Vona Gábor két héttel ezelőtti írásában (Néplélek és nemzettudat, Magyar Nemzet, 2017. március 17.) két historikus, prekapitalista gyökerű fogalom, a natio Hungaricából kifejlődő nemzettudat és a gens Hungarorumból eredő néplélek kölcsönhatásával ábrázolja a kudarcos magyar XX. századot, valamint a rendszerváltás utáni – szintén nem túl sikeres – fejlődési pályát. Vona így ír a XX. századi mintákról: „A politikai és kulturális elit viszont egy úri-nemesi nemzettudatot támogatott, amelybe a magyar társadalom széles tömegei – mondjuk ki: a magyar nép – nem érezte magát beletartozónak. [ ] A magyar identitás egyedüli alapjának a népi identitást tette meg, és minden nemzeti hovatartozást, önképet erőszakkal üldözött. [ ] A XX. század két nagy korszakát ezért úgy foglalhatjuk össze, hogy előbb a Horthy-rendszer elzárta a néplelket a nemzettudattól, aztán a Kádár-rendszer kizárta a nemzettudatot a néplélekből.” Szerinte a kilencvenes évek óta a XX. századi minták üres folytatását és azok destruktív rivalizálását láthatjuk. „A jobboldal lényegében a két világháború közötti nemzettudattal, a baloldal pedig a kádárista néplélekkel kísérletezgetett, sokszor azzal is torz módon. Kormányzásuk alatt a szocialisták, kommunista elődpártjukhoz hasonlóan, minden nemzeti viszonyulást üldöztek és megbélyegeztek. Az Orbán-kormány pedig a korrupció nyers és leplezetlen vállalásával egy új úri elit létrehozására vállalkozott, annyi tragikus különbséggel a két világháború közötti nemességhez képest, hogy utóbbiak komoly politikai és kulturális teljesítményt tudtak felmutatni.”
Nézetem szerint, miközben a nemzettudat-néplélek viszonyrendszer leírásával nyújtott elitkritika önmagában sok igazságot tartalmaz, mégsem teljes. S a Vona által használt kategóriák ahhoz végképp szűkek, hogy belőlük a XXI. századi dilemmákra is választ nyerjünk.
Első lépésben a magyar XX. századot meghatározó két rendszerről – és kései utódaikról – szóló jellemzést árnyalnám. Természetesen üdítő, hogy negyedszázad után a kulturális jobboldalon is megfogalmazza valaki, hogy a két világháború közötti időszak úri-nemesi nemzettudatába a magyar nép nagy része nem érezte magát beletartozónak. Ezért sem lehet valaki egyszerre örököse Németh Lászlónak és Horthy Miklósnak. Csakhogy ez az érzés részint abból a – világnézeti és (korántsem csak etnikai értelemben vett) származási alapon – kirekesztő nemzetképből fakadt, amit a Horthy-rendszer követett. Az Orbán-rendszer ugyancsak kirekesztő nemzetképpel operál: a vele egy véleményen lévőket tekinti a nemzet részének. Ehhez képest írása végén Vona maga is „nemzeti erőként” definiálja pártját. Kérdés, ha egy „párt” (értsd: „rész”) nemzeti erőnek tekinti magát, ebből per definitionem következik-e, hogy a más „párton” állók „nem nemzeti erők”, ergo nem részei a nemzetnek? Továbbmegyek: kirekesztő nemzetképet követ az is, aki egy közpolitikai kérdésben, mondjuk a lakhatási szegénységről folytatott vitában érvként használja akár az érintettek, akár a vitapartnerek származását. Mindenesetre a kirekesztő nemzetkép nem fér össze a gens Hungarorum Vona-féle meghatározásával sem: kirekesztő nemzetképpel nem a néplelket lehet megszólítani, legfeljebb a népi indulatokat.