Akik behatóbban foglalkoztak eszmetörténettel és művészetelmélettel, azokat nem lepi meg, hogy a SZFE hallgatói 2020. szeptember 14-én kikiáltották a tanácsköztársaságukat. (Majdnem tanköztársaságot írtam.) De honnan is jön ez a görcsös forradalmiság? Valóban egy gátlástalan nacionalista diktatúra tapossa szét a napjaink szellemi vezetőinek tartott színészek és rendezők fő képzési műhelyét? Nézzük, mi áll ennek a barikád-magatartásnak a hátterében!
Korábbi cikkemben arra világítottam rá, hogy az ilyen lázadó tevékenység oka a kevélység, minden bűnök eredője. Az ember e hübrisz lila ködében Isten mellé és fölé helyezi magát, meg akarja változtatni azt, amire nem képes és nem hivatott: a biológiai és a társadalmi embert. A tudós és a művész szabadsága viszont csak addig terjed, amíg csak magán, nem pedig másokon kísérletezik. Arra is igyekeztem bizonyítékot szolgáltatni, hogy ennek a forradalmi tevékenységnek megvan az egyetemeken oktatott magas presztízsű szakirodalma, a marxizmus és az azt követő, társadalomkritikus vagy arra használt egzisztencialista és posztstrukturalista elméletek, mint például a mindent előbb lebontani akaró dekonstrukció.
Vajon miért gondolják ezek a lázadó diákok és még inkább az őket felbujtó, a barikádokra küldő tanárok, hogy ők a mai társadalom legitim szellemi vezetői? Mi jogosítja fel őket, hogy befolyásolják a közbeszédet és a közösségi értékrendet? A polgárosodás és a világiasodás előtt a nép szellemi vezetői a papok voltak, akiket ugyan nem demokratikusan választottak meg, de ők szolgák voltak, őket kötelezték az adott társadalom egyházi és világi, írott és íratlan törvényei. A művészeknek viszont ma mi az etikai alapjuk a megszólalásra, ha rájuk például már a vallási alapelvek és a legitim politikai hatalom törvényei sem kötelezők? Számukra forrásként a „szabad” és „haladó” filozófiák, művészetelméletek szolgálnak, amelyek közül egyesek tételesen is megfogalmazzák a felforgató tevékenységek elvét.
A hatalom – mert a közbeszéd ellenőrzése, irányítása is hatalom – nem csupán egy össztársadalmi szinten elfogadott kódgyűjteményből (nálunk a Bibliából) származik, hanem a nép képviselőire átruházott cselekvési szabadságból is. Ezt azonban ki kell érdemelni, a választott személynek meg kell győznie a szavazóit, hogy milyen célokat képvisel – és milyen értékek mentén. Ha a választott közéleti személy nem váltja be az ígéreteit, akkor legközelebb nem szavazzák meg. A közbeszéd tematizálóit, a dramaturgokat, forgatókönyvírókat, rendezőket, színészeket nem választotta meg senki, tehát erre sem alapozhatják pozíciójukat és autonómiájukat; de ha egyeseket a saját szakmájuk megválasztott mint adott intézmények vezetőit, a demokratikus alapelvek szerint rajtuk is számon kérhető a cselekvési szabadság eredménye.