idezojelek

Balos korrupció, néma unió

Hogyan tette tönkre a Gyurcsány-kormány a nemzeti légitársaságot?

Cikk kép: undefined

Közel tíz éve történt. A Malév Magyarország légi fuvarozó vállalata, nemzeti légitársasága volt 1946 és 2012 között. A vállalat rossz gazdasági helyzetéhez vezető okokat összegző Fehér könyv című dokumentumot 2011. decemberben mutatta be a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Azzal a céllal készítették el, hogy abban részletesen bemutassák, miként jutott el a Malév az akkori súlyos helyzetébe, és hogy megnevezzék a felelősöket, egyben közelebb vezetve a hatékony megoldáshoz.

A Malév-cégcsoport 2600 munkavállalót foglalkoztatott, és összesen ötszáz hazai vállalkozással volt rendszeres szerződéses kapcsolata. A központi költségvetés bevételeihez – közvetlen és közvetett módon – évi körülbelül hetvenmilliárd forinttal járult hozzá, ezért nemzetgazdaságilag is indokoltnak tűnt 2012-ben a kormánynak, hogy a továbbiakban is működjön nemzeti légitársaság.

A Fehér könyv tanulságai alapján egyértelmű, hogy az elhibázott privatizáció és reprivatizáció nyomán előnytelen, visszás szerződések és hitelek terhelték a Malévot. Ez az igen kedvezőtlen helyzet hosszú ideje állt fenn, és belőle haszon, gazdasági nyereség régóta nem származhatott. A vállalat privatizációja során a vevő nem tett bele pénzt és nem is kívánta kockáztatni a saját tőkéjét, ugyanakkor minden visszafizetéssel kapcsolatos kötelezettséget visszaterhelt a Malévra.

A privatizációs szerződés nem volt megfelelően átgondolt, a vevő szükséges átvilágítása nem történt meg, így azt sem tisztázták, hogy egyáltalán képes lesz-e megvalósítani a feladatokat, van-e hihetően megalapozott, szakmailag elfogadható üzleti terve, amely később a vállalásokat realisztikussá tehette volna. A dokumentum szerint az sem volt világos, hogy ezeket a szempontokat megfelelően értékelték-e a pályázat megítélésekor, illetőleg a privatizációs döntés meghozatalakor.

Problémaként vetődött fel a 2012. május 16-i parlamenti vizsgálóbizottsági ülés jegyzőkönyve alapján az is, hogy az eredetileg megajánlott vételáron (mindössze kétszázmillió forinton) felül voltak tőkeemelési részek is a privatizációs szerződésben, amelyből előbb megtörténhetett egy húszmillió eurós emelés (mivel volt zárás), és később kiderült, hogy egy harmincmillió eurós tőkeemelést is megcsináltak, de ezt már hitelből tette a tulajdonos. 

2007–2008 környékén – erős politikai hátszéllel – már számos érintett szereplő előtt nyilvánvaló volt, hogy a kilencvenes évek privatizációja során a magánosítás úgy zajlott le, hogy az akkori állami tulajdonra pályázó cég tulajdonosa vállalta a magyar államháztartásba befizetni a hétszázmillió forintos vételárat, melyet egy banktól ő vagy az ő cége vehetett fel. 

Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Majd amikor belépett tulajdonosként a gazdasági társaságba, ezt a hétszázmillió forintos összeget átruházta arra a gazdasági társaságra, amely a saját költségei terhére, a saját működéséből termelte ki a privatizálásra fordított összeget. Tehát azoknak a szereplőknek, akik magában a privatizálásban részt vettek, a magánosítási folyamat már egy fillérjükbe sem került.

A lefolytatott vizsgálatokból kiderült, hogy nem is gondolták át azt a szempontot, hogy amikor a harmincmillió eurós tőkeemelés feltételeit meghatározzák a privatizációs szerződésben, akkor például az ilyen lehetőséget kizárják. Továbbá az állami kezességvállalás kiváltására a szerződésnek volt egy melléklete, amely elvileg arról kellett szóljon, hogy a kölcsönöket, tartozásokat hogyan kell rendezni.

A Fehér könyv a 2000-es évek mulasztásai között említi, hogy nem volt hosszú távú megoldási terv a vállalat fenntartható finanszírozására és működtetésére. Az értékes vagyonelemeket (például az üzemanyag-kiszolgálási üzletágat, a Heathrow slotot, a Hyatt Regency-tulajdonrészeket) kiárusították, így 2007-re a Malévnak már nem volt komoly vagyona. 

A vállalat addigra felélte azokat a hosszabb távon befektethető javait, amelyek a tartós működését biztosíthatták volna, és a cég értéke jelentős mértékben csökkent.

Az Európai Bizottság 2010 után úgy döntött, hogy versenyjogi vizsgálatot indít a 2007–2010 közötti időszakban nyújtott hitelekkel és tőkeemeléssel kapcsolatban. Elmarasztaló határozat esetén a cégnek arra kellett számítania, hogy kamattal kell visszafizetni a tulajdonosi juttatást, közel százmilliárd forint értékben. 

Az EU versenyjogi és tiltott állami támogatással kapcsolatos vizsgálatának végéig a magyar kormány nem akarta eladni a magyar légitársaságot, és miután 2012 januárjában a bizottság jogellenesnek minősítette mind a visszavásárlást, mind számos egyéb támogatást és tranzakciót a 2010 előtti három évre vonatkozóan, az uniós testület egyben mintegy százmilliárd forintnyi állami támogatás visszatérítésére kötelezte a Malévot. A bizottság döntése megtiltotta a magyar államnak a légitársaság további támogatását.

Befektetők ilyen körülmények már nem jelentkeztek, ezért az Orbán-kormány vagyonkezelőt nevezett ki a vállalat leállásának rendezett levezénylésére. A Malév 2012-ben ment csődbe, akkor, amikor már nem a magyar állam tulajdonolta, hanem az orosz tulajdonú AirBridge Zrt. 

A beszállítók előre követelték a szolgáltatásuk ellenértékét, és miután a hitelezők lefoglaltak két gépet külföldi repülőtereken, a Malév 2012. február 3-án, hatvanhat esztendei folyamatos működés után beszüntette repülési tevékenységét. 

A légitársaság teljes tartozása a leálláskor hatvanmilliárd forint volt. A Fővárosi Bíróság 2012. február 14-én fizetésképtelennek nyilvánította, és a Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft. megkapta a kinevezést a Malév Zrt. felszámolójaként. 2018. június 6-án a Malév a hosszan elhúzódott csődeljárás és felszámolás után jogutód nélkül megszűnt, ekkor már összesen 170 milliárd forint tartozást hagyva maga után.

A 2002 utáni baloldali kormányzás időszakában már arra készült Magyarország, hogy 2004-től európai uniós tag lesz. Ekkor valószínűleg nem készültek olyan átszervezési javaslatok sem, amelyek alapján minimalizálható lett volna az állami támogatás szükséges volta. 

Bár bizonyos átalakítások, kiszervezések és létszámcsökkentések megvalósultak, nem volt üzleti vízió arra, amely egy bizonyos határidőre a veszteség megszűnését tűzte volna ki célul, immár az állami támogatás szükségessége nélkül. Nem volt valódi elszánás arra, hogy később egy fenntartható, kiegyensúlyozottabb növekedési pályára lehessen állítani a Malévot, pedig erre egyes szakmai vélemények szerint elég sok idő volt.

A Gyurcsány-kormány idején privatizált Malév esetében a későbbi években – még a 2010-es kormányváltás előtt – magas szintű szándék is lehetett arra vonatkozóan, hogy a légitársaság visszaállamosítását megakadályozzák. 

Az akkori szaktárca húzódozott a vállalat visszavásárlása ügyében, de lehettek a kormányzaton belül eltérő szándékok is, vagyis sejthetően voltak, akik szorgalmaztak volna egy ilyen megállapodást. A kormányzó baloldal összességében mégiscsak kockáztatta azt – és végső soron aktívan hozzá is járult ahhoz –, hogy 2010-re elfogyott a pénz a megszűnés közelébe jutó nemzeti légitársaságnál.

A Malév 2012-es leállásával kialakult helyzet lehetővé tette, hogy a magyar piacra visszatérjen a Ryanair ír légitársaság. A februári leállás utáni hónapokban a Ryanair 3–10 eurós jegyárakkal próbálta megalapozni a piaci pozícióit, és a lehetőséget elsőként kihasználva hozta létre öt darab Boeing 737 típusú repülőgéppel a budapesti bázisát. 

Ezt pedig a magyar baloldal kapzsiságának is köszönhette. A korábbi kormányok ugyanis idegen kézre játszották a nemzeti légitársaság tulajdonjogát a 2010-et megelőző években, és gyakorlatilag végig asszisztáltak a Malév vállalat tönkremeneteléhez vezető közel egy évtizedes úton.

A szerző alkotmányjogász

Borítókép: Malév-színekben egy Tu–134 es típusú repülőgép a budapesti Aeropark kiállítási területén, a 2B terminál mögött (Fotó: MTVA/Faludi Imre)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Pilhál Tamás avatarja
Pilhál Tamás

Fogadj be, Európa? Köszi, mégse!

Szentesi Zöldi László avatarja
Szentesi Zöldi László

Csanytelek az egész ország

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Nevelőedző

Fricz Tamás avatarja
Fricz Tamás

Nem állunk meg Schwechatnál

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.