Megtette a bejelentését a Ryanair, nem zárja be a budapesti bázisát

Michael Oleary vezérigazgató szerint ez a jó hír, a rossz pedig az, hogy további útvonalakon ritkítja a járatait – olvasható a Vg.hu cikkében.

Forrás: VG.HU2022. 09. 13. 15:09
Ryanair Boeing 737-800 At Sunrise In Brindisi Airport
ITALY-RYANAIR/ Fotó: MANUEL ROMANO
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem zárja be a budapesti bázisát, nem vonul ki az országból, de a már megszüntetett nyolc ferihegyi útvonal után újabb hétnél vágja vissza járatait a Ryanair a téli időszakban – ezt a cég vezérigazgatója, Michael Oleary jelentette be a mai budapesti sajtótájékoztatóján.

Hogy pontosan mely útvonalakon lép életbe a szűkítés és mikortól, azt nem tudta megmondani. Azt viszont igen, hogy a lépéssel Magyarországon 53-ról 45-re csökken a Ryanair útvonalainak száma. A vezérigazgató elmondta, hogy mintegy 4,5 millió utast szállítottak évente, a negatív fejleményekkel ez négymillió alá esik. 

Ugyanakkor jövőre már ötmillió utast prognosztizálnak.

Michael O’Leary úgy fogalmazott, hogy a döntésük válasz a magyar kormány által bevezetett „hülye” extraprofitadóra, ami a légitársaságokat is érinti. Szerinte ennek az lesz a következménye, hogy a drágább repülőjegyek miatt Magyarország kevésbé lesz vonzó a turistáknak, akik inkább a régiós repülőtereket vehetik majd igénybe.

Megerősítette, hogy az extraprofit-adót az utasokra hárítják. Arról is beszélt, hogy Ferihegyen bővítésre készültek, de ez az új adó miatt meghiúsult.

A Ryanair Athén és Brüsszel után Budapestet vette célba

A VG a múlt héten írta meg, hogy a Ryanair vezérigazgatója váratlanul Budapestre érkezik és sajtótájékoztatót tart. Akkor a részletekről nem lehetett tudni, az előjelek viszont baljósak voltak, és nem csak azért, mert a Ryanair-vezér csúnyán összerúgta a port a magyar kormánnyal a légitársaságokat érintő extraprofitadó miatt. Ráadásul a cég 300 milliós fogyasztóvédelmi bírságot is kapott, mert tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott – írja a Vg.hu.

Michael O’Leary ugyanis Brüsszelből érkezett Budapestre, ahol szintén sajtótájékoztatót tartott szűk egy hete. Nem mást jelentett be, mint hogy a Ryanair egy újonnan bevezetett adó miatt felszámolja a bázisát, és kivonul a belga főváros nagy repteréről. 

A brüsszeli helyzet pedig számos ponton összecsengett a budapestivel.

A zaventemi repülőtérről való távozást azzal indokolta, hogy egyrészt az üzemeltető áremelést tervez, másrészt a belga kormány áprilisban repülőjegyadót vezetett be, ami úti céltól függően 2–10 euró. Ezek miatt a Ryanair szeptember végétől elszállítja az itt állomásozó két gépét a repülőtérről, és legalább 2023 márciusáig vissza sem tér ide. 

Ezzel napi tíz körüli járat tűnik el. O’Leary leszögezte, hogy a Ryanairnek egészen addig fehér folt Zaventem, amíg a repülőtér nem csökkenti díjait, és amíg el nem törlik az 

idióta és diszkriminatív repülési adót. 

A szóhasználat meglehetősen ismerősen cseng: a menedzser hasonló jelzőkkel illette a Magyarországon júliustól alkalmazott extraprofitadót is. Az is kiderült, hogy a társaság 80 fős zaventemi személyzetét Charleroi-ba – ahol a cégnek 15 gépe van – vagy a szomszédos országok más repülőtereire helyezik át.

A Ryanair nemcsak Brüsszelben pakolt össze, hanem Athénban is. Az írek szeptember elején hozták nyilvánosságra, hogy október végétől március végéig bezárják az athéni repülőtéren lévő bázisukat. 

Természetesen ezúttal is a repülőtér-üzemeltető, valamint a görög kormány a hibás. 

Az előbbi O’Leary szerint diszfunkcionális díjszabási rendszert alkalmaz, az utóbbi pedig nem biztosít hosszú távú ösztönzőket a légitársaságok számára, miközben utasonként már 12 eurós díjat szed be.

Nem váratlan a Ryanair téli spórolása, ez a megszokott üzletmenet része

Az Airportal arra emlékeztetett, hogy az írek Zágrábban is összehúzták a nadrágszíjat és lefaragták az útvonalaikat. A téli időszak előtti megszorításoknak hagyománya van a Ryanairnél: a téli kapacitáscsökkentés valójában a szokásos üzletmenet része, sőt az ír fapados évről évre a flottájának több mint tíz százalékát állítja le teljesen novembertől március végéig.

Éves pénzügyi beszámolója szerint a mintegy 500 gépes flottából a 2021-es pénzügyi évben 75, 2020-ban 64, 2019-ben 65, 2018-ban pedig 60 repülőgépet parkoltattak.

Ezt a Ryanair szezonális leállítási eljárásnak (seasonal grounding policy) nevezi jelentéseiben, aminek az oka a „tipikusan alacsonyabb téli forgalom, valamint az alacsonyabb áron eladható ülőhelyek”. A cég egyébként ilyenkor végezteti el a leállított gépek nagykarbantartását.

A Vg.hu szerint a teljes képhez hozzá kell tenni, hogy a Ryanair nemzetközi szinten ismert arról, hogy szándékosan vitákat generál a nyilvánosság szimpátiájának megszerzéséért. Bár rendszeresen drámaként állítja be a kommunikációjában a fejleményeket, de voltaképpen racionális döntésekről van szó. Amik éppen ezért nem jelentik a megszerzett pozíciók feladását, sokkal inkább a versenyképesség megőrzéséről szólnak.

Évtizedes múltja van a Ryanairnek Ferihegyen

Az írek valamivel több, mint tíz éve, 2012 februárjában nyitottak bázist Budapesten, szoros összefüggésben a Malév csődjével. Néhány éve úgy volt, hogy 2019 végével a Buzz márkanév alatt működő lengyel leányvállalatuknak adják át a ferihegyi bázis üzemeltetését. 

Csakhogy időközben a bíróság eltiltotta a Ryanairt attól, hogy Magyarországon használja a Buzz márkanevet, mert az összetéveszthető a versenytárs Wizz Air elnevezésével.

Az idén február végén a Ryanair már arról adott ki közleményt, hogy 200 millió dolláros beruházással nyolc repülőre bővíti a Budapesten állomásozó flottáját,

amivel 240 munkahelyet biztosít és 4000 közvetett munkahelyet támogat a régióban. Ezzel összesen 62 útvonalat repül Ferihegyről A Budapest Airport úgy kommentálta a fejlesztést, hogy örömmel látja, „hogy a Ryanair bizalma a magyar piac iránt a szolgáltatások bővítését eredményezi”. 

A fapados társaság augusztus elején már arról számolt be, hogy nyolc budapesti útvonalát megszünteti a magyar extraprofitadó miatt.

Az eredeti cikk ITT olvasható.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: AFP/Europress)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.