idezojelek

1956: Unokáik leborulnak?

A hatvanötödik évforduló tökéletes alkalom a fiatalabb nemzedékek elérésére.

Cikk kép: undefined
1956fiatalokemlékezés 2021. 10. 18. 9:00
Fotó: Balogh Zoltán

Egy pesti srác becsönget a József körúti gangos ház második emeletén lévő lakásba. Idős hölgy nyit neki ajtót.

– Mit akarsz, kisfiam? – kérdezi a lakás gazdája.

– Bejöhetek, néni kérem?

– Gyere be, kisfiam, de jól töröld le a lábadat.

A kisfiú letörli a lábát, belép és megszólal:

– Néni kérem, kilőhetek az ablakon?

Géppisztollyal felszerelt srácok állnak az Üllői úton és lesnek ki a Nagykörút irányába. Egyszerre csak az egyik megfigyelő elkezd szaladni és kiabál a többieknek is: gyertek gyorsan, szaladjatok! Miért, kérdezi az egyik, jönnek az oroszok? Aki már lohol, vissza­kiabál: Dehogy az oroszok, anyám jön hazafelé. A pesti viccek egyetemes erővel jelképezik Dávidot, a mindenkori Góliáttal szemben hazafias szenvedéllyel küzdő magyar szabadságharcost.

Ahogy Móra Ferenc gyönyörű meséi is a kis kurucokról, az egyik Rákóczit menti meg, a másik a kurucokat kergető labancot a Tisza jegébe veszejti, mert tudja hol a titkos lék, s hősi halált hal vele, hogy mentse a szabadságunkért küzdőket. Végvári vitézek, kuruc hősök, pesti srácok, a magyar szabadságharc megannyi hőse.

Sokfelől érkezett a cselekvés ereje az ’­56-os forradalomhoz és a résztvevők a jövőt illetően is sokfélét akartak. Ki „demokratikus szocializmust” (fából vaskarikát), ki polgári demokráciát, ki valamiféle restaurációt, ki egyszerűen szabadabb levegőt, ki pedig „csupán” olyan világot, ahol nem kell félni. A pillanat – amelynek erejét együtt teremtették meg – eggyé formálta őket: magyar szabadságharcosokká, olyanokká, akiknek egy céljuk van mindenekelőtt: a magyar szabadság kivívása.

Nem tudjuk, milyen lett volna a kivívott szabadság a mindennapokban, mert a szovjet tankok és az elnyomókkal szövetséges magyar árulók (Kádár Apró Dögei – ahogy a népnyelv nevesítette a szovjet bábkormányt) vérbe tiporták a forradalmat; akasztottak, börtönbe vetettek, elüldözöttek emléke és a pufajkás terror, a rejtett reményű, megszállt és megtiport ország maradt. A sejtekbe beivódott a fegyvertelen tüntetőket Kecskemét környékén repülőkkel lövető, a mosonmagyaróvári felkelőket géppuskasortűzzel leterítő, a Kossuth téren összegyűlt polgárokat a tetőről lelövöldöző hatalom képe.

(S emlékeztek persze azokra is, akik emberségből példát mutattak, akik hazafiak voltak, mint Kopácsi Sándor budapesti rendőrfőkapitány, aki megtagadta, hogy fegyvertelen tüntetőkkel szemben fegyvert használjon: ötven évvel később nem ilyen főkapitányunk volt.)

Ám hatvanöt éve azokban a napokban világesemény történt Magyarországon, a magyar szabadságvágy cselekvő akarattá vált. Ideje is lenne visszaszerezni ’56 nemzetközi nimbuszát, amely évtizedeken át törhetetlen volt, de ’68-ról és ’89-ről több szó esik ma már. Holott mind a kettőt a vérrel áztatott pesti utca, a Molotov-koktélt a tankokra dobáló srácok, a nemzetőrség, a bolsevizmussal ügydöntő pillanatban szakító politikusok alapozták meg.

A jobbak érzik a cselekvés lehetőségét, a még jobbak meg is cselekszik, s a magyar szabadságküzdelmekben a nemzet egésze vált jobbakká. Wesselényi szép mondását: „szenvedni megtaníthatlak, de félni nem” egy ország érezte magáénak, amikor a tét a nemzet szabadságának visszaszerzése volt.

S ha a szabadságharcosok törekvése nem is volt eredményes akkor, de a jövőre nézve maga a törekvés, amely erényével példát és hitet ad örök érvényű hőseinké teszi őket. Az a politikai alkotás, amelyet ma, mint a levegőt, oly természetesnek tekintik sokan, a magyar szabadság mögött végtelen sok szenvedés, meg nem alkuvás, ellenállás és mártírok emléke húzódik meg. Az 1956-os szabadságharc a jelenbe hatoló múlt, s döntő kérdés, hogy az is maradjon. Aki veszi a fáradságot, hogy szembenézzen a forradalom évfordulóján ezzel, az megérti a hallatlan felelősséget is, ami mindebből következik.

Nekünk, akik már éltünk a szocializmusban, akiknek nagyszülei, szülei még élő élményként adták át a szovjet világ legrettenetesebb korszakait is, együttes élményünk a diktatúra, s ha olyasmit tapasztalunk, amely a magyar függetlenség, a nemzeti szabadság ellen hathat, akkor saját korábbi személyesen átélt emlékeink alapján indul be a reflexszerű védekezésünk.

Ahogy az immunrendszerünknek a szervezet múltjára emlékező működési képessége életmentő lehet, úgy lehet életmentő ez a készségünk is, hiszen például azonosítani tudjuk, hogy a kontinensünk nevére való hivatkozás mikor jelent valamilyen közjót szolgáló törekvést és mikor a nemzeti érdekek másodlagossá tételét s a kiszervezett ország vízióját.

Bármennyi hátrányt, kártételt jelentett is a múltban, hogy a szocializmusban nőttünk fel itt és most előnyt jelent, hogy nem mástól kapott információk alapján, hanem a sejt­jeinkbe ivódott emlékeink alapján tudjuk azonosítani a jelen eltérő törekvéseit.

A szabadságba születetteknek – s ez hatalmas öröm nekünk, a szüleiknek – természetes a hatalom kinevetése is, a félelem nélküli élet, a demokratikus kultúra mindennapjai. Ugyanakkor tudjuk azt is, hogy a kutatások szerint a középiskolások zöme az 1848-as, az 1956-os és az 1990-es eseményeket keveri. Ám nem is a történelmi műveltség önmagában a fő kérdés, hanem a személyes és nemzeti identitás összeabroncsolása a megszerzett tudással. Hiszen, ha az évszámok mögött nincs megélhető tartalom, nem mondanak többet, mint a periódusos rendszer vegyjelei.

A neomarxizmus reneszánsza, amely a Wall Street csalódott tüntetői helyett immár az európai és amerikai döntéshozók és a közügyekre hatással lévő domináns csoportok fő jellemzője és hajtóereje ott, ahol megadatott, a szovjet nélküli világ nem a falra festett ördög, hanem az ereje teljében tomboló politikai világjárvány, amely a mindennapjainkra is hatással van. Nem csupán azért, mert vérző szívvel nézzük azt az önsorsrontást, ahogy a teljesítményelvű megközelítést lenézik, a szabadság alappilléreit kimódolt és nevetséges intézkedésekkel, kvótákkal, elképzelt bűnbakokkal és hozzájuk képzett áldozatokkal lebontják.

Hanem azért is, mert ha a magyar társadalom közös emlékezetébe, így a fiatalokéba is nem sikerül a tudás átadásával, önképünk értő közvetítésével átadni azokat az észlelő és védekező mechanizmusokat, amelyeket a kommunista rezsim alatt kialakítottunk, akkor ők is fogékonyak lesznek mindarra, ami épp a nyugati társadalmakat roncsolja, s amelyről reméljük – hiszen közös érdekünk ez –, hogy maguk is mielőbb kigyógyulnak belőle.

Csak éppen azt a kórlefolyást, ami a gyógyulást megelőzi, nekünk elemi érdekünk megúszni. Ahogy önmagunk megértéséhez és önérvényesítéséhez is az önismereten át vezet az út, a nemzeti érdekek megértéséhez és érvényesítéséhez is a közös történelmi élmény értő átélésén keresztül vezet az út.

A fentieket hadd világítsam meg egy profán és személyes példával. Megfigyeltem, hogy azok a kortársaim, illetve a nálam idősebb nemzedék tagjai is, akik nem ismerik amúgy édesapám költészetét, a Brezsnyev halálára írt versének utolsó versszakát betéve tudják és vidáman idézik: „Mindenesetre: halott. / Nem veszi elő többé / a húgyfoltos sliccből a Nagy Októberit.”

Akiknek a vers előhívja a kort, amelyben született, akiknek a vers felidézi a rendszerváltás idejét, amikor végre választani lehetett csókolózó pártfőtitkárok és a szabadság hívei között, amikor a fiatal demokráciában mindenki lehetett fiatal demokrata, érti például a „brüsszelezés” fogalmát.

Nem nevetséges egyszerűsítésnek látja, nem egy város elleni mosolyra fakasztó kritikának, hanem egy sűrített kifejezésének arra, hogy a különböző nemzetközi közösségekben való részvételünk természetes és magától értetődően üdvös, ugyanakkor természetes és magától értetődően üdvös, hogy a végső szót mindenben a magyar választók által megválasztott Országgyűlés mondja ki, így ha valamilyen hatalmi erő a nemzeti akarat ellen van, akkor azt kötelesség megtorpedózni a szuverenitásunk védelmében.

S éppen közös kulturális emlékezetünk kódszavai miatt nem fals arra sem emlékeztetni a forradalom évfordulóján, hogy az elkövetkező választásokon a „korszak szovjetének” és a magyar szabadság hívei között választhatunk (előbbiek nem kétségbevont jó szándékú balhite és utóbbiak mindenféle esendősége tudatában is).

A szerző közíró, tanácsadó

Borítókép: MTI/Balogh Zoltán

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Szalai Ádámot újra kísérti az ellentmondás

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Hígtrágya és pogrom Hollandiában

Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Ez itt az én hazám

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Mivé lett világunk?

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.