Az alábbi írást eredetileg a Telex című online lapnak küldtem el, ahol izgalmas vita alakult ki a műemlékvédelemről. A vita apropója Csomay Zsófia sokunkban megrökönyödést keltő terve volt, s ő jegyezte az első írást is. Magam vasárnap György Péter cikkére küldtem választ, most pedig arról tájékoztatott a Telex munkatársa, hogy a lapvezetés úgy döntött, írásomnak nem adnak helyt, mert a vitát eredetileg 12 részesre tervezték.
Bár György Péter írása után nem szerepelt, hogy „a szerkesztőség a vitát ezzel az írással lezártnak tekinti”, ahogy ilyenkor szokás. Mi több, egy pezsgő diskurzus inkább a lap javára válhat, a véleményszabadságnak pedig nyilván barátja a lap – mi más lehetne? –, a megfejtés talán az lehet, hogy ez egy nekem szóló kedves gesztus. Hiszen, ahogy öregszünk, szükségünk van új és új élményekre. Így engem például megajándékoztak azzal, hogy 33 év után (belegondolni is különös, hogy 1988 óta publikálok) életemben először visszautasították egy írásomat. A Telexnek köszönöm az új élményt, a Magyar Nemzetnek a felületet.
*
György Péter a budai Vár rekonstrukciójáról a német megszállás Szabadság téri emlékművére asszociál, én Claude Monet Virágzó szilvafák című képére. Mind a kettő meglehetősen távoli képzettársítás, bár szerintem magam szemrevalóbb munkát találtam ebben a szabad asszociációs gyakorlatban.
Mindezért persze nem ragadnék billentyűt, ahogy a jeles egyetemi tanár írásának stíluskritikai elemzéséért sem, bár azt észrevételeztem, hogy a Telex izgalmas műemlékvitájának egyik előző szerzőjét megfeddi, mert megítélése szerint nem érvel megfelelően, majd így ír később: „Martinkó József […] lapjában korszerűnek, világszínvonalúnak nevezik, s többször visszatérnek a Néprajzi Múzeum új épületére is. Hmm.” A három betűbe zárt megütközés sem tűnik az érveléstechnika kivételesen igényes példázatának, igaz, legalább nem vethető a szerző szemére, hogy túlírta volna ezt a gondolatot.
Amiért azonban magam érdemesnek tartom, hogy a vitához röviden hozzászóljak, az a diskurzus science-fiction vetülete.
György Péter a budai Vár rekonstrukciója örvén azt írja, úgy tűnik, az nem más, mint „egyre félreérthetetlenebbül – valóban a Horthy-korszak apoteózisa”.
Alapvető probléma ezzel az állítással az, hogy a budai Vár épületei kivétel nélkül a Horthy-korszak előtt épültek meg. Hauszmann Alajos palotaépítése 1905-ben fejeződött be, a Fellner Sándor tervei alapján készült minisztériumi épület egy évvel előtte, a királyi lovarda pedig már 1902-ben állt. Azaz hazánk aranykorában: a nemzeti szabadelvű kormányzás alatt, amikor a semmiből Budapest világváros lett, s páratlan prosperitással fejlődött az ország. Horthy ekkoriban, messze a várostól, hajóstisztként szolgált.