A Magyar Konyha decemberi számában olvasható egy kitűnő interjú Csányi Vilmossal. A kiváló etológus a gasztronómia kapcsán többek között kitér arra is, hogy vajmi keveset tudunk eleink mindennapi életéről. Azt tudjuk, hogy voltak nagy háborúk például, de hogy mindeközben hogyan telt az élet, arról enyhén szólva hiányosak az ismereteink. Amit pedig ismerünk, az a felső rétegek élete. Régi mániám ez, hogy tudniillik tele vagyunk lovas szobrokkal, nevekkel a talapzaton, de a sírban az ismeretlen katona nyugszik. Holott ők maguk voltak a történelem. Az életük módjáról a legtöbbet talán az épületek mesélnek, már amelyikük megúszta az éppen aktuális tombolást.
Alighanem erre a következtetésre juthatott egyik kedvenc kultúrtörténeti művem szerzője, Bill Bryson amerikai író, újságíró is Otthon című könyvében. Mármint hogy a történelem nagy eseményei mellett észrevétlenül elsikkadt az elmúlt századok átlagembereinek élete, akik csendben tették a maguk dolgát, ettek, aludtak, dolgoztak, és megpróbáltak egy kicsit kényelmesebben élni. Bryson a saját otthonából indult ki (és ott is maradt a pincétől a padlásig), de maradhatott volna akár egy kocsmában is. Kávéházban, presszóban, vendéglőben, ahogy tetszik. Ahol nem mindig az alkoholfogyasztás a leglényegesebb, inkább a társasági élet, az információk cseréje, sőt akár a munka is. Az sem nagy baj, ha egy-egy helyre egy adott korban divattá válik gyakran ellátogatni. Hogy egy hely mitől lesz egyszer csak kultikus, az sok mindentől függ, a kínálattól a törzsközönségig.
Vegyük például a Wichmannt. A kocsmát, természetesen. Az épülethez számos kulturális érdekesség kapcsolódott a múltban, a városi legenda szerint ott „találták föl” a magyar kártyát, volt bordély is és okkult teozófus központ, hogy aztán a közelmúltban a szintén legendás sportoló, Wichmann Tamás emelje az egyik ikonikus alter hellyé. Az alternatív jelző esetünkben nem azt jelenti, hogy kizárólag a budapesti underground kulcsfigurái látogatták, megfordult ott minden rendű és rangú vendég, mint ahogy az mondjuk egy rendes prágai külvárosi kocsmában dívik. Az viszont kétségtelen, hogy alternatívát kínált, különösen a bulinegyed életének azon szakaszában, amikor az sikeresen turistalátványossággá, valamint álluxus helyek eldorádójává züllesztette magát.