Egy szabad országért

Attól tartok, hogy a kormánybiztosok súlyos tévedésben élnek.

Ficsor Benedek
2016. 09. 02. 17:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lassan lecseng a „halszagú Magyarország” körüli botrány. Azzal, hogy utólag megerősítették a „d” hangot a szerencsétlen refrénben – hogy úgy is hangozzék, ahogy szánták: „halld szavunk” –, ki is húzták a dolog méregfogát. Az ’56-os emlékdal így végre megkaphatja, amit megérdemel: elfeledkezhetünk róla.

Desmond Child, a világhírű kubai–magyar dalszerző az 1956-os forradalom emlékére alkotott maradandót – harangozta be az Egy szabad országért című szerzeményt Schmidt Mária, a Terror Háza főigazgatója és az ’56-os emlékév kormánybiztosa. Ráadásul az alkotásra maga Orbán Viktor miniszterelnök kérte fel a művészt. Ezek után legalábbis hibátlan dalnak kellett volna születnie ahhoz, hogy ne kapjon megsemmisítő kritikákat. Hogy mi lett belőle, tudjuk, szóra sem érdemes.

Az azonban már annál inkább, miként reagált a botrányra a megrendelő fél. Amikor kiderült, hogy a mű a szerző egy korábbi munkájának újra felhasznált változata, vagyis közel sem a forradalom tiszteletére született, kisvártatva a teljes emlékévgépezet megakadt. Elhallgattak. Nagyon úgy tűnt – és ezt több forrás is megerősítette lapunknak –, hogy a felelősséget a dalszerzőre hárítják. Ő írta, vigye el a balhét egyedül. A teljes hallgatáshoz igazítva a dal klipjének bemutatóját is zárt körben tartották, csak a baráti média képviselőit hívták meg. Az már csak hab a tortán, hogy Schmidt Mária még a közérdekűadat-igénylésünket is elutasította, mondván, a dalszerzővel kötött szerződés – amibe belenéztünk volna – nem létezik.

Hallgatásba burkolózott múlt héten egy másik kormánybiztos is. Szőcs Gézánál arról érdeklődtünk, miért hozzák mégis haza a 2015-ös milánói világkiállítás csaknem 8 milliárd forintot felemésztő magyar pavilonját. Ő azonban nem nyilatkozott. Meg is indokolta, miért: szerinte e sorok írója olyan ellenséges volt vele korábban, „mintha az Indexnél dolgozna”. Ezért reménytelennek lát minden kommunikációt.

Pedig lenne miről beszélni. Egy kézivezérelt pályázat után Milánóba a botrányos Sámándobbal vonultunk ki, amitől menet közben még a saját tervezői is elhatárolódtak. A helyszínen aztán kiderült, hogy Szőcs Gézáék a vártnál is jobban félreértették a világkiállítás filozófiáját, és egy dögunalmas faluházzal igyekeztek reklámozni hazánkat. Mindezt közel hatmilliárd forintból. Jellemző, hogy a kormánybiztos által hatalmas sikernek nevezett milánói jelenléttel még az elfogulatlansággal aligha vádolható közmédia sem foglalkozott. Persze az olaszoknak Szőcs értelmezésében annyira megtetszett a pavilon, hogy marasztalták volna, ám a kormány – bár korábban látszólag hajlott rá, hogy kint hagyja, így feledtetve az indokolatlan pénzszórást – végül újabb kétmilliárdért mégis hazahozza. Karcagon lesz belőle múzeum. Hogy valójában miért kerül haza a botrányos épület, sosem tudjuk meg, hiszen a kommunikáció reménytelen.

Attól tartok, hogy a kormánybiztosok súlyos tévedésben élnek. Nem engedhetnék meg maguknak, hogy megsértődjenek, vagy hogy kizárják a sajtó egy részét, ha kérdést intéznek hozzájuk. Még akkor sem, ha az újságíró netán mélyebben is szeretne belelátni a közpénzköltés rejtelmeibe. Ez a dolga ugyanis, a kormánybiztosnak pedig az, hogy válaszoljon, s ha kell, elvigye a balhét. Hiszen Magyarország attól még nem lesz szabad, hogy Schmidt Mária vagy Szőcs Géza kérdés nélkül költi a közpénzt. Ahogy egy felejthető popdal vagy egy siralmas(an drága) pavilon sem szabadítja fel az embereket. Ha valóban szabad országot akarnak, igyekezzenek megcáfolni a vádakat, felelni a kritikákra, és ne elhallgat(tat)ni. Kritika nélkül – legyen az akár igazságtalan vagy bántó – ugyanis nem szabad ország, hanem valami egészen más épül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.