Következő mérkőzések
Lengyelország
15:002024. június 16.
Hollandia
Szlovénia
18:002024. június 16.
Dánia

Orbán Viktor valóságos súlyáról

A miniszterelnök nagypályás nemzetközi státusához Washington elismerése hiányzik.

Dobozi István
2018. 01. 29. 16:18
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi időben több írásban foglalkoztam a magyar–amerikai kapcsolatokkal. Legutóbb a Magyar Nemzetben 2017. november 29-én megjelent Mi is Washington fő baja Orbán Viktorral? című cikkemben elemeztem a politikai együttműködés javulását Donald Trump elnöksége alatt továbbra is akadályozó tényezőket. Nagy érdeklődéssel olvastam tehát Kósa András Amit el lehetett rontani az Orbán–Trump-viszonyban, azt sikerült című, január elején publikált írását, amely a Foreign Policy liberális amerikai külpolitikai folyóiratban megjelent cikket ismerteti. Kritikátlanul. Sajnos a magazin Miért nem lehetünk az illiberálisok barátai? című elemzése több tekintetben is aránytalanul és elfogultan mutatja be a kétoldalú kapcsolatokat, azon belül Trump elnök és Orbán Viktor viszonyát.

Először is a kétoldalú kapcsolatok egészében korántsem olyan sivárak, mint amire a magas szintű politikai érintkezések, illetve azok hiánya alapján következtetni lehetne. A cikk mértéktelenül eltúlozza az Orbán–Trump kétoldalú csúcstalálkozó elmaradását, említésre sem méltatva a két ország között ettől függetlenül meglévő kitűnő beruházási és kereskedelmi kapcsolatokat. Orbán miniszterelnök – saját szavaival – „fekete báránynak” számított Washingtonban, mivel egyszer sem fogadták őt a Fehér Ház falai között kétoldalú találkozó keretében. Ennek ellenére a két ország közötti kereskedelem majdnem megduplázódott, toronymagasan felülmúlva például a román–amerikai áruforgalmat, illetve alig maradva el a lengyel–amerikai volumen mögött. A rossz hírekre fókuszáló politikai elemzések vagy nem tudják, vagy rendre elhallgatják azt, hogy hazánk az Egyesült Államok legdinamikusabb kelet-európai üzleti partnere. Igen jó a védelmi és kulturális együttműködés is. Ezekre a szilárd alapokra (is) építve képzelhető el a politikai kapcsolatok jövőbeni rendbe hozása.

A Foreign Policy elemzése teljesen vakvágányra siklik, amikor a cikk közel harmadában Gorka Sebestyén volt fehér házi tanácsadó szerepét tárgyalja a kétoldalú kapcsolatokban, mértéktelenül eltúlozva annak jelentőségét. A politikai kalandorság határát súroló Gorkának – Connie Mackkel, a magyar kormány fizetett főlobbistájával együtt – valójában harmatgyenge befolyása volt az amerikai külügyminisztériumban, ahol a kétoldalú kapcsolatokat formálják. A Fehér Házat az első naptól Orbán Viktornál sokkal jelentősebb ügyek kötötték le (orosz beavatkozási botrány, törvényhozási kudarcok, észak-koreai nukleáris válság). Ráadásul Gorka maga közölte, hogy a magyar–amerikai kapcsolatokban csak akkor hajlandó „közvetíteni”, ha arra az amerikai (nem a magyar) fél kéri fel. Ilyen felkérés nem érkezett hozzá. Tagadhatatlan, hogy a magyar külügy is elszámította magát mind Gorkával, mind Mackkel kapcsolatban, amikor túlzott várakozásokat táplált irántuk.

A cikk nem foglalkozik kellő súllyal a magyar–orosz kapcsolatok fontosságával a Budapest–Washington viszonyban. Az amerikai külügyminisztériumot (nem a Fehér Házat!) Orbán különutasnak tartott oroszpolitikája és Putyin-barátsága zavarja a legjobban. Trump elnöksége alatt a State Department főleg emiatt blokkolt minden magyar közeledést, közte a lázasan várt Orbán–Trump-találkozót. Nemrégiben éppen a Washington Postban írtam arról, hogy az úgyszintén „demokráciadeficitben” szenvedő Lengyelországot – aktív oroszellenessége miatt – Washington mennyire másképpen kezeli, mint Magyarországot: „Varsóval szemben senki ne reménykedjen a hangos washingtoni kritikában, nem is beszélve a kétoldalú politikai kapcsolatoknak az orbáni Magyarországéhoz hasonlítható amerikai lefokozásában.”

A Foreign Policynél derűlátóbb vagyok a kétoldalú államközi kapcsolatok közeljövőbeni javulását illetően (beleértve a csúcstalálkozót). Miért? Wess Mitchell helyettes államtitkár személyében októbertől új vezetője van a külügyminisztérium Magyarországért is felelős regionális hivatalának. Közismert róla, hogy helyteleníti a nyílt politikai nyomásgyakorlást azokra a szövetségesekre, amelyek nem mindenben felelnek meg a „demokratikus elvárásoknak”. „A demokratikus értékek számítanak, de az (Oroszországgal szembeni) biztonsági érdekek elsődlegesek” – írja Mitchell a The Unquiet Frontier (Nyugtalan határvidék) című tavaly megjelent könyvében, amely kimutatható hatással volt Trump frissiben közzétett nemzetbiztonsági stratégiájára is. Megbízható forrásból értesültem itt, Washingtonban arról, hogy Mitchell helyteleníti a Magyarországgal szemben követett eddigi, leértékelő washingtoni politikai vonalat, közte a magyar vidéki média amerikai pénzügyi támogatását, amit a külügyminisztérium egy másik hivatala kezdeményezett még korábban. Ennek tükrében – és ha Budapest hajlandó oroszpolitikája felülvizsgálatára – az új évben elképzelhető lesz a szintemelkedés az államközi diplomáciában.

Végezetül egy politikai talány, amelyről sem a Foreign Policy, sem mások nem beszélnek. Budapest számára csak a Washingtonnal folytatott kétoldalú politikában viszonzatlan a szerelem. Ennek ellenére kiemelkedően sikeres a gazdasági együttműködés és jók a kapcsolatok más szférákban is. Akkor miért a lázas igyekezet egy maximum egyórás fehér házi vizit miatt? Erre a választ elsősorban Orbán Viktor politikai habitusában kell keresni. A magyar miniszterelnök – duzzadó hatalmi ambícióit követve – mindenáron nagypályás játékos akar lenni a nemzetközi politikában. (Hogy ez mennyiben szolgálja a nemzeti érdeket, arról megoszlanak a vélemények.) Ezt nem kis mértékben már sikerült is elérnie. Ezért vagy azért, de egész Európa Orbánról beszél, a közvélemény-kutatások az Európai Unió egyik legbefolyásosabb szereplőjének tartják, utcahosszal megelőzve például a V4 többi vezetőjét. Egy kis ország miniszterelnökeként önsúlyát messze meghaladó szerepre tett szert az európai nagypolitikában, ügyesen kihasználva az EU belső válságát, a bevándorlási káoszt és a kulcsországok vezetőinek gyengeségeit. A Brüsszel- és Merkel-ellenes erők európai zászlóshajója lett. A Putyinnal fenntartott különleges kapcsolat is többnyire a nagypályát szolgálja. Megvan a moszkvai elismerés (talán több is a kelleténél). A keleti nyitás keretében Pekinggel is sikerült némileg speciális viszonyt teremteni. Csak a washingtoni elismerés hiányzik. Ám az láthatóan nagyon.

A szerző főtanácsadó, a Világbank volt vezető közgazdásza

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.