Nem váratlan a Ryanair téli spórolása, ez a megszokott üzletmenet része
Az Airportal arra emlékeztetett, hogy az írek Zágrábban is összehúzták a nadrágszíjat és lefaragták az útvonalaikat. A téli időszak előtti megszorításoknak hagyománya van a Ryanairnél: a téli kapacitáscsökkentés valójában a szokásos üzletmenet része, sőt az ír fapados évről évre a flottájának több mint tíz százalékát állítja le teljesen novembertől március végéig.
Éves pénzügyi beszámolója szerint a mintegy 500 gépes flottából a 2021-es pénzügyi évben 75, 2020-ban 64, 2019-ben 65, 2018-ban pedig 60 repülőgépet parkoltattak.
Ezt a Ryanair szezonális leállítási eljárásnak (seasonal grounding policy) nevezi jelentéseiben, aminek az oka a „tipikusan alacsonyabb téli forgalom, valamint az alacsonyabb áron eladható ülőhelyek”. A cég egyébként ilyenkor végezteti el a leállított gépek nagykarbantartását.
A Vg.hu szerint a teljes képhez hozzá kell tenni, hogy a Ryanair nemzetközi szinten ismert arról, hogy szándékosan vitákat generál a nyilvánosság szimpátiájának megszerzéséért. Bár rendszeresen drámaként állítja be a kommunikációjában a fejleményeket, de voltaképpen racionális döntésekről van szó. Amik éppen ezért nem jelentik a megszerzett pozíciók feladását, sokkal inkább a versenyképesség megőrzéséről szólnak.
Évtizedes múltja van a Ryanairnek Ferihegyen
Az írek valamivel több, mint tíz éve, 2012 februárjában nyitottak bázist Budapesten, szoros összefüggésben a Malév csődjével. Néhány éve úgy volt, hogy 2019 végével a Buzz márkanév alatt működő lengyel leányvállalatuknak adják át a ferihegyi bázis üzemeltetését.
Csakhogy időközben a bíróság eltiltotta a Ryanairt attól, hogy Magyarországon használja a Buzz márkanevet, mert az összetéveszthető a versenytárs Wizz Air elnevezésével.
Az idén február végén a Ryanair már arról adott ki közleményt, hogy 200 millió dolláros beruházással nyolc repülőre bővíti a Budapesten állomásozó flottáját,
amivel 240 munkahelyet biztosít és 4000 közvetett munkahelyet támogat a régióban. Ezzel összesen 62 útvonalat repül Ferihegyről A Budapest Airport úgy kommentálta a fejlesztést, hogy örömmel látja, „hogy a Ryanair bizalma a magyar piac iránt a szolgáltatások bővítését eredményezi”.
A fapados társaság augusztus elején már arról számolt be, hogy nyolc budapesti útvonalát megszünteti a magyar extraprofitadó miatt.
Az eredeti cikk ITT olvasható.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: AFP/Europress)