Május 5-én súlyos gazdasági-pénzügyi földrengést okozott a Karlsruhéban ülésező németországi Szövetségi Alkotmánybíróság döntése. Aznapi határozatában nem kevesebbre utasította az Európai Központi Bankot (EKB), mint arra, hogy adjon részletes magyarázatot a 2015-ben elindított és a Német Központi Bankkal is végrehajtatott eszközvásárlási programjára. Az EKB kormányzótanácsától három hónapos határidővel olyan magyarázatot várnak, amely kellően megindokolja, hogy a programja a kockázatok és hasznok mérlegelésével arányos. Ha nem kap kielégítő választ, akkor tovább megy: el fogja tiltani német Bundesbankot az EKB-programban való további részvételtől és eladatja vele az eddig felvásárolt 534 milliárd eurónyi állampapírt is. A döntésével üzent a Merkel-kormánynak is.
A német alkotmánybírósági döntés tornádót kavart a jogi, a pénzügyi és a politikai körökben, hiszen a továbbiakban úgy kell egyensúlyozniuk az EU hatalmi köreinek, hogy se az EKB, se a német Bundesbank függetlensége ne sérüljön, és közben például az olasz államadósság is finanszírozható maradjon az alacsony kötvényhozamokkal. Inognak az eurórendszer alapjai, hiszen Németország nélkül az eurózónának vége.
A történtek nem világíthatók meg pusztán közgazdasági-pénzügyi elemzéssel. Ugyanis minden válságos helyzet visszautal a múltra, hiába akarja azt Nyugat-Európa elfeledni a magára kényszerített, és csak a rá jellemző mazochista bűntudattal. A koronavírus okozta gazdasági válság Németország további erősödését eredményezi Latin-Európa rovására. És feltehetően e válság is közrejátszott abban, hogy a német alkotmánybíróság jogi útra terelte a német gazdasági-politikai elit eddigi neheztelését az EKB volt elnöke, Mario Draghi intézkedései miatt, amelyet az új elnöke, Christine Lagarde tovább folytat, sőt elmélyít. Az EKB-t azért érte pofon, mert az államadósság-kötvények felvásárlásával úgymond megszegte a maastrichti szerződést, az Európai Unió Bíróságát (EUB) pedig azért, mert mindezt nem akadályozta meg.
Európában az EUB a jogi hierarchia csúcsa, de a német Szövetségi Alkotmánybíróság most nem engedelmeskedik, hanem szembeszáll vele. Megteheti, mert szuverén. Elvileg minden állam alkotmánybírósága az. És itt érjük tetten az európai szuverenitás kétértelműségét. Miről is van szó? Minden tagállam delegálja szuverenitása egy részét az EU központi intézményeinek, amelyből döbbenetes dolgok következhetnek. Például megtiltják a franciáknak vagy az olaszoknak a határaikat erőszakkal átlépő migránsok visszaküldését. De nincs európai szuverenitás, mert nincs európai nép. E tény mellőzése vagy álmodozással történő megtöltése éppolyan valóságtagadás, mint amilyent a kommunista agitátorok gyakoroltak egy hamis eszme nevében.