Általánosan ismert, hogy a politikai gondolkodás és gyakorlat történetében vízválasztót jelent a francia forradalom; az események alatt és után kialakuló alapvető irányzatok lényegében ekkor rögzítették a politikai cselekvés területét behatároló főbb értékeket, hozzárendelve a megfelelő szójelentéseket. S e folyamat részleges lezárulását jelenti az, amikor bizonyos szavak jelszavakká sűrűsödnek, így közvetítik az alapvető politikai üzenetet.
Ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy ezeket az olykor jelszavakká tömörülő szavakat, valamint jelentésüket nem lehet egyszer és mindenkorra rögzíteni; a szavak, szójelentések vándorútra kelnek, és sokszor hatalmas szemantikai tereket futnak be. Még az is megesik gyakran, hogy bizonyos kulcsszavak az egyik politikai irányzat térfeléről a másikra kerülnek át, és ott eresztenek gyökeret. S az sem mondható, hogy általában a jobboldal az, amely bizonyos politikai terminusokat kölcsönöz a baloldaltól; a mozgás kölcsönös lehet.
Arra is bőven akad példa, amikor a politikai nyelv bizonyos jelzős szerkezetei szinte egybeolvadt, egyetlen jelentést sugalló szóösszetételei megbomlanak, egymás ellentéteivé válnak.
Ékes példája ennek a liberális demokrácia jelzős szerkezet; a politikai diskurzus valóságos földrengését idézte elő az, amikor megbomlott a korábbi évtizedek során bevett formává vált nyelvi szerkezet, és a terminusok egymás ellentéteivé váltak, vagy amikor a szerkezetbe bekerült az illiberális minősítő szó.
Jelen alkalommal célunk az, hogy nyomon kövessük egy híres szóösszetétel – haza és haladás – viszontagságos történetének egyes állomásait. Köztudott, hogy a két szó jelszóvá való egybekovácsolása Kölcsey Ferenc nevéhez fűződik: „Jelszavaink valának: haza és haladás.”
Az egybekapcsolás Kölcsey részéről egyértelmű; annak idején még arra akarta felhívni kortársai figyelmét – s a hangsúly még arra esett –, hogy a haza ügyének előmozdítása, a nemzeti önállóság kivívása nem valósítható meg a polgárosodást célzó alapvető reformok bevezetése nélkül. Haza és haladás egymáshoz kapcsolódásának ez jelenti az első szakaszát, s ekkor e kettő – a haza dominanciájával – még harmonikusan kiegészítette egymást. A vulgármarxista történetírás ezt az időszakot nevezte a nacionalizmus felfelé ívelő korszakának.