idezojelek

Legalább a halak

Vagy a kommunikációs főnököt, vagy a fotóst, de leginkább a főpolgármestert kéne lecserélni.

Cikk kép: undefined

Nem csinálok belőle titkot: furcsa, se veled, se nélküled kapcsolatban vagyok Karácsony Gergely hivatalos, főpolgármesteri Facebook-oldalával. Egyrészről végtelenül szórakoztat. Már-már bájosan bárgyún tereli el a figyelmet a fákról, zöldítésről, nagyotmondó, de semmilyen konkrétumot nem tartalmazó posztjaival arról, hogy tulajdonképpen nem csinál semmit a hivatalában. Másrészről pedig végtelenül el is szomorít, mert néhány évvel ezelőtt a nemzet fővárosa még nem ezt a képet mutatta, amit ma.

A napokban olvastam, hogy újabb, az európai fővárosokat pontozó listára került fel Budapest, csak most éppen nem azért, mert a legkedveltebb turisztikai célpont vagy mert a legélhetőbb főváros. Ezúttal annak a felsorolásnak vagyunk Európát tekintve az előkelő” kilencedik helyén (világviszonylatban a huszonharmadik), amely a világ nagyvárosait vizsgálja a közlekedés hatékonysága szerint.

A szakértők hét kontinens, ötven ország és több mint ezer nagyváros adatait összegezték. A jelentésben többek között a forgalomban eltöltött időt, az utazási költségeket, az üzemanyagárakat, a nagyvárosi forgalomban elérhető legmagasabb sebességet, illetve a balesetek számát is figyelembe vették. Ennek alapján Budapest a kilencedik európai nagyváros, ahol a legförtelmesebb a közlekedés.

Mindez azért is meglepő, mert néhány éve még a The Economist brit szaklap (amelyet hazánk irányába való elfogultsággal korántsem lehet vádolni) Budapestet választotta a legélhetőbb kelet-európai városnak, de 2018-ban hét helyet ugrott előre a világ legkedveltebb turisztikai célpontjainak listáján, és ugyanebben az évben a Bloomberghez kapcsolódó World Chacha-n a világ második legszebb városának választották, magunk mögé utasítva ezzel Rómát, Firenzét vagy Párizst. Nos, innen zuhantunk most a fentebb említett lista csúfos kilencedik helyére.

Ha jobban belegondolunk ugyanakkor, nem is csoda a mélyrepülés – a Lánchíd például már több, mint tizennyolc hónapja le van zárva az autóforgalom elől, jócskán megnehezítve ezzel a közlekedést vonzáskörzetében. Ezzel kapcsolatban a főváros vezetése folyamatosan környezetvédelemről kommunikál – mint ahogy egyébként minden, autósokat kizáró intézkedés kapcsán –, csupán az nem tűnik fel neki, hogy így nemhogy nem fogja ösztönözni a volán mögött ülőket a váltásra, hanem épp az ellenkezőjét éri el.

Nem mellékes tény az sem, hogy ha már környezetvédelem a Magyar Autóklub szerint az intézkedés többletforgalmat és azzal együtt nagyobb környezetszennyezést eredményez. „A város zöldítése, azaz a zöld főváros szempontjainak ez éppen hogy ellentmond. Körülbelül harmincezer többletkilométert tesznek az autósok egy korábbi felmérés szerint akkor, hogyha le van zárva bármelyik az átkelési lehetőségek közül” – így a szervezet.

Az Index hírportálon egyébként már szavazásra is bocsátották a kérdést: a cikk írásakor másfélszer annyian szavaztak igennel arra a kérdésre: Legyen-e autóforgalom a Lánchídon? És, ahogy fentebb taglaltam, Karácsony Gergely megint egy ilyen habkönnyű tereléssel fedi el az egyébként igencsak nagy horderejű problémát: jócskán kifutott a főváros a pénzéből. A híd részleges megnyitását követően ugyanis a mindig szerény főpolgármester azt nyilatkozta: nagyon hiányzik a főváros kasszájából a kormány által ígért hatmilliárd forint.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kabinet viszont azt kommunikálja, Karácsonyék nem teljesítették a Lánchíd felújításának egyik feltételét, mely szerint legfeljebb tizennyolc hónapra korlátozzák részlegesen vagy teljesen a gépjárműforgalom áthaladását – ezért egyelőre nem utalták át a támogatást. Orbán Viktor miniszterelnök ezzel kapcsolatban azt mondta: Van egy szerződés, majd a jogászok megnézik, hogy mi következik abból. A Lánchíd „mégiscsak egy igazi hungarikum”, felújították, most azonban se autóval, se gyalog nem lehet átmenni rajta, de „a halak továbbra is szabadon közlekedhetnek”. Tiltakozik egyébként a Magyar Autóklub is: szerintük Budapest nem engedheti meg magának, hogy csaknem három kilométer hosszan ne lehessen személyautóval átkelni a Dunán.

Természetesen, azért, hogy ne maradjunk „orbánozás” nélkül, a fővárosi ellenzék és szimpatizánsaik nem szűnnek meg érzékeny ujjukat a folyamatos kormányellenes hergelés ütőerén tartani.

Most például dörgedelmes közleményt adott ki a BÖSZ (Budapesti Önkormányzatok Szövetsége), hogy szégyellje magát a kormány, mert politikai alapon tesz különbséget a kerületek között, amikor az elszabadult energiaárak központi kompenzációját mérlegeli. Vagyis szerintük az ellenzéki önkormányzatoknak direkt (!) jóval kevesebb támogatást folyósítanak ezen a jogcímen, mint a narancssárga önkormányzatoknak.

Nos az, hogy politikai alapon megkülönböztetnének kerületeket a finanszírozás, támogatások osztásakor, egészen konkrétan nem igaz és soha nem is volt az. Csak, hogy egyetlen példát említsek, nem tudom, emlékeznek-e még arra, hogy a Fidesz-kormány fokozatosan 1956 önkormányzat (köztük a budapesti kerületek) teljes adósságát vállalta át, erre mintegy 1369 milliárd forintot fordítva. Rengeteg kilátástalan helyzetben lévő település menekült így meg, nem mellékesen amióta önkormányzatok léteznek, ez volt a valaha folyósított legnagyobb tőkeinjekció. És ezt pártszimpátiától függetlenül mindenki maradéktalanul megkapta.

Persze ez csak egy példa – ide lehetne még citálni az Egészséges Budapest Programot, ami szintén átfogó fejlesztési lehetőségeket nyújtott, a Tarlós István idején véghezvitt közlekedés-fejlesztést és számos olyan beavatkozási pontot, ami a legkevésbé sem tett különbséget önkormányzat és önkormányzat között, csak akkor erről ugye nem annyira akaródzott beszámolnia szegény ellenzékieknek.

Ilyen és ehhez hasonló problémák között hánykolódik Magyarország fővárosa, a koszt és a fejlesztések hiányát nem is említve. Örökké optimista és mindig zöld főpolgármesterünket azonban egy pillanatra sem lehet kizökkenteni a „projektelésből”, ő ugyanis fittyet hány az olyan bagatell problémákra, mint hogy lehetetlen Budapesten közlekedni, hogy üres a kassza, és, hogy egyre lejjebb csúszunk azon a bizonyos presztízslétrán.

Értékítélete szerint ennél fontosabb arról posztolnia például, hogy iszonyatosan erősen koncentrálva olvasgat bizonyos papírkötegeket az energiamegtakarításról, és valahogy próbálja megérteni, miért emelkedtek most mégis a költségek. Ezt előzi meg nem sokkal egy fotó egy fák alatt bicikliző bácsiról és egy kisgyerekről, azzal a felütéssel, hogy „Újabb lépéssel kerültünk közelebb a Népliget rehabilitációjához”.

De még mielőtt azt gondolnák, hogy konkrétumok hangzanak el Budapest egyik valóban legelhanyagoltabb közparkjának megújításáról, nyugodjanak meg, nem – csupán azt tudhatjuk meg, hogy az ezzel kapcsolatos tájépítészeti pályázatra tizenhat pályamű érkezett be. Nesze semmi, fogd meg jól!

És, a végére hagytam az egyik személyes kedvencemet, a „megújult” Blaha Lujza térről készült képet. A poszt szövegéből megtudhatjuk, milyen ültetési technikával dolgoztak a felújítás során, és azt is, hogy ez a tér bizony „szuperzöld”. Lesz, egyszer. Szól itt a mese Stockholm-módszerről, romtalajról és szerkezeti talajról, zúzott kőzet alapú termőközegről, talajéletről és mikrobiológiáról. Ugye, hogy lelki szemeik előtt megjelent egy buján zöldellő, fáktól körbeölelt köztér? Na, hát az pont nem a Blaha Lujza tér, ugyanis a fotón nemhogy a fák nem zöldek, egy kósza levél vagy rügyecske, de még effektíve zöld szín sem látható valakinek a kabátján, vagy legalább egy plakáton.

Vagy a kommunikációs főnököt, vagy a fotóst, de leginkább a főpolgármestert kéne lecserélni. Sürgősen!

Borítókép: Karácsony Gergely (Fotó: Havran Zoltán)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Pilhál Tamás avatarja
Pilhál Tamás

Magyarok sárga-kék szemüvegben

Szentesi Zöldi László avatarja
Szentesi Zöldi László

Kosztolányi kétharmaddal győzött

Gajdics Ottó avatarja
Gajdics Ottó

Dobrev Klára megújulása színjáték

Fricz Tamás avatarja
Fricz Tamás

Egy posztkommunista kései búcsúja

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.