idezojelek

A demokrácia visszainteget

Nem tiltották be az abortuszt, az arról szóló döntést a törvényhozók kezébe adták.

Cikk kép: undefined

Aki híján van a tárggyal kapcsolatos mélyebb ismereteknek és a baloldali-liberális, urambocsá’ progresszív véleménybuborékból való kitekintés képességének (ez Magyarországon is milliós tömeg), annak a média híradásait hallva-olvasva meggyőződésévé válhatott, hogy az Egyesült Államok legfelsőbb bírósága – ez ott az alkotmánybíróság szerepét is betöltő kilencfős bírói testület – június 24-én a Dobbs kontra Jackson Women’s Health Organization perben hozott (bő kétszáz oldalas) ítéletével – felülbírálva az 1973-as Roe kontra Wade ügyben hozott ítéletét – betiltotta a terhesség művi megszakítását.

Ez azért történhetett meg, mert az előző ciklusban az országot vezető Donald J. Trump elnöknek – átkozott legyen a neve! – lehetősége volt a testületbe három új bírót kinevezni, s olyan konzervatívokat nevezett ki, akik eredendő gonoszságuk okán időt és fáradságot nem kímélve az emberi jogok visszavételén, különösen a nők emberi jogaitól való megfosztásán munkálkodnak a már a testületben lévő bűntársaikkal együtt – átkozott legyen a nevük. És ím, meglett az eredmény: az amerikai nőket megfosztották egy fontos alkotmányos alapjoguktól, miközben az amerikai társadalom meggyőző többsége fenntartotta volna az 1973-as döntést, s felkészült szakemberek amellett érveltek, ha a nők nem választhatják meg, hogy mikor és hányat (ha egyáltalán) szüljenek, azt alaposan megszenvedi szakmai pályafutásuk és anyagi helyzetük, s az egész nemzetgazdaság vesztes lesz. Armageddon.
Lássuk hát, mi is történt valójában!

A bírók többsége (öten három ellenében, egy tartózkodás mellett) úgy látta, hogy az 1973-as döntés jogszakmai indokolása helytelen (volt, aki sarkosabban fogalmazott: „jogi förtelem”). Az 1973-as legfelsőbb bíróság ugyanis az 1868. évi 14. alkotmánymódosítás – miszerint aki az Egyesült Államokban születik, az az ország állampolgára, és tagállam csak megfelelő jogi eljárással foszthatja meg „az élettől, a szabadságtól és a tulajdontól” – igen tág és erőltetett értelmezésével feltalált egy új jogot. Ez a „magánélethez való jog”. Ebből levezették az abortuszhoz való jogot, melyet ugyan alapjognak minősítettek, de – erre sokan nem akarnak emlékezni – nem abszolútnak, mivel kimondták azt is, hogy az anya és a még meg nem született élet védelme kormányzati érdek. Ez utóbbi érvényesítését a tagállami törvényhozások feladatává tették, miközben a szövetségi törvényhozásnak (a kongresszusnak) a 14. alkotmánymódosításból következően megtiltották az ezzel való foglalkozást.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy az abortusz a terhesség első harmadában nem korlátozható, a másodikban egészségügyi indokkal korlátozható, a harmadikban megtiltható, ami alól csak az anya egészségének és életének veszélyeztetése jelenthet kivételt. Az 1973-as ítéletet 1992-es felülvizsgálata (Roe kontra Casey) általánosságban hatályban hagyta, ám a trimeszteri keret helyébe bevezette az „indokolatlan teher”, a gyakorlatban homályosnak és nehézkesnek, meglehetősen hasznavehetetlennek bizonyult fogalmát, melynek fennállta esetén az abortuszt korlátozó tagállami törvény alkotmányellenes. (Azt a kérdést vizsgálták, hogy az abortusz elutasítása a nő számára elviselhető vagy elviselhetetlen terhet jelent-e.)

A június 24-i döntés azt mondta ki, hogy az 1973-as indokolás hibás, a művi terhességmegszakítás lehetősége az alkotmányból nem levezethető, így az nem alapjog. Az legfeljebb jog, melyről a tagállamok törvényhozása a saját tagállamra vonatkozóan törvényben rendelkezhet. Ítéletével a legfelsőbb bíróság elutasította a „felvilágosult autokrata” szerepét és a döntést a nép, a démosz által választott törvényhozók kezébe adta. Mi volna a demokrácia, ha nem ez? Bár Sir Winston Churchilltől tudjuk, hogy a demokrácia a kormányzás legrosszabb formája, nála is van rosszabb: mindaz, amit az emberiség valaha is kipróbált.

Hogy mindezt megértsük, bő másfél évszázadot kell visszamennünk az időben. Az 1871. évi úgynevezett párizsi kommün bukásából az ideológus és mozgalmár Karl Marx azt a következtetést vonta le, hogy „kell egy csapat”. Egy olyan forradalmi párt, mely a munkásosztály élcsapataként vezeti a kapitalizmus, illetve burzsoázia elleni harcot, s előregyártott tervei vannak a politikai hatalom megragadására és annak birtokában a teendőkre. A politikai hatalomra törekedve él a demokrácia nyújtotta lehetőségekkel, de ha szükséges, azokon átlépve létrehozza saját diktatúráját, az úgynevezett proletárdiktatúrát, mely pusztán kényszerű átmenet a burzsoázia dominálta polgári demokráciánál magasabb rendű népi – a „valódi” – demokrácia megteremtése felé vezető úton. Hitler és más náci-fasiszta vezérek e tekintetben Marx-tanítványok voltak: pártjuk élén törekedtek a politikai hatalomra, és ha megszerezték, diktatúrává alakították. Csak éppen nem népi demokráciáról, hanem népről és népállamról beszéltek.

Mindennek csúnya vége lett, s a Marx után évtizedekkel később élt Antonio Gramsci megoldása került előtérbe. Gramsci szerint nem a politikai hatalom, hanem a kulturális hegemónia megszerzésére kell törekedni, a kultúrharcot kell megnyerni, azután a politikai hatalom érett gyümölcsként hull majd az ölükbe. (A miértet Illyés Gyula Egy mondat a zsarnokságról című versében írta meg: „eszmélnél, de eszme csak övé jut eszedbe”.) Ez a törekvés találkozott az angolszász jogi hagyománnyal, s kerekedett belőle jogi-politikai aktivizmus. Nem a törvényhozásban kell többségbe kerülni, hanem a bírói karban, s főleg annak csúcsán, az alkotmánybírói testületekben. A többség aztán a jog csűrésével-értelmezésével elbitorolhatja a törvényhozás hatalmát, s a politikai döntések immár nem a törvényhozás által elfogadott törvényekként, hanem bírói ítéletként látnak napvilágot.

E törekvések ellen évtizedek óta folyik az originalista ellenforradalom. Az originalisták elutasítják a bírói jogi aktivizmust, s azt vallják, hogy az alkotmány úgy értelmezendő, ahogy elfogadásakor értelmezték. Többet nem lehet „belelátni”. Az alkotmány elfogadása idején az abortusz kérdése fel sem merült, így azt semmiféle jogi csűrés-csavarással nem lehet alkotmányos joggá nyilvánítani. Ahhoz előbb bele kell írni az alkotmányba. A törvényhozás többsége hozhat törvényt, ám azt egy másféle többség módosíthatja.

A legfelsőbb bíróság június 24-i döntése nem tiltotta be az abortuszt, hanem az arról szóló döntést a törvényhozók kezébe adta. Az történt, hogy a bírói testület originalista többsége elutasította, hogy a testület antidemokratikus szuperparlament szerepét játssza. Politikai kérdésekről azok döntsenek, akik erre jogosultak: a választók által megválasztott képviselők.

Nancy Pelosi, a képviselőház elnöke az ítéletet felháborítónak, a bíróságot szélsőségesnek nevezte. Mi ez, ha nem a bírói függetlenség kétségbe vonása? Hirtelenjében Hermann Göring, a Reichstag elnöke ugrik be, aki sehogy sem értette, miként lehetséges, hogy a lipcsei perben a bíróság nem találta bűnösnek Georgi Dimitrovot és társait. Csak azt, aki végül is felgyújtotta a Reichstagot. Mert sok minden a terhükre róható, de speciel e gyújtogatásra való felbujtás nem.

Soros György legutóbbi cikkében (közölte a Népszava július 18-i száma) a legfelsőbb bíróságot, melyet szerinte „szélsőjobboldali szélsőségesek” uralnak, a Republikánus Párt szolgálatával vádolja. Az amerikai demokráciát látja veszélyben. Valójában a legfelsőbb bíróság ítélete a kultúrharcos autoriter, közönségesen tekintélyelvű juristokrácia befolyása ellenében a demokratikus döntéshozatal hatókörét bővíti. Soros szerint a bíróság az érvelése miatt szélsőséges, mivel a 14. alkotmánymódosítást úgy értelmezi, hogy „csak azokat a jogokat védi, amelyeket 1868-ban, a módosítás ratifikálásakor általánosan elismertek”.

Ez durva félreértelmezés: abban nem jogokról, hanem jelenségekről van szó: 1868-ban az abortusz, a melegházasság és az ­„LMBTQ-jogok” (értsd: a biológiai valóság hatályon kívül helyezése, a szubjektív önmeghatározás objektívként való elismerése) nem volt kérdés, csak az 1960-as évektől lett az. (Soros még a fogamzásgátlást is ide keveri.) A melegházasság szerintem is „veszélyben van”, amennyiben a házasság jogintézményének szabályozása a törvényhozás feladata. A törvényhozás pedig dönthet úgy, hogy bevezeti vagy nem vezeti be.

A szerző szociológus, közgazdász

Borítókép: Tüntetők az abortuszhoz fűződő jog védelmét követelő tiltakozáson Washingtonban 2022. május 14-én (Fotó: MTI/EPA/Michael Reynolds)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Szőcs László avatarja
Szőcs László

Hígtrágya és pogrom Hollandiában

Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Ez itt az én hazám

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Mivé lett világunk?

Deák Dániel avatarja
Deák Dániel

Orbán államférfi, Magyar botrányhős

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.