Az ünnepek alatt többször kénytelen voltam megnézni a televízióban egy reklámot. Először csak azt éreztem, hogy valami furcsát látok, de nem jöttem rá, mi az. Aztán leesett a tantusz. Az ismert német labdarúgó-sztáredző úgy hirdette egy műszaki áruházlánc termékeit, hogy nemcsak szinkronizálták a szöveget, hanem tökéletes szájmozgással, mimikával, „magyarul” szólt hozzám Jürgen Klopp. Ami nyilvánvalóan nem igaz, de a látvány tökéletesen alkalmas volt arra, hogy megtévesszen. Nagy valószínűséggel a mesterséges intelligencia vert át. Azon kezdtem el gondolkodni, hogy hová is vezet a digitális világ egyre gyorsuló fejlődése. Már ha ezt nevezhetjük annak.
Ugyanis ezzel a módszerrel mindannyian és ráadásul egyre kifinomultabban válunk manipulálhatóvá. Most csak egy ártatlan reklám akart megtéveszteni, de ennyi erővel a befolyásolás, lejáratás, álhírgyártás, dezinformálás szinte beláthatatlan veszélyeket hordozó új eszközévé is válhat a mesterséges intelligencia. Hiszen bárkiről legyárthatnak olyan lejárató anyagokat, amelyek a valósággal még csak köszönőviszonyban sincsenek. A lehetőségek korlátlanok, és mindennek a veszélyei pedig beláthatatlanok. Lassan eljutunk oda, hogy a hidegháború dezinformációs titkosszolgálati műveletei könnyed lányregénynek fognak tűnni. Hiszen az analóg világban hosszú hónapok, sokszor évek munkája kellett egy-egy akció megtervezéséhez, végrehajtásához. Aminek aztán az eredménye finoman szólva is bizonytalan volt.
Ehhez képest napjainkban már kellő informatikai tudással, pénzzel és egy jó alapötlettel hetek vagy akár napok alatt össze lehet rakni egy célzott lejáratókampányt.
Ne higgyék kérem, hogy a távoli jövőről fantáziálok! A technika nyújtotta új lehetőségekkel már szemünk előtt próbálkoznak, tesztelnek bennünket. Itt volt néhány hete a romániai elnökválasztás, amelyről még nem tudjuk, hogy a szálai hová vezetnek. De az esetet nem intézhetjük el egy vállrándítással vagy egy cinikus romániázással. Ami tény: az elnökválasztás első fordulóját egy olyan jelölt nyerte meg, akinek alig volt programja, nem tartott személyes kapcsolatot, nem lépett fel kampányrendezvényeken, előtte szinte alig ismerték az országban. Mégis győzött egy jól felépített, mondhatni profi módon kitervelt művelettel, amelyet csak a közösségi médiában folytatott. A végeredmény szempontjából most mindegy, hogy melyik platformot használták, hiszen a megcélzott közönség elérése számít egyedül. A siker mindenkit megdöbbentett. A román titkosszolgálatok jelentése szerint egy több tízezer álprofilból álló hálózatot használtak, amit már nyolc évvel ezelőtt létrehoztak.