India nagyon hosszú utat tett meg a gazdasági fejlődésben függetlenné válása óta és várhatóan még hosszú út vezet a felzárkózáshoz. Az ország GDP-je 1980 és 2020 között tizennégyszeressé nőtt folyó áron és csaknem huszonnégyszeressé vásárlóerő-paritáson, nyilván a gyors ütemben növekő népesség miatt az egy főre jutó növekedés mérsékeltebb, így folyó áron „csak” ötszörös, illetve
vásárlóerő-paritáson mérve hétszeres volt az egy főre jutó GDP emelkedése az elmúlt negyven évben.
Egyértelmű, hogy ezen mutatók messze elmaradnak a fejlett világ mutatóitól vagy akár a kínai növekedés ütemétől, de itt – mint oly sokszor a gazdaságban – a méretről is szó van, nem csak az egy főre jutó termékről vagy vásárlóerőről. A magyar gazdasági szereplők számára nyilván a piac érettsége mellett legalább ilyen fontos annak mérete. Két különlegessége van ennek a piacnak, amely nemcsak a fejlett országoktól különbözteti meg, hanem a többi sikeres ázsiai országtól is. Az első jellegzetesség, hogy
a hosszú növekedési potenciált nagyon ritkán kérdőjelezik meg a szakértők.
Itt jelentős véleményazonosság van, míg mondjuk Kína esetében a tartós növekedést többen megkérdőjelezik; az persze már más kérdés, hogy mennyire megalapozottak ezek az érvek. A másik jellegzetesség, hogy
a gazdaságpolitikai döntések végrehajtásához szükséges állami centralizáció gyengébb, mint a sikeres ázsiai országok többségében.
Az úgynevezett fejlesztő állam kategóriájába tartozó Japán, Dél-Korea, Szingapúr esetében a gyors fejlődést elindító centralizált állam az első, noha nem kizárólagos tényezője volt a sikertörténetnek. Enélkül nem lehetséges a reformok megfelelő megfogalmazása, azok hatékony megvalósítása.
Ez valóban kihívást jelent még Indiának, és noha vannak olyan elemzők, akik szerint India túl nagy ahhoz, hogy centralizáltan igazgassák, a történelmi példák jól mutatják, hogy az elmúlt ötszáz évben az államok különböző formáiban – legyen az városállam, merkantilista kereskedő állam, vagy éppen birodalom – meghatározó szerepet játszottak a technológiai, gazdasági és szociális fejlődés elindításában és fenntartásában. Indiában sincs ez másképpen és Kína példája is jól mutatja, hogy a méret és a hatékony centralizáltság nem állnak egymással ellentmondásban.
Az elmúlt hét évben azt láthattuk, hogy India elindult egy úton, amely nagyban elősegítheti a felzárkózását.