idezojelek

Az uniós éghajlat-politika nem egy vagyonszerzési lehetőség!

Európa nem engedheti meg magának, hogy hibázzon. Most a stabilitás helyreállítása az elsődleges feladatunk.

Cikk kép: undefined
Fotó: Geert Vanden Wijngaert

Újabb uniós csúcstalálkozó volt a napokban. Ezúttal a világjárvány utáni gazdasági újjáépítés megvitatása részeként egy fontos vita volt az energiapolitikáról és éghajlati kérdésekről. Ez a vita közvetlenül érinti európaiak millióinak a mindennapi életét. Az egyik kockán forgó kérdés az új, stabil munkahelyek létrehozása, valamint annak biztosítása, hogy az üzemanyag- és energiaárak emelkedése ne tegye tönkre családok millióinak költségvetését, többek között Magyarországon.

Hatalmas energiaválság szemtanúi vagyunk ugyanis, és ha nem teszünk megfelelő lépéseket, az átlagpolgárok fogják megfizetni az árát. Pedig a válságért nem ők a felelősek. Nagyrészt Oroszország és az orosz Gazprom vállalat monopolisztikus zsarolása okolható érte. Mi mással magyarázható az Európába irányuló gázszállítás csökkentése és az üzemanyagárak manipulálása? Hogyan magyarázható az Északi Áramlat 2 körüli nyomásgyakorlás? És végül: mivel magyarázható az orosz csapatok átcsoportosítása Ukrajna keleti határára? Ennek a Vlagyimir Putyin által játszott többszintű játszmának tudható be, hogy a gázárak a közelmúltban akár tízszeresükre is megugrottak. És most, amikor a kedves olvasó ezeket a szavakat olvassa, eme ugrásszerű áremelkedéseket mindannyian a saját bőrünkön érezzük.

Ez elég ok arra, hogy felgyorsítsuk az energiaátmenetet, és így függetlenedjünk a Kreml és a Gazprom kiszámíthatatlan és agresszív politikájától. Fennáll azonban a veszély, hogy Európa cseberből vederbe kerül. Ha az igazságos energetikai átállás koncepcióját felváltja az európai uniós kibocsátáskereskedelmi rendszer (EU ETS) jelenlegi irracionális logikája, kétszeresen fizetünk meg érte mindannyian.

Az EU ETS-t olyan szén-dioxid-kibocsátáskereskedelmi rendszernek szánták, amely gazdaságilag észszerű és társadalmilag elfogadható módon biztosította volna az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését. A szén-dioxid-kibocsátási egységek azonban gyorsan pénzügyi eszközökké váltak a gazdag befektetők kezében. A jelenlegi EU ETS-koncepció spekulatív mechanizmusoknak van kitéve, és arra használják, hogy mesterségesen felfújják a kibocsátáskereskedelmi árakat.

Ez nem pesszimizmus; ez a kemény valóság. 2016-ban a szén-dioxid-kibocsátási egységek ára tonnánként hat euró körül volt. Mára majdnem elérte a kilencven eurót. Ez öt év alatt tizenötszörös növekedést jelent. Azokat a pénzeszközöket, amelyeket a vállalatok a zöldátállásba tudnának fektetni, kénytelenek az egyre dráguló kibocsátási egységekre fordítani. Ha nem állítjuk meg ezt az ellenőrizetlen spekulációt, a klímacélok tervezése és hatékony megvalósítása lehetetlennek bizonyulhat.

Érdemes megjegyezni, hogy Európát nemcsak különböző nyelvek és kultúrák alkotják, hanem különböző típusú gazdaságok is. A második világháború után akaratuk ellenére a Szovjetuniónak alárendelt országoknak nem voltak olyan fejlődési kilátásaik, mint Nyugat-Európa országainak. Közép- és Kelet-Európa országai így tehát most kettős sakkjátszmában találták magukat. A szén-dioxid-kibocsátási egységek magas ára gazdasági destabilizációt okoz, ez pedig hátráltatja az EU klímapolitikájának megvalósítását. Ennek ellenére aktívan részt veszünk a zöldátállásban. Ma már senkit sem kell meggyőzni arról, hogy érdemes megújuló energiaforrásokba befektetni. A lengyeleket, akik jelenleg napelemes boomot (áttörést) élnek át, biztosan nem kell. Ráadásul a lengyel kormány nemrégiben hidrogénstratégiát fogadott el, dolgozunk a tengeri szélenergián, és az atomenergia lengyelországi meghonosítására készülünk.

Európa nem engedheti meg magának, hogy hibázzon. Az elmúlt csaknem száz év legnagyobb gazdasági válságával nézünk szembe. Most, a járvány után a stabilitás helyreállítása az elsődleges feladatunk. Ha beleegyezünk abba, hogy a számlákat az európai polgárokkal fizettessék meg, az csak hatványozni fogja problémáinkat.

Ezért az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerének megreformálására apellálok. Ezt a rendszert azért hozták létre, hogy ösztönözzék a megújuló energiaforrásokba történő befektetéseket, amelyek akkoriban lényegesen drágábbak voltak, mint a hagyományosak. Ma már más a helyzet. A megújuló energiaforrások piacán zajló forradalom lehetőséget ad számunkra, hogy olcsón és tisztán termeljünk energiát.

Az EU ETS-nek figyelembe kell vennie az aktuális gazdasági helyzetet, és nem a befektetők status quóját erősítenie, akiknek az éghajlat-politika csak egy vagyonszerzési lehetőség. Az EU ETS jelenleg már nem az éghajlati célok tisztességes és méltányos végrehajtását támogatja, hanem kezd saját maga karikatúrájává válni. A fenntartható fejlődés előmozdítása helyett a szegényeket még szegényebbekké, a gazdagokat pedig még gazdagabbakká teszi. Az igazság az, hogy a népesség leggazdagabb egy százaléka felelős a globális szén-dioxid-kibocsátás tizenhét százalékáért, amit megerősít például a legfrissebb, 2022-es World Inequality Report. Ugyanakkor az Európai Unió egésze a világ szén-dioxid-kibocsátásának mind­össze nyolc százalékáért felelős. Még az EU legnagyobb mértékű mozgósítása sem fogja megfordítani a globális trendet, ha a szén-dioxid-kibocsátási rangsor hírhedt legfelső helyezettjei nem vesznek részt komolyan az éghajlatváltozás elleni küzdelemben. Legfeljebb olyan emberekhez fogunk hasonlítani, akik evezőkkel állítanának meg egy száguldó gőzhajót.

Ha nem változtatunk a hozzáállásunkon, újjáéledő környezet helyett csak Európa gyengülését fogjuk megtapasztalni. És valóban, a nemes ötletek kontinense leszünk, de ötleteink megvalósíthatatlanok maradnak. Akkor aztán kiderül, hogy egyáltalán nem védtük meg a bolygónkat, hanem hagytuk, hogy a kíméletlen versengés és a befolyásért folytatott küzdelem színterévé váljon.

Európa helye pedig a fejlődés peremére szorul ki. A józan ész hiányának az árát mindenekelőtt a hétköznapi európai családok fizetik meg Lengyelországban, Németországban, Franciaországban, Spanyolországban, Hollandiában és Európa minden egyes országában.

Éppen ezért Lengyelország felszólal a szén-dioxid-kibocsátási egységek vadkereskedelmének megszüntetése érdekében. Az utolsó pillanatban vagyunk a hibák rendbetételére. Legfőbb ideje megálljt parancsolni ennek a káros politikának!

A szerző Lengyelország miniszterelnöke

Borítókép: David Sassoli, az Európai Parlament elnöke, Janez Jansa, az Európai Tanács soros elnöki tisztségét betöltő Szlovénia miniszterelnöke és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke a példányokat mutatja, miután aláírta a Európai Unió törvényhozásában 2022-ben elsőbbséget élvező tervezetek jegyzékét az Európai Unió brüsszeli csúcsértekezletén 2021. december 16-án (Fotó: MTI/AP pool/Geert Vanden Wijngaert)

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Szalai Ádámot újra kísérti az ellentmondás

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Hígtrágya és pogrom Hollandiában

Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Ez itt az én hazám

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Mivé lett világunk?

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.