Miért nem tud dönteni az EU a bevándorlásról?

A migránstömegek svungja vitte magával az orbánizmus szelét.

Szilvay Gergely
2016. 03. 24. 12:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bizonyára nem csak én vakarom a fejem, amikor azt hallom: újabb és újabb EU-csúcsot rendeznek menekültügyben. És bizonyára nem én vagyok az egyetlen, aki úgy érzi, ez a brüsszeli terrortámadás után sem lesz másként. Először a Willkommenskultur volt a cél, aztán Schengen betartása és a szabad mozgás belső megőrzése, majd előállt egy kis országcsoport azzal, hogy ők visszaállítják a belső határellenőrzést, míg végül Svédország is kénytelen volt határőröket terelni a régóta üresen álló bódékhoz. A tömegesen érkező bevándorlók svungja vitte magával az orbánizmus szelét mindenfelé, a tucatnyi menekültváró demonstráló helyét pedig átvették a bevándorlók ellen tüntetők tömegei.

„A tagállamok – élükön a nagyokkal – a kül-, biztonság- és védelempolitika terén nem nagyon lelkesednek a közösségi megoldásokért. A világpolitika jelentős kérdéseiben való »egy hangon történő megszólalás« továbbra is a megoldandó feladatok közé sorolódik” – ezzel zárul egy, az Európai Unió külpolitikáját taglaló kötet. Valahol itt található a válasz arra a kérdésre, miért is képtelen megoldást találni az EU az illegális bevándorlás problémájára. A törökökkel való megállapodást tető alá hozó csúcs már a sokadik volt, amely az EU külső határainak védelmével és a falakon belül tartózkodó bevándorlók elosztásával foglalkozott. Orbán Viktor ezzel kapcsolatban annyit nyilatkozott: elértük a célt, az átvállalás önkéntes.

De nézzük előbb az EU–török megállapodást. Erre igaz leginkább a mondás: „törököt fogtam, nem ereszt.” Úgy látszik, az EU Ostpolitikját jelenleg a németek dominálják; hogy az oroszokat kiismerték az üzleti kapcsolatok – na meg az NDK tapasztalatai – révén, az világos. De törökügyben hazánkat meg a térségben hagyományosan jelen lévő angolokat talán érdemesebb lett volna részletesebben kifaggatni. Igen kellemetlen hír volt, hogy a csúcs előtt a németek különtárgyalásokat folytattak a törökökkel, mintha maga a csúcs már csak azért lett volna, hogy rányomják a pecsétet az ott megszületett döntésekre. Miközben a belga kormányfő arról beszélt, hogy zsarolással érnek fel a török követelések. Vajon ha a törökök egyszer bejutnak az EU-ba (s az övék lesz a legnagyobb EP-frakció), ott is így fognak majd próbálkozni az érdekérvényesítéssel? A megállapodás számos buktatót tartalmaz, mi viszont járjunk körül inkább egy másik kérdést.

A német–török háttér-megállapodás a kulcs a bevándorlás okozta problémahalmaz többi aspektusához, így az EU bénultságához is. Ez pedig az örök eldöntetlen kérdés: Európai Egyesült Államok vagy a „nemzetek Európája”? Köztudomású, hogy az EU furcsa jelenség a nemzetközi szervezetek sorában, amely ötvözi a föderális és konföderális elemeket. Vannak úgymond „szövetségi” hatáskörök, amelyekben Brüsszel jogosult dönteni, de vannak tagállami hatáskörök is. Amíg az EU alkotmánya nem egyesítette az EU korábbi három alappillérét, addig éppen a biztonság- és védelempolitika volt a harmadik pillér – teljes mértékben tagállami hatáskörben. Erről lemondani ugyanis a leglátványosabb szuverenitásvesztési aktus.

Paradox helyzetben vagyunk: az EU-ban a közvetlen demokrácia úgy lenne növelhető, ha csökkentenénk a kormányok beleszólását a dolgokba, és növelnénk a szupranacionális Európai Parlament hatásköreit. Ha azonban meg akarjuk őrizni a nemzeti szuverenitást, akkor a kormányközi EU-s döntéseket kell preferálnunk, ami kevésbé átlátható és jóval lassabb, ellenben nagyobb esélyt ad a nemzeti érdekérvényesítésre. Ugyanerre a mintára: ha azt akarjuk, hogy az EU gyorsan és hatékonyan cselekedjen migránsügyben, le kell mondanunk a védelem- és biztonságpolitika nemzeti kézben tartásáról. Miközben épp azzal a címszóval tartjuk azt nemzeti kézben, hogy az EU tehetetlen, és hogy féltjük a függetlenségünket.

Ez az egész problematika az európai integráció történetének legelejéhez vezet vissza. Az eredeti elképzelés ugyanis a háborúra hajlamosnak kikiáltott nemzetállamok szupranacionális politikai unióba való tömörítése lett volna az egész integrációt kiötlő föderalisták részéről. Hogy nem ez történt, hanem gazdasági alapon kezdték el az integrációt, az a föderalisták szempontjából kényszerpálya volt, miután a nemzetállamok nem mondtak le olyan könnyen szuverenitásuk elemeiről. Jó, ha eszünkbe véssük: eredetileg nem a „nemzetek Európája” volt a cél, hanem a Kossuth-féle Európai Egyesült Államok. A föderalisták számára az előbbi csak kerülő út lett volna az utóbbi elérése felé.

Eközben elterjedt a gyanú, hogy az uniós jelszavak csak a nemzeti érdekérvényesítésre valók. Egykor ezt úgy mondták: „amikor De Gaulle európai érdekekről beszél, francia érdekekre gondol.” Ma úgy mondjuk: az uniós biztosok elméletileg semlegesek, gyakorlatilag igyekeznek hazájukat is képviselni. Ilyesmit láttunk az EU–török csúcson német részről. A Kissinger-féle kérdésre ugyanis – kit kell felhívni, ha Európával szeretnénk beszélni – a válasz valójában ma az: Angela Merkelt. A csekély mozgástérrel rendelkező bizottsági elnök, Jean-Claude Juncker német kreálmány. Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke: német kreálmány. A németek a lehető legtöbb tisztségbe megpróbálnak benyomni olyan, lehetőleg súlytalan személyiségeket, akik mindenképp az ő lekötelezettjeik.

A fenti okok azok, amelyek miatt a véget nem érő csúcsok ellenére nem születik egységes uniós menekültpolitika és határvédelem: a nemzeti hatáskörök féltése (teljesen érthető módon) és az informális német túlsúly az EU-n belül, ami elsősorban a német menekültproblémát szeretné megoldani, ezért erőlteti a kvótákat. Amiből a közép-európaiak nem kérnek, ezért a szolidaritás hiányával vádolja őket a politikai unió föderális-szupranacionális terve felé menetelő német politika. A külső határok védelméről még csak-csak tető alá lehetne hozni egy kormányközi megállapodást az EU-n belül, de a bevándorlók elosztásáról, úgy tűnik, lehetetlen.

Miközben a cél a nemzeti szuverenitás megőrzése, a német dominancia ellensúlyozása, aközben mégis arra vágynánk, hogy gyors és hatékony döntések szülessenek. Az EU-s mechanizmusok azonban – ahogy a gondolatmenetem elején idézett kötet is írja – az egyetértésre koncentrálnak. Egyetértést kicsikarni pedig hosszadalmas folyamat, főleg külpolitikai téren: az unió két vége, Nagy-Britannia és Görögország között ritkán van külpolitikai érdekazonosság. Mindenesetre – folytatódik az idézett megjegyzés – „az EU eddigi strukturális fejlődése a hosszabb távú válságok kezelésére irányult”, ezért „nincs energiája és eszközrendszere a rövid távú válságokkal való foglalkozásra”.

Akarjuk-e vagy sem, idővel a menekültválság is hosszú távú válságnak fog számítani. Az EU pedig addig is bebizonyíthatná, hogy jól teljesít a rövid távú válságkezelés terén is – különben saját léte kerül veszélybe.

A szerző újságíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.