Kedves külföldön tanuló magyar egyetemi hallgatók! Habár tudom, hogy ötvenévesen a szemetekben minden valószínűség szerint egy vén f…sz vagyok, higgyétek el, lélekben nem érzem magam idősebbnek, mint 25 éve, amikor magam is a CEU hallgatója voltam; vagy 27 éve, amikor a Bristoli Egyetem Társadalomtudományi Karának politika szakán napközben látogatott órák fáradalmait esténként a Finnegan’s Wake nevű, mára sajnos bezárt ír kocsmában pihentem ki; vagy mint 29 éve, amikor a moszkvai Puskin Intézet padjainak koptatását megunva két barátommal inkább vonatra ültünk, és szétnéztünk a távoli Szibériában.
Habár 25-30 éve volt, mégis úgy érzem, mintha tegnap lett volna, amikor Kecskeméttől Invernessig és vissza stoppoltam, amikor hátizsákkal bebarangoltam a teljes Kárpát-medencét, Közép-Európát, a Baltikumot és a Balkánt, Indiát, Kínát, Oroszországot és az Egyesült Államokat, mindezt szigorúan „low budget” módon, időnként elég lehetetlen közlekedési eszközöket választva és elég lehetetlen helyeken töltve az éjszakákat. Ezeket nem azért írom, hogy „bezzeg az én időmben”, hanem azért, hogy érzékeltessem, egy emberöltővel ezelőtt én is voltam olyan élethelyzetben, mint ti most, és őszintén kívánom nektek, hogy újabb egy emberöltő múltán ti is legyetek olyan élethelyzetben, mint én most. Voltunk, mint ti, lesztek, mint mi…
Azért ragadtam most tollat, mert olvastam a kormánynak írt üzeneteteket, amely ugyan nem nekem szólt, de amelynek formájaként nyilván azért választottátok a nyílt levelet, hogy sokan olvassák és reagáljanak. Úgyhogy ezt most megteszem.
Habár a levelet aláírók száma impozáns, mégsem fair, hogy azt a külföldön tanuló magyar egyetemi hallgatók véleményeként tálaljátok. És nemcsak azért, mert a mintegy 17 ezer, külföldön tanuló diákból 1061-en jegyzitek a levelet, hanem azért sem, mert a külföldön tanuló magyar egyetemisták ideológiai alapállás és politikai szimpátia tekintetében éppoly megosztottak, mint a magyarországi társadalom, még ha az arányok mások is. Egészen biztosan vannak közöttük olyanok, akik nem azért nem írták alá a nyílt levelet, mert nem értesültek róla, hanem azért, mert annak tartalmával és/vagy stílusával nem értettek egyet. Például rögtön a megszólítással.
Nyilván jó gimnáziumokba jártatok, ahol elsajátítottátok a levélírás szabályait, tehát – felteszem – nem tudatlanságból, hanem tudatosan választva használtatok olyan megszólítást, ami levélben alkalmazott megszólításként kifejezetten udvariatlan. Bárkit szólítunk meg hivatalos levélben, kijár neki a „Tisztelt” megszólítás. Egy ország kormányának – annak személyi összetételétől függetlenül – különösen. Olyan ez, mint hogy bármely ország himnuszát felállva hallgatjuk, függetlenül attól, hogy mit gondolunk vagy milyen viszonyban vagyunk az illető országgal.
Az általatok választott megszólítás – Magyarország Kormánya! – viszont inkább egy rákiabálás valakire, ami az utcai ketrecharcosok, nem pedig a művelt levélírók stílusa. Ráadásul azzal, hogy Magyarország kormánya elől tudatosan elhagytátok a „Tisztelt” jelzőt, nemcsak a kormánnyal kapcsolatban jártatok el tiszteletlenül, hanem azzal a több mint hárommillió emberrel szemben is, akiknek a szavazata eredményeként ez a kormány vezeti az országot.
Higgyétek el: ezt a kormányt nem hárommillió buta, megvezetett ember választotta meg, hanem gondolkodó szavazók tömege. Köztük mi is: egy vagy több egyetemet végzett, nyelveket beszélő, művelt, világot látott értelmiségiek. Falusiak és városiak egyaránt.
Szép és nemes gesztus, ami leveleteket motiválta: kiállás volt iskoláitok, volt tanáraitok és diáktársaitok mellett, aggódás a magyar köznevelés jelenlegi helyzete miatt. Ebben a kiállásban és aggódásban mi, kormánypárti szavazók is osztozunk, és reméljük, hogy a pedagógusok anyagi és társadalmi megbecsültségével kapcsolatos kérdések mihamarabb rendeződnek. Többgenerációs pedagóguscsaládból származván magam is kifejezetten érzékeny vagyok ezekre a kérdésekre. Ahogyan azonban sok tanár, úgy mi sem értünk egyet a leveletekben foglalt politikai véleménynyilvánítással, amint a tanártüntetések politikai jellegével sem.