A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0
HUNMagyarország
09:00Sportlövészet10m légpuska
HUNMagyarország
11:00KézilabdaMagyarország-Egyiptom
HUNEszter Muhari
11:15VívásJunyao Tang-Eszter Muhari
HUNMagyarország
12:20ÚszásSzabad 4 x 100m
HUNMagyarország
12:26ÚszásSzabad 4 x 100m
HUNSzatmári András
13:20VívásBolade Apithy-Andras Szatmari
HUNSzilágyi Áron
13:45VívásFares Arfa-Aron Szilagyi
HUNGémesi Csanád
13:45VívásCsanad Gemesi-Eli Dershwitz
NyílNyíl

Pontos példázatok képekben, plasztikákban

P. Szabó Ernő
1999. 11. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szentendrei Képtárnak a főtér legnagyobb épülete ad helyet, az egykori kereskedőház, amelynek funkciója sokszor változott a XX. században, hogy az utóbbi évtizedekben kiváló adottságokkal rendelkező kiállítóhely váljon belőle. Az épület külső és belső formái maguk is a hely szellemét, a művészet jelenlétét sugallják, az összetett térrendszer egyszerre ad lehetőséget művek, műcsoportok elkülönítésére és a közöttük meginduló párbeszéd artikulálására. Ezért volt szomorú, hogy az utóbbi években fehér holló volt itt a képzőművészet. Ezért különösen örvendetes, hogy a Képtár legújabb bemutatója viszont éppen olyan műveknek ad otthont, amelyek alkotói a hatvanas-hetvenes évek óta nem kis részt vállaltak a szentendrei művészeti tradíciók őrzéséből, megújításából – éppen a termékeny eszmecsere jegyében. Két festő és egy szobrász munkái kerültek egymás mellé, pontosabban a festészet mellett a plasztikában is jelentős életművet létrehozott Deim Pálé, a plasztikák mellett gazdag rajzi anyagot is kiállító Farkas Ádámé és a festő Hajdú Lászlóé. Mindhárman a hatvanas-hetvenes évek óta vannak jelen a szentendrei és az országos művészeti életben, Deim Pál (1932–) és Hajdú László (1938–) 1963-ban, Farkas Ádám (1944–) 1968-ban végezte el a Képzőművészeti Főiskolát. Előbbiek művészete elsősorban a szentendrei konstruktív hagyományhoz kapcsolódik, azt újítja meg, utóbbié a természeti, organikus formák és a belőlük kimetszett, velük ütköztetett antropomorf alakzatok együtteséből hoz létre új plasztikai egységet. Ahogyan Deim művészetében az összetett térrendszerben emblematikus erővel jelenik meg a bábu, a leegyszerűsített körvonallal ábrázolt emberi figura, Farkas Ádám művészetét éppen úgy jelképezheti az oszlop vagy a csavarodó, a hossztengelyre merőleges tagolású forma, Hajdú Lászlóét a szín és a vonal jellegzetes társítása. A tőmondatos összefoglalók minden jelentősebb életmű esetében csak addig érvényesek, míg a művek együttesével nem szembesülnek. Különösen érvényes ez az igazság a jelen esetben, amikor a Képtár öt termében, teremről teremre más hatást adó együttesek részeként elhelyezett munkák, ha nem is a teljesség igényével, a kilencvenes évek egészét átfogják, nem egy esetben a nyolcvanas évek közepéig is visszanyúlnak. Hogy a kilencvenes években milyen sokféle feladat vonzotta a három alkotót, azt már az első terem összeállítása jelzi: ebben egyszerre szerepelnek Deim kisméretű, a férfi és nő kapcsolatát elemző rajzai, s azok a rajzok, plasztikák, amelyek mintegy az 1956-os áldozatoknak emléket állító, Győrben felállított nagyméretű plasztikájának megszületéséhez kapcsolódnak. A Deformáció című nagyméretű képe az „elhagyás” remekműve, több, 1998–99-ben készült festményének oldott festőisége az életmű új értékeire hívja fel a figyelmet. Farkas Ádám plasztikái nagy részét köztéri megbízásokra készítette a kilencvenes években. Kiállított művei ama szobrászi gondolkodásnak a dokumentálásaként is felfoghatók, amely az első vázlatoktól folyamatosan vezet a megvalósulásig. Nemes kövekből faragott oszlopainak csiszolt felületét roncsolva, hajlított formái lágy ívét merőleges irányú tagolásokkal ellenpontozza, hogy az ellentétes minőségekből szülessen harmónia. Hajdú művészetét is az ellenpontok, a folyamatos mozgások jellemzik: izgalmas fakturáit törékenyen geometrikus vonalrendszerek tagolják. E vonalrendszerek mentén darabolódik fel a kép, jönnek létre a különálló, „for-mázott” vásznak, amelyek azonban nem elkülönítetten, hanem egymással szüntelen párbeszédben, új, a kiállítótermet belakó egységekként léteznek. Akárcsak a három alkotó műveiből összeálló tárlat maga, afféle pontos példázatként szentendrei és nem szentendrei kortárs alkotók számára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.