Igen, például ő. Egy a sok millió közül, aki nem állt be a sorba. Mármint 1945 és 1956 között, huszadik századunk talán legborzasztóbb, legembertelenebb éveiben. Pedig sok író társutasnak szegődött, apró vagy látványos alkut kötött Rákosiékkal. A Fekete bojtár azonban nem.
Önéletrajzának (Fekete bojtár vallomásai) egyik legszívbemarkolóbb jelenete, amikor visszaemlékszik gyermekkorára, az esős, jéghideg pusztára, ahol ő éppen megfagyott volna a juhok mellett, de – szerencsére – talált egy trágyakupacot. Jobb híján ott húzta meg magát, átmelegedett, túlélte az időjárás viszontagságait.
Ez a jelenet nemcsak nyomorúságának fokát mutatta, de életére is ránehezedett: amikor bántották, üldözték, el akarták tiporni, akkor istenigazából semmit sem tudtak kezdeni vele. Nem csak azért, mert mélyről jött. Hanem azért is, mert az életnek olyan nyomorúságait ismerte meg felnőttkorára, hogy a szenvedés hozzátapadt, mint fához a moha.
Sinka István soha nem csinált abból titkot, hogy a magyar nép érdekében akár az ördöggel is szövetségre lép. Így gondolkodott Illyés, Veres, Kodolányi, Féja, Tamási, a többiek is. Erdélyi József egy kicsit messzebb is jutott (gondoljunk „Nyilas Jóska az én nevem / Nyilaskereszt a mellemen” kezdetű 1938-as versére), de a lényeg mégis az, hogy
a népi írók többsége jelesre vizsgázott hazaszeretetből a Rákosi-diktatúrában. Sinka István különösen. Ma már ismerünk egy sereg állambiztonsági jelentést (legteljesebben Szőnyei Tamás közölte őket), ezekből kiderül, hogy miközben minden észérv a megadásra buzdított volna, Sinka kőkeményen ellenállt a hatalomnak.
És nem 1988-ban, hanem a legvéresebb diktatúra éveiben.