2021. május 18-án az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület honlapján megjelent a hír: negyedével csökkentik a dalszerzők jogdíját a járványhelyzet miatt. Az egyesület eddig sem foglalt el előkelő helyet az irodalmi, klasszikus- és könnyűzenei alkotók nagy többségének szíve csücskében, talán nem véletlenül.
Érthetetlen, felháborító és a pandémiás időszak miatt nehéz helyzetbe jutott művészeket tekintve pedig végképp megdöbbentő döntést hozott az Artisjus: huszonöt százalékkal csökkentik a dalszerzők jogdíját a koronavírus-járvány miatt. Teszi ezt egy olyan szervezet, amely évről évre több tíz milliárdos összeg felett diszponál. Csupán összehasonlításképpen: a Győri Nemzeti Színház, a Miskolci Nemzeti Színház, a Debreceni Csokonai Színház, a Budapesti Operettszínház, a Filharmónia Magyarország, a Budapesti Fesztiválzenekar, a Győri Filharmonikusok és a Pannon Filharmonikusok éves költségvetése összesen valamivel több mint 16 milliárd forint, vagyis meg sem közelíti az Artisjusét.
Gondoljunk csak bele, hogy a fenti intézmények több ezer család megélhetését biztosítják. Ellentétben az Artisjusszal, ahová a falusi kocsmárostól a rendezvényszervező cégen és a művelődési központon keresztül a legkiválóbb koncerttermekig mindenki befizet, a szervezet működésének hasznát azonban csak kevesek érzik. Hangsúlyozandó, hogy nem csupán a pandémiás időszakban tapasztaltak nyitották fel a szemem, sok éve megoldatlan problémahalmazról van szó.
Az Artisjus, önmeghatározása szerint, elvileg a zenei és irodalmi szerzői jogok közös jogkezelő szervezete. Működésükhöz úgynevezett kezelési költséget kérnek az alkotóktól, befizetés gyanánt, a működésre fordított összeg 2019-ben a 23 milliárd forint nettó árbevételből majdnem ötmilliárd forint volt. Jutott ebből autóvásárlásra több mint 117 millió forintért, Aruba vállalati wifi-eszközökre majdnem 38 millió forintért, PC-kre, laptopokra és monitorokra csaknem harmincmillió forintért és fogászati kezelőegységre több mint öt és fél millió forintért.