Több írásban foglalkoztam az utóbbi években a magyar–amerikai kapcsolatokkal a hazai és az amerikai sajtóban, többek között a Washington Postban. Legutóbb április 8-án a Magyar Nemzetben megjelent, Nagykövetváltás Washingtonban című cikkemben elemeztem a politikai kapcsolatok javulását Donald Trump elnöksége alatt továbbra is akadályozó tényezőket. Hangsúlyoztam, hogy – szöges ellentétben a derűlátó hivatalos budapesti várakozásokkal – az új elnökkel sem szűnt meg feltétlenül Washington Orbán-problémája. Nagy érdeklődéssel olvastam hát György Zsombor Elpuskázott diplomácia című vezércikkét (május 5.), amely egy, a Washington Post online kiadásában május 3-án megjelent cikk (Hogyan akadályozhatja meg az Egyesült Államok, hogy Magyarország autoritarianizmusba süllyedjen?) apropóján foglalkozik a kétoldalú viszonnyal, többek között a CEU-üggyel összefüggésben. Fontos azonban megjegyezni, hogy a Washington Post fenti írása nem a tekintélyes újság saját véleménye, hanem Dalibor Rohac és Hajba Máté véleménycikke, amely többpontos javaslatcsomagot tartalmaz az Orbán-kormány által követett irányvonal demokratikus irányba való visszafordításának amerikai kikényszerítésére. Örvendetes, hogy a vezércikk ráirányította a figyelmet a közösségi médiában is terjesztett írásra.
Egyik javaslat a kétoldalú katonai kapcsolatok korlátozására szólít föl. Ezzel kapcsolatban György Zsombor – sajnos akaratlanul is a Washington Post álláspontjaként állítva be a szerzők magánvéleményét – a következőt írja: „Az időzítés sem akármilyen, a katonai együttműködés visszafogását is sürgető írás épp az iraki kontingensünk 150-ről 200 fősre bővítéséről szóló parlamenti vitanap előtt jelent meg. Ez mindenképpen kínos, és ha Trump környezetében nyitott fülekre talál az ötlet, az szintlépés a kétoldalú kapcsolatokban – lefelé.” Ami a katonai kapcsolatokat illeti, Dalibor Rohacnak és Hajba Máténak tudnia kellene, hogy a kitűnő és kiterjedt gazdasági kapcsolatok mellett a katonai együttműködés a kétoldalú viszony – az amerikai fél által is nagyra értékelt – sikerterülete. Annak ellenére, hogy a magyar haditechnikai beszerzésekkel összefüggésben az idők folyamán volt bizonyos amerikai nehezményezés, kezdve a svéd Gripen vadászgépek vásárlásától az amerikai F–16-osok helyett 2001-ben, még az első Orbán-kormány alatt. Kérdem a szerzőktől: hol van itt, a katonai együttműködés terén a politikai nyomáspont? Milyen politikai előnye származhat Washingtonnak Budapesttel szemben a jól működő katonai kooperáció leépítéséből? A válasz: semmilyen. A védelmi kapcsolatok lefokozása valószínűleg még közelebb tolná Magyarországot Oroszországhoz. Ez az ötlet legalább olyan képtelen, mint amilyen a Mark Palmer, Charles Gati és Haraszti Miklós szerzőhármasé volt 2012-ben, amikor ugyancsak a Washington Postban a magyar demokrácia és a médiaszabadság rossz állapotára hivatkozva a Szabad Európa Rádió magyarországi adásainak felújítását szorgalmazták.