idezojelek

Wir schaffen das: nagy bajok a német közoktatásban

A gyerekek és fiatalok mintegy 39 százaléka nem német anyanyelvű családban nevelkedik. Minden ötödik óvodás otthon nem beszél németül.

Cikk kép: undefined
Fotó: AFP

Az elmúlt hónapokban sorozatban jelentek meg cikkek a Spiegelben a német közoktatás bajairól, mígnem a március 18-i számnak ez lett a fő témája. Maga a borító is sokatmondó: omló vakolatú lepusztult osztályterem, és a cím: Iskolafiaskó – Ahogyan Németország a gyerekek jövőjét elszúrja (Das Schul-Fiasko – Wie Deutschland den Kindern die Zukunft verbaut).
2021-ben 47 500 fiatal hagyta abba az alapfokú oktatást záróvizsga nélkül; 45,6 milliárd euró hiányzott a német iskolák megfelelő karbantartásából, felújításából, és a tanárok 41 százaléka részmunkaidőben dolgozott. Ez magasabb arány, mint bármely más foglalkozásban. Állások ezrei nincsenek betöltve. A tanári állomány elöregedett – 37 százaléka ötven év fölötti. Az iskolák lepusztultak, helyenként hiányzik a szükséges technikai felszereltség, sorozatban maradnak el tanórák. Ez utóbbi a legtöbbször visszatérő panasz a cikkekben. A pandémiával nehezítve ez oda vezetett, hogy sokan egy-két évvel később fejezik be a tanulmányaikat, ami nemcsak az egyénnek, de a munkaerőpiacnak is káros. 

Egyesek szerint 2030-ra 14 ezer, más számítások szerint nyolcvanezer pedagógus fog hiányozni a közoktatásból. Az általános iskolai tanulók teljesítménye drámaian romlik, de a következő szinteken sem jobb a helyzet. Fiatal felnőttek tízezrei nem fejezik be az iskolát. Az általános iskolák negyedik osztályában németből és matematikából a tanulók egyötöde nem tudja teljesíteni a minimumkövetelményeket. A tanulók jó egyharmadára jellemző a „tanulási deficit” (Lernrückstände). „Nem kétséges, hogy Németországban az oktatás újra katasztrofális állapotban van” – állapítja meg a Spiegel. (Hasonlóan kritikus volt a helyzet az 1970-es évek közepén az NSZK-ban.)

Ugyanakkor Németországban kimagaslóan magasak a tanári fizetések: 68 303 euró az éves jövedelmük, szemben például a francia tanárok 31 529 eurós jövedelmével. 

Ez a német tanárok kezdő fizetése a középiskola I. kategóriában. De a közoktatás minden formáját tekintve a kezdő tanári fizetések havi 3620 és 4800 euró között vannak. Ráadásul a tanári pálya Németországban ideális feltételeket kínál: köztisztviselői státust, a kinevezés szinte visszavonhatatlan, a tanárok egy magánbiztosító ellátását élvezik és a nyugdíjazás feltételei nagyvonalúak.

A fizetések tehát magasak, az anyagi és életpálya-feltételek kiválóak. De akkor mi lehet ennek a saját maguk, a németek által is katasztrofálisnak nevezett helyzetnek az oka? Egyrészt az állam – a béreken kívül – nem költ eleget a közoktatásra. Az új kormány hivatalba lépésekor meghirdette a „Zeitenwendét” (a fordulatot), de ezt egyelőre csak a hadsereg érzi, és a villanyáram és az üzemanyagok árának az ellenőrzésére terjed ki. GDP-arányosan ugyanakkor a német állam kevesebbet költ oktatásra, mint más fejlett országok. A tanárképzés egyetemi feltételei sem megfelelőek; nem elegendő a képzési kapacitás. Miközben évek óta hangoztatják, hogy kevés a pedagógus, a német főiskolákra, egyetemekre helyhiány miatt csak kevesen tudnak bejutni.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Spiegelben megjelent cikkek nem mondják ki nyíltan, de a közölt részletekből egyértelműen levonható a következtetés, hogy a német közoktatás gondjai főként a migrációs hátterű tanulók nagy arányából származnak.

A gyerekek és fiatalok mintegy 39 százaléka nem német anyanyelvű családban nevelkedik. Minden ötödik óvodás otthon nem beszél németül. A német nyelvet célzott programokkal kellene nekik tanítani, amihez jelenleg hiányoznak a megfelelő feltételek. A szakértők arról vitatkoznak, hogy megfelelő németnyelv-tudás nélkül a gyerekeket nem lenne szabad iskolába engedni. Még az óvodában kötelező németnyelv-vizsgát kellene tenniük (!). Egy szakmai vezető azt követeli, hogy állapítsanak meg migrációs kvótákat az iskolákban, és az egyes osztályokban 35 százalékra korlátozzák a nem német származású gyerekek számát (!). De akkor mi legyen az ezen felüli migránsgyerekekkel? – kérdezik mások. Maradjanak otthon? Egyes szegényebb városrészekben a migrációs hátterű gyerekek részaránya nyolcvan százalék fölötti. A gyerekek húsz-harminc százaléka szegénységben nő fel, a szülőktől nem kapja meg a megfelelő segítséget, magatartási zavarokkal küszködik. Azokban a tartományokban a legmagasabb fokú a fiatalkori szegénység, ahol a bevándorlók aránya a legmagasabb. A helyzet a párhuzamos társadalmak kialakulásával fenyeget.

Egy kutatási jelentés szerint a gyerekvállalási kedv hiánya miatt 2080-ra 5,9 millióval csökken a munkaképes korú német lakosság. Ha azonban a fiatalok képzettebbek lennének, többen letennék az érettségit, akkor ez a szám 1,3 millióval csökkenhetne.

Képtelenségnek tűnik, hogy a problémák megoldására a tanítási napokat heti négy alkalomra tervezik szűkíteni, illetve a 45 perces órákat negyven percre rövidíteni. Ösztönöznék a nyugdíjas pedagógusok további szolgálatát. Szinte gyakorlattá vált, hogy az elsősorban természettudományi területekről hiányzó szaktanárok helyett az alapfokú oktatásban bármely más szakirányú pedagógus taníthat.
A német oktatási rendszer decentralizált, a tartományok hatáskörébe tartozik. A német polgárok 68 százalékának viszont nem tetszik ez az „oktatási föderalizmus”, azt szeretnék, ha az oktatás szövetségi hatáskörbe kerülne.

Vannak olyan elkötelezett tanárok, akik erejükön felül igyekeznek a hiányokat enyhíteni, a lelkiismeretükre hallgatva. Tanulságos kezdeményezés különféle területekről származó segéderőkkel, önkéntesen jelentkező szülőkkel a gyermekek felügyeletét, sportolását, szünidei foglalkozásait, étkezését támogatni. Sokak szerint a német oktatási rendszer teljes összeomlását jelenleg az önfeláldozó tanárok és segéderők munkája fékezi.

Beliczay Erzsébet építészmérnök, környezetvédő; Kiss Károly közgazdász, társadalomkutató

Borítókép: Gyerekek tanulnak egy német iskolában (Fotó: AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Fricz Tamás avatarja
Fricz Tamás

Az EU korlátozza szuverenitásunkat

Ambrus-Jobbágyi Zsófia avatarja
Ambrus-Jobbágyi Zsófia

Magyar Péterből nem lesz az, amire vágyik.

Jeszenszky Zsolt avatarja
Jeszenszky Zsolt

Putyin az új Hitler? (2. rész)

Ágoston Balázs avatarja
Ágoston Balázs

A tabudöntő Hunnia emlékezete

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.