Túl a XX. századon

Vona Gábor írása alapvetően a múltról szól, nem a XXI. századi Magyarországról.

Schiffer András
2017. 04. 01. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vona Gábor két héttel ezelőtti írásában (Néplélek és nemzettudat, Magyar Nemzet, 2017. március 17.) két historikus, prekapitalista gyökerű fogalom, a natio Hungaricából kifejlődő nemzettudat és a gens Hungarorumból eredő néplélek kölcsönhatásával ábrázolja a kudarcos magyar XX. századot, valamint a rendszerváltás utáni – szintén nem túl sikeres – fejlődési pályát. Vona így ír a XX. századi mintákról: „A politikai és kulturális elit viszont egy úri-nemesi nemzettudatot támogatott, amelybe a magyar társadalom széles tömegei – mondjuk ki: a magyar nép – nem érezte magát beletartozónak. [ ] A magyar identitás egyedüli alapjának a népi identitást tette meg, és minden nemzeti hovatartozást, önképet erőszakkal üldözött. [ ] A XX. század két nagy korszakát ezért úgy foglalhatjuk össze, hogy előbb a Horthy-rendszer elzárta a néplelket a nemzettudattól, aztán a Kádár-rendszer kizárta a nemzettudatot a néplélekből.” Szerinte a kilencvenes évek óta a XX. századi minták üres folytatását és azok destruktív rivalizálását láthatjuk. „A jobboldal lényegében a két világháború közötti nemzettudattal, a baloldal pedig a kádárista néplélekkel kísérletezgetett, sokszor azzal is torz módon. Kormányzásuk alatt a szocialisták, kommunista elődpártjukhoz hasonlóan, minden nemzeti viszonyulást üldöztek és megbélyegeztek. Az Orbán-kormány pedig a korrupció nyers és leplezetlen vállalásával egy új úri elit létrehozására vállalkozott, annyi tragikus különbséggel a két világháború közötti nemességhez képest, hogy utóbbiak komoly politikai és kulturális teljesítményt tudtak felmutatni.”

Nézetem szerint, miközben a nemzettudat-néplélek viszonyrendszer leírásával nyújtott elitkritika önmagában sok igazságot tartalmaz, mégsem teljes. S a Vona által használt kategóriák ahhoz végképp szűkek, hogy belőlük a XXI. századi dilemmákra is választ nyerjünk.

Első lépésben a magyar XX. századot meghatározó két rendszerről – és kései utódaikról – szóló jellemzést árnyalnám. Természetesen üdítő, hogy negyedszázad után a kulturális jobboldalon is megfogalmazza valaki, hogy a két világháború közötti időszak úri-nemesi nemzettudatába a magyar nép nagy része nem érezte magát beletartozónak. Ezért sem lehet valaki egyszerre örököse Németh Lászlónak és Horthy Miklósnak. Csakhogy ez az érzés részint abból a – világnézeti és (korántsem csak etnikai értelemben vett) származási alapon – kirekesztő nemzetképből fakadt, amit a Horthy-rendszer követett. Az Orbán-rendszer ugyancsak kirekesztő nemzetképpel operál: a vele egy véleményen lévőket tekinti a nemzet részének. Ehhez képest írása végén Vona maga is „nemzeti erőként” definiálja pártját. Kérdés, ha egy „párt” (értsd: „rész”) nemzeti erőnek tekinti magát, ebből per definitionem következik-e, hogy a más „párton” állók „nem nemzeti erők”, ergo nem részei a nemzetnek? Továbbmegyek: kirekesztő nemzetképet követ az is, aki egy közpolitikai kérdésben, mondjuk a lakhatási szegénységről folytatott vitában érvként használja akár az érintettek, akár a vitapartnerek származását. Mindenesetre a kirekesztő nemzetkép nem fér össze a gens Hungarorum Vona-féle meghatározásával sem: kirekesztő nemzetképpel nem a néplelket lehet megszólítani, legfeljebb a népi indulatokat.

A Kádár-rendszer nem pusztán a nemzeti hovatartozást üldözte, hanem általában a közösségi identitásokat és a morális összefüggéseket száműzte a politikából. A munkásmozgalmat is a munkásmozgalomra hivatkozó diktatúra szántotta be. S ahogyan fokozatosan kapitulált a régi rendszer a technokrata politika kényszerei előtt (és számolta fel ezzel egyidejűleg saját korábbi legitimációs bázisát), úgy került a néplélek helyébe a „fogyasztói szokás”, a politika helyébe a „szakértelem”, a nemzeti érdek helyébe pedig a „külföldi elvárás”. Az a technokrata politika, amelyet a rendszerváltás után Magyarországon a legkövetkezetesebben az utódpárt által vezetett álbaloldali kormányok képviseltek, korántsem hazai jelenség. A globális kapitalizmus jelenlegi, neoliberális irányát alátámasztó politika szerte a bolygón fogyasztói szokásokat lát közösségi identitások helyett, és azt tekinti „jó kormányzásnak”, amely a fogyasztói szokásokat úgymond sikerrel harmonizálja egymással – ergo felőrli a közösségi identitásokat. A technokrata politika a „szakértelem” köpönyegébe bújtatott dogmáit pontosan ugyanolyan természeti törvényként tálalja fel, ahogyan ezt Európa keleti fele az államszocialista tanoknál már megtapasztalta. S amint egy félperiferiális ország választói előtt feldereng, hogy hazájuknak nem feltétlenül jut hely a globális kapitalizmus napfényes oldalán, rögtön ki is csúszik a talaj a technokrata politika alól. Ez történt Magyarországon 2010-ben.

Szeretném felhívni a figyelmet egy lényegi összefüggésre, amelyről Vona Gábor megfeledkezik, amikor a nemzettudatot mitizálja. A polgári forradalmak után – minden felszabadító, közösségteremtő és identitásőrző szerepe mellett – a nemzettudat és a róla folytatott diskurzus elfedte s ezzel hatékonyabbá is tette az elnyomást, az emberek emberek általi, illetve a természet emberek általi kizsákmányolását. Körülbelül úgy fedte el, ahogyan a Csíki Sörért folytatott szabadságharc egyes magyar oligarchák cash-flowját. Miután a kizsákmányolás a keresztény-nemzeti kurzus leple alatt egészen brutális méreteket öltött, ez a másik ok, amiért a magyar nép nagy része nem érezte magát az úri-nemesi nemzettudatba tartozónak a húszas-harmincas évek Magyarországán. Ha tehát valaki arra tesz kísérletet, hogy a néplélek és a nemzettudat között harmóniát leljen, arra is válaszolnia kell, mit kezd a nemzeti, politikai közösségen belüli elnyomással, kizsákmányolással.

Vona Gábor írása alapvetően a múltról szól és nem a XXI. századi Magyarországról. Álláspontom szerint az általa használt nemzettudat–néplélek fogalompárosnak kizárólag akkor tulajdoníthatunk a múltértelmezésen, a XX. századon túli jelentést, ha ökológiai, globális és lokális dimenzióban egyaránt kitágítjuk őket.

A polgári forradalmak után a progresszívnak tartott irányzatok az egyéni választások függetlenségének (liberális), illetve az igazságosan elosztható javak végtelenségének (jóléti szociáldemokrata) fikcióiból indultak ki. A XX. század második felére kiteljesedett technokrata uralom az ember céljait a világ használatára korlátozta. Csakhogy a XX. század végére kiderült: az igazságosan elosztható javak végesek, az egyéni választások függetlenségének fikciója pedig tarthatatlanná válik az erőforrások szűkösségével szemben. Ha pedig az ember saját létezésének célját a világ használatára korlátozza, előbb a hagyományait hordozó életvilágot zabálja fel, majd a jövő generációk választási lehetőségét korlátozza. Ha tehát egy XXI. századi politika a néplelket akarja szolgálni, nem elégíthet ki olyan vágyakat, amelyek éppen a néplélek forrását jelentő életvilágot pusztítanák el. S a XXI. századi néplélekbe bele kell értenünk a nép eljövendő generációit is, amelyeknek pontosan annyi joguk van az életminőséghez és a sokféleséghez, mint a ma élőknek.

A polgári forradalmak után – miként Pap Szilárd István írja – az ipari kapitalizmus megteremtette az igényt a mobilis, az országban bárhol bevethető munkaerő iránt, ehhez pedig a helyi nyelvjárásokat és dialektusokat meghaladó közös nyelvre – és néhány alapvető közös ismeretre – volt szükség. Ugyanígy teremti meg az igényt a globális kapitalizmus a mobilis, a világban bárhol bevethető munkaerő iránt, ehhez pedig a nemzeti kultúrákat, a „nemzettudatokat” meghaladó közös konzumkultúrára és konzumidentitásra van szükség. Lányi András szerint a technokrata uralom mai rendszerének legfőbb vonása, hogy a demokratikus testületek működését ugyanúgy kivonja a kormányzottak ellenőrző befolyása alól, ahogy a multinacionális óriásvállalatok és pénzügyi hálózatok működése sincs többé kitéve a piac spontán értékítéletének. Hiszen utóbbiaknak – mérhetetlen túlsúlyuknál fogva – a tudományos tervezés, a politikai alku, a nyers erőszak, valamint a vélemények és igények alakításának valamennyi eszköze a rendelkezésükre áll, hogy így gondoskodjanak a hatékony, azaz nyereséges működésük szempontjából kedvező tömegtársadalmi környezet létrehozásáról. Ahol a hagyományos különbségek (közösségi kötelékek) felszámolása után mindenki egyenlőképpen kiszolgáltatott a technológiai-gazdasági kényszerűségek személytelen uralmának. Ahol a profit mindig megelőzi az embert.

Míg a politika klasszikus értelme a jó élet mibenlétéről folytatott morális vitában rejlik, addig a technokrata uralom a politikát a technológiai-gazdasági kényszerűségek (lásd még: „szakértelem”) belátására redukálja, a politikai versenyt pedig – érdemi vita híján – politikai termékek marketingkampányává zülleszti. A globális nagytőke a közpolitika szinte minden területét elragadó szabadkereskedelmi rendszereken keresztül éppen lassított puccsot hajt végre a demokratikus nemzetállamokkal szemben, a nemzeti kormányzás mozgástere folyamatosan szűkül. A globális kapitalizmus sajátossága, hogy a kizsákmányolás, az elnyomás súlypontja globális szintre tevődik át, ami persze nem szünteti meg a helyi mágnások, oligarchák elnyomását, fosztogatását sem. Éppen ezért a XXI. századra a nemzetet nyugodtan tekinthetjük egyfajta utolsó védvonalnak a globális nagytőke nyers érdekérvényesítésével szemben: a legnagyobb olyan identitásteremtő keretnek, ahol még értelmesen ellenőrizhetők a közösség tagjai részéről a közpolitikai döntések.

Csakhogy ebből a felismerésből – paradox módon – pont nem a kirekesztő nemzetkép, illetve a nemzeti szuverenitás abszolutizálása következik. A globalizáció ugyanis nyilvánvalóvá tette azt, ami a természetben amúgy is létezett: az emberek, emberi közösségek, így a nemzetek, kultúrák kölcsönös függőségét, egymásra utaltságát. A Föld sebeit csak globális cselekvéssel lehet begyógyítani, a spekulatív tőkemozgásokat csak globális fellépéssel lehet megállítani, a globális migrációs válság kiváltó okait kizárólag globális döntésekkel lehet felszámolni, és így tovább. Aki például meghiúsítja európai szinten a bér- és adóharmonizációt, az valójában saját nemzetének tagjait szolgáltatja ki a lefelé tartó bérverseny globális piacán, növelve ezzel a globális kizsákmányolást és – igaz, áttételesen – csökkentve saját szuverenitását. Helyesen jegyzi meg Pap Szilárd István, hogy a populista jobboldal világában a nemzet egyben arra is lehet eszköz, hogy a globális kapitalizmus veszteseinek indulatait – egy kirekesztő nemzetképpel operálva – más, még kiszolgáltatottabb csoportok ellen irányítsák, fokozva ezzel az elnyomást (avagy Vonával szólva: elzárva a néplelket a nemzettudattól). A kölcsönös függések rendszerében tehát már nem elég, ha egy nemzettudat a hagyományokat fogja át. A XXI. századi nemzettudat arra is képes, hogy egyszerre azonosítsa a saját nemzeti érdeket a globális térben és saját nemzetének globális felelősségét, s ahol érdekegyezés van, ott saját – vagy éppen az emberiség – fennmaradása érdekében társuljon más nemzetekkel.

A néplélek forrását is jelentő életvilág felszámolása a – természeti és kulturális – sokféleség, a választás szabadságának felszámolásával kezdődik. A sokféleséget akkor tudjuk megőrizni, ha a használat egyeduralmával szembeszegezzük a kímélet elvét: ehhez a személyes érintkezésen alapuló lokális közösségek szövedékeit, az emberléptékű gazdálkodás kereteit kellene újjáépíteni. Egy nemzettudat akkor képes fennmaradni, ha folyamatosan reflektál a hagyományaira, ha azokra nem lezárt/elzárt történetként, hanem az újabb és újabb generációk számára nyitott folyamatként tekint. Ehhez azonban rendelkeznie kell azzal a képességgel, hogy mintegy visszaemlékezzen: maga is alulról építkezve, történelmi közösségek sokaságából fejlődött ki. S ahhoz, hogy egy nemzettudat pontosan azonosítsa saját helyét és saját érdekeit a XXI. században, a kölcsönös függések rendszerében, erős öntudattal és erős helyi gazdasággal bíró, önrendelkezésre képes helyi közösségek sokaságára van szüksége. A XXI. századi nemzettudat tehát nem elnyomja, hanem magába foglalja a lokális, kisközösségi öntudatok és hagyományok sokaságát.

Azt írja végül Vona: túl kell jutnunk a bal- és jobboldal meddő XX. századi küzdelmén. Ha arra gondol Vona Gábor, hogy a posztkommunista térségben a bal-jobb ellentétpár félrevezető, hiszen jobbára a letűnt kommunista rendszerhez fűződő érzelmi-egzisztenciális viszonyt fejezi ki, természetesen egyetértünk. Ha arra gondol Vona Gábor, hogy az elmúlt negyedszázadban az újrajátszott XX. századi történetek pontosan arra voltak jók, hogy a bal- és jobboldali elitek a másik szennyesével takarják el a magukét, miközben a fasisztázás és kommunistázás paravánja mögött szép csendben kirámolták az országot, akkor újfent egyetértünk. Igaz, ha ezen túl akarunk jutni, akkor első lépésben a politikai elitnek kellene kiszállnia a történelemkönyvekből. A Jobbiknak is. Ha viszont a bal-jobb meghaladása kapcsán arra gondol Vona Gábor, hogy létezik ideológiamentes politika, akkor van egy rossz hírem számára: ezt a műsort technokrata neoliberálisok játsszák. Ideológiamentes politika ugyanis nem létezik: az így címkézett portéka a status quo fenntartását szolgálja itthon és a nagyvilágban egyaránt. A globális kapitalizmusban is létezik viszont tőke–munka (illetve tőke–természet) ellentét, s előbb-utóbb mindenkinek színt kell vallania, hogy ebben a lényegi konfliktusban melyik oldalon áll.

Abban kétségkívül igaza van Vonának, hogy hidakra van szükség egymás felé, hiszen közösen kell ezt a hazát építenünk. Egy-egy hidat képezhetne egymás felé például egy befogadó nemzetkép és a politika eredeti értelmének helyreállítása. S ne feledjük: van egy nagyobb közös hazánk is, a Föld, amelyért mi, magyarok is felelősek vagyunk.

A szerző ügyvéd, volt országgyűlési képviselő

Felhasznált irodalom:
Vona Gábor: Néplélek és nemzettudat, Magyar Nemzet, 2017. 03. 17.
Pap Szilárd István: A Momentum és az üres nemzetkép, Kettős Mérce, 2017. 03. 17.
Lányi András: Az ökopolitika és a hagyomány, Ökotáj 31-32. (2003)
Ungár Péter: A szuverenitás védelmében, Magyar Nemzet, 2017. 02. 27.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.