idezojelek

A hazug álomgyár

Az európai nemzetek alkotóműhelyei piciny szigetecskék a mocsoktenger közepén.

Gajdics Ottó avatarja
Gajdics Ottó
Cikk kép: undefined
Fotó: Caroline Brehman

Régóta megfogalmazódott bennem az eléggé sarkos vélemény az Oscar-gáláról, miszerint ha fizetnének érte, akkor sem maradnék ébren hajnalig csak azért, hogy lássam az egyre kínosabb erőlködést figyelmem megragadása és megtartása érdekében. Volt már verekedés, most azt olvasom, a meztelenkedés meglehetősen izzadságszagú showelemét vették elő újra, amiből az következik, lesz előre megrendezett, de spontánnak tűnő gyilkolászás is a közeljövőben.

Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

Azt is megfogadtam évekkel ezelőtt, hogy olyan filmeket, amelyeket díjaztak, biztosan nem nézek meg, így védekezve az ideológiai megdolgozás és a szemérmetlen agymosás ellen, aminek legkiemelkedőbb, immár hivatalosan is elismert és ünnepelt alkotásai ezzel a szobrocskával írták be magukat kitörölhetetlenül az emberiség történelmébe. 

 

Nem mintha a kevesebbre értékelt hollywoodi fércművek szemétáradata elől létezne bármiféle menedék, ahol meghúzódhat a trendiséget elutasító filmkedvelő. Akárhová kapcsol az ember, bármelyik megmaradt vetítőhelyre téved, szinte minden filmben több alkalommal is kiveri a mondanivaló a szemünket, ami sajnos nem áll másból, mint a woke-ideológia és az eltörléskultúra ostoba megnyilvánulásaiból, a hamis kiindulópontú moralizálás és pszichologizálás kusza történeteiből, a halál kultuszát az életpárti felfogás fölé helyező antivallásból és a szemérmetlen LMBTQ- és genderpropagandából. 

Az európai nemzetek alkotóműhelyei piciny szigetecskék a mocsoktenger közepén, de vagy alkalmazkodnak a mindenkit hülyére vevő álomgyár elvárásaihoz, vagy reklámfilmeket forgathatnak szakembereik a mobiljaikkal az idiotizmust tárgyiasító multik számára életük végéig.

A New York Post publicistája keresetlen őszinteséggel fogalmazott meg az enyémhez igencsak hasonló véleményt az idei díjkiosztó gála után. Szerinte az a gond, hogy a fókusz elterelődött a tehetségről és a képességekről, és az egész filmipar teljesen át lett politizálva. Változatosság, befogadás, sokszínűség, ezek az új kulcsszavak. Felejtsd el, mi a jó film. Csessze meg a rendező, az író, a színész, a tervező, a koreográfus a képességeit. Kit érdekelnek ezek? 

És itt egy kicsit elbizonytalanodom. Mert semmit nem von le Mihalek Zsuzsa, a Szegény párák díszletberendezőjének teljesítményéből az, amiről eddig szó volt. A filmet itt forgatták Magyarországon, így több száz kiválóan képzett, tehetséges magyar filmes bizonyította rátermettségét. És bizonyítanák sokkal többször is, ha a pénzhiány nem akadályozná őket. 

Úgyhogy Mihalek Zsuzsa fogadja szívből jövő, legőszintébb gratulációnkat. És minden olyan filmes művész, akinek munkája eljutott legalább az első körös jelölésig, tudja, érezze, mennyire tisztelik és szeretik őket a filmipar és filmművészet szerelmesei. 

Nem ők tehetnek arról, mivé silányult az évek során ez a valaha volt filmünnep. Nem miattuk lett ez az egész álságos és műanyag szemét, ahelyett, hogy a mai nemzedékek képekben gondolkodó befogadó közegét szolgálná. A már emlegetett publicista igen érzékletesen festette le ezt a művi világot: a kölcsöngyémántokat már akkor lehúzzák a jelöltek ujjairól, amikor az afterparty klotyóján szenvednek. A kölcsönbe kapott designerruhákat pedig olyan sebesen viszik vissza, hogy még ki sem szellőzött az előző viselőjének illata.

 

A sors fintora, hogy a most legtöbb jelölést és díjat kapó Oppenheimer című alkotást minden olyan filmkészítéshez és filmek értelmezéséhez értő ismerősöm a figyelmembe ajánlotta, akiknek érdemes adni a szavára. Fogjuk úgy föl ezt a körülményt, hogy a sok negatív jelenség ellenére mégis van remény, és a szakma előbb-utóbb felülkerekedik az ideológiai alapú ízlésromboláson.

Borítókép: John Cena amerikai pankrátor átadja a brit Holly Waddingtonnak a legjobb jelmeztervezésért járó díjat a 96. Oscar-gálán a Los Angeles-i Dolby Színházban 2024. március 10-én (Fotó: MTI/EPA/Caroline Brehman)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Jeszenszky Zsolt avatarja
Jeszenszky Zsolt

Így lett Irán Izrael fő ellensége

Ágoston Balázs avatarja
Ágoston Balázs

Magyarország nem volt szószegő

Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

A rendszerváltás mint tananyag

Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

A történelem főutcáján

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.