. A Magyar Művészeti Akadémia elnöke, Fekete György kiváló belsőépítész, Kerényi Imre a nyolcvanas években épp a Várszínházban rendezte meg a Csíksomlyói passiót – egyikük sem mozog idegenül az épületben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.