Határértékek

Újat ültetnek a régi tölgy helyébe a baszkföldi Guernicában Guernica. Nem gazdag hagyományai, hanem leginkább Picasso híres festménye révén ismeri a világ e baszkföldi város nevét, amelyre a spanyol polgárháború idején, 1937 áprilisában a német Condor-légió bombázói támadtak rá. A erőfitogtató akció nemcsak a számos polgári áldozat okán váltott ki nemzetközi felháborodást, hanem amiatt a döbbenet miatt is, amelyet a szisztematikus légitámadás idézett elő, hiszen a barbár akció egyben a modern légi hadviselés első „erőpróbája” volt. A bombázást csodálatos módon vészelte át az a tölgyfa, amely akkor már majd hetven éve állt a téren, és amely elődeivel egyetemben az utóbbi fél évezredben a baszk függetlenség szimbólumává vált. A hagyomány szerint az eredetileg itt álló tölgyfa alatt gyűlt össze a viscayai nagytanács, majd 1476-ban itt, a fa alatt tett esküt Ferdinand és Izabella spanyol uralkodópár a viscayaiak kiváltságainak megőrzésére a spanyol korona uralma alatt. A most a téren álló fát még 1860-ban ültették, és sikeresen túlélte a bombatámadást, ám az idén nem tudott megbirkózni a térséget sújtó gombatámadással: a tiszteletre méltó tölgyet betegség támadta meg, minek következtében augusztus elején a városiak kénytelenek voltak az elhalt fát visszanyesni. A baszk függetlenségi vágy azonban nem hal el a fával: helyére – a régi szokásoknak megfelelően – új tölgyfát helyeznek majd, amely a régi fa „édesgyermeke”, és amelyet már több mint harminc éve nevelnek a városban azért, hogy a guernicai tölgyet, ha eljön az idő, azonnal újjal pótolhassák.

Kendeffy Áron
2004. 08. 14. 16:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Orbán Viktor július 24-i, tusnádfürdői beszéde óriási vitát váltott ki a nyári uborkaszezon közepén a magyarországi és romániai sajtóban és a politikai körökben. A volt miniszterelnök nagy ívű beszéde egyebek mellett (európai külpolitika, gazdaságpolitika és magyarországi belpolitika) kitért az erdélyi magyarság sorskérdéseire, így az erdélyi autonómia ügyére is.
A beszéd nemcsak arról a kétségtelenül kedvező geopolitikai konstellációról szól, amelyben a Székelyföld autonómiája kivívásának első lépései megtehetőek, hanem annak az európai politikai rendszernek a sajátosságairól is, amelyben kitűnően megférnek egymás mellett az egyéni szabadság- és a kollektív jogok, a regionalizmus és az autonómia.
Felvetődik a kérdés, milyen is az autonómia és regionalizmus elfogadottsága az EU-ban?
Kezdjük rögtön egy kellemetlen ténnyel: az unió jogának nem eleme a kisebbségek autonómiája, sőt kimondja, hogy egy ország belső területi felosztása az adott tagállam belső joga, és az unió nem hozhat olyan jogszabályt, amely ezt a tételt megsérti. Általában a közösségi jog nem foglalkozik a nemzeti kisebbségek jogával, azonban tiltja a nemzeti, faji vagy vallási alapon történő negatív megkülönböztetést.
Ehhez a status quóhoz képest hozott áttörést a nemrégiben elfogadott új alkotmányos szerződés, amely először említi a nemzeti kisebbségekhez tartozó egyének jogait. Ha az alkotmányt ratifikálják, és 2007-ben érvénybe lép, valószínűsíthető, hogy az igen aktív és döntéseivel az integrációt sokszor előrevivő Európai Bíróság (EB) megfelelő beadványok esetén a kisebbségek jogait szélesítő döntéseket hoz majd. Persze ehhez az is kell, hogy a magyar nemzeti közösségek megfelelően megalapozott ügyekkel keressék meg az EB-t. (Történelmi tanulság ugyanakkor, hogy hiába hozott a két világháború között igen sok kisebbségvédő döntést a Népszövetség bírósága, ha nem volt megfelelő erő a döntések végrehajtatására.)
Noha a jog ezt nem szabályozza, az EU-tagállamok nemzeti gyakorlata mégis bővelkedik az autonómiákban és devolúciós megoldásokban. A félreértések elkerülése végett világosan meg kell különböztetni azonban a kisebbségi autonómiákat és azokat a regionális megoldásokat, amelyek visszaadják részleges önrendelkezésüket Nyugat-Európa egyes „állam nélküli” nemzeteinek. Az első csoportba főleg Dél-Tirol és az Aaland-sziget tartozik, míg a másodikba Katalónia, Baszkföld, Skócia, Wales és Flandria. Az első csoportban a kisebbségi autonómia főleg az adott területen többségben élő kisebbségek nemzeti és kulturális túlélését biztosítja, míg a második csoportban általános decentralizáció keretében kerül sor a hatáskörök átruházására.
Ezek a folyamatok azonban korántsem zökkenőmentesek, közismert, hogy Dél-Tirolban fegyveres akciók után Ausztria megingathatatlan védőhatalmának árnyékában sikerült elérni az autonómiát, míg Spanyolországban a Franco-rendszer bukása után kerülhetett sor a baszkok és katalánok részleges önrendelkezésének visszanyerésére. Ezt az ellentmondásos helyzetet jól jellemzi, hogy az a spanyol alkotmány, amely tényleges hatalmat ad Katalóniának és Baszkföldnek, preambulumában kifejti, Spanyolország egységes és oszthatalan nemzetállam…
Jellemző egy másik történet is: Jordi Pujol, aki több mint 20 évig volt a Katalán Szabad Állam elnöke, egy interjúban arra a kérdésre válaszolva, hogy mi a legnehezebb nyitott kérdés Madrid és Barcelona között, így válaszolt: „Természetesen a közös történelemkönyvek.”
Érdemes megjegyezni, hogy a Katalóniában szedett adók több mint a fele helyben marad; a Szabad Állam önálló rendőrséget tart fenn, és a katalánul oktató Szabad Egyetem Európa egyik legismertebb intézménye.
Visszatérve az Orbán-beszéd üzenetére, Európában még semelyik nemzeti közösség nem kapott autonómiát anélkül, hogy azt világosan követelte volna. A magyar helyzetre vonatkoztatva ezt a megállapítást kijelenthetjük: az anyaországi kormány szilárd támogatása és az erdélyi magyar nemzeti közösség egységes fellépése nélkül botorság lenne elvárni a román elittől, hogy maguktól megadják majd a hőn áhított erdélyi autonómiát. A Medgyessy-kormány nevében nyilatkozó Bársony András külügyi államtitkár felvetése, miszerint tisztázni kellene, szakmailag milyen autonómiát akarnak a magyarok Erdélyben és a Vajdaságban, igen cinikus megjegyzés két okból is: egyrészt közismert, hogy az utóbbi tíz évben igen komoly autonómiatervezetek készültek el vajdasági és erdélyi műhelyekben, másrészt a jelenlegi kormány sodródó külpolitikájának szókészlete nem tartalmazza az „autonómia” és a „közösségi jogok” kifejezéseket. A Fidesz-MPSZ térségpolitikájának differenciáltságát jelzi ugyanakkor, hogy Németh Zsolt, a párt külügyi kabinetjének vezetője az egyik nyilatkozatában kifejtette: az autonómia csak bizonyos földrajzi és történelmi helyzetekben vezet a kisebbségek közösségi létének fenntartásához: míg Erdélyben és a Vajdaságban indokolt az autonómia, addig a felvidéki magyarság helyzetét a határ menti, euroregionális együttműködés és a magyarellenes regionális felosztás megreformálásával lehet javítani. (Az EU-tag Szlovákiában a magyarlakta területek autonómiája csak a szlovák többség félelmeit erősítené.)
Erdélyben földrajzi és demográfiai tény, hogy igazi magyar többségű régióról vagy kisebbségi autonómiáról csak a többségében magyarok lakta Hargita és Kovászna megye és a hozzájuk szervesen kapcsolódó Maros megye esetében lehet beszélni. A Partium alkalmanként helyi többségét alkotó magyarságát és Dél-Erdély szórványát legjobban a helyi és egyéni elvű autonómia elve alapján lehetne rendezni.
A mai helyzet megértéséhez érdemes néhány mondat erejéig foglalkozni a Székelyföld közigazgatásának romániai történetével. 1920-ban Erdély a Partiummal és a Székelyfölddel Romániához került. Az új román közigazgatás azonnal eltörölte az évszázadok alatt kialakult, a helyi kulturális és gazdasági sajátosságoknak megfelelő közigazgatási egységet. Az új rendszer fő célkitűzése az volt, hogy minél jobban csökkentse a megyékben élő kisebbségek arányát. Sok magyar falut román többségű megyékhez csatoltak, míg román nemzetiségű falvakat csatoltak a székely megyékhez. 1930-ra Maros-Torda megye román többségű lett. Az 1948-as kommunista alkotmány visszahozta a két háború közötti Románia megyerendszerét, és a mai megyerendszer ennek az alkotmánynak a következménye. 1952-ben létrehozták az úgynevezett Magyar Autonóm Tartományt Marosvásárhely központtal. A szovjet minta alapján létrehozott autonómia valójában kettős célt szolgált: egyrészt lehetőséget adott a magyar Népi Szövetség (az erdélyi magyarok érdek-képviseleti szerve) marginalizálására, később megszüntetésére, másrészt a nem székelyföldi magyarság beolvasztásának felgyorsítására. Jellemző, hogy az autonóm terület működését szabályozó statútum sohasem készült el. 1960-ban román többségű területek hozzácsatolásával 77,3 százalékról 62-re csökkent a magyarság részaránya. 1968-ban aztán végleg eltörölték az autonómiát.
Az unió felé araszoló Románia most szembesült azzal a fájó ténnyel, hogy jelenlegi közigazgatási rendszere nem alkalmas a kohéziós és strukturális alapok fogadására. Ezért 1998-ban olyan területfejlesztési törvényt hoztak, amely az országot fejlesztési régiókra osztotta. Nem meglepő, hogy ismét érvényesült az 1920 óta tovább élő kisebbségellenes gondolat: Maros, Hargita és Kovászna megyét Brassó, Szeben és Fehér megyével egy fejlesztési régióba osztva biztosították, hogy ebben az egységben is román többségű legyen az entitás. A belső közigazgatási határok a kisebbségek kárára való megváltoztatását különben tiltja mind az európai kisebbségi és regionális nyelvek chartája és az Európa Tanács különböző vonatkozó dokumentuma. Ezeket a dokumentumokat nagy részben Szlovákia és Románia is ratifikálta. A magyarság eddigi kérelmeit viszont – miszerint változtassák meg a fejlesztési régiók határait, hogy azok jobban tükrözzék a történelmi és kulturális viszonyokat – Bukarest mereven elutasította.
A székely megyéket nemcsak az hozza nehéz helyzetbe, hogy a fejlesztési régió döntéshozatali testületeiben román többség van, hanem az is, hogy Brassó és Szeben megye – gazdaságilag fejlettebb lévén – sokkal könnyebben tud pénzhez jutni a központi alapokból. Eközben a Székelyföldön az úthálózat régen nem látott rossz állapotban van a hiányzó központi pénzek miatt. Az idén július végén például a Csíkszereda–Balavásár, Parajd–Gyergyószentmiklós és a Székelyszentlélek–Héjjasfalva főutak alig voltak járhatóak. Ez szinte lehetetlenné teszi, hogy a Székelyföld kiaknázza utolérhetetlen természeti adottságait, erdőit és gyógyvizeit a turizmus tekintetében. Egy saját forrásaival gazdálkodó, az uniós pályázatokhoz jobban hozzáférő székely fejlesztési régió, amely magában foglalná Maros, Hargita és Kovászna megyét, nagy lépés lehetne a területi autonómia felé.
Schöpflin György, a Fidesz-MPSZ európai parlamenti képviselője, az EP külügyi bizottságának tagja a kisebbségi jogok és az integráció kapcsolatáról korábban már elmondta a Magyar Nemzetnek:
„Kétségtelen, hogy a mostani tagok csatlakozásával, sőt az elkövetkezendő 10–15 év csatlakozási tendenciáival (Románia, Törökország, Nyugat-Balkán) előtérbe kerülhetnek a kisebbségi jogok kérdései az unióban. A határon túli magyar közösségek is »európaizálódtak« bizonyos értelemben. Jogosan merül fel a kérdés, ha a nemzeti autonómiák működnek Nyugaton, miért nem lehet őket alkalmazni Keleten? Az alkotmányos szerződésbe belekerült kisebbségjogi referencia – ha az alkotmányt mind a 25 tag ratifikálja – komoly előrelépést jelenthet. Arra is fel kell készülni azonban, hogy a magyar törekvésekkel kapcsolatban Románia olyan szövetségeseket keres az unióban, amelyek szintén félnek a szecessziótól. Nem kétséges, hogy Spanyolország vagy Franciaország ilyen partner lehet majd.”
Természetesen sok olyan tagállam is létezik, amelyek nem idegenkednek a kisebbségi jogoktól. Itt érdemes megemlíteni, hogy az olasz elnökség támogatása nélkül szinte lehetetlen lett volna az alkotmányos szerződés szövegébe beépíteni a kisebbségjogi referenciát. Az elkövetkező évek nagy kihívása, hogy a magyar kormány milyen módon és milyen szövetségesekkel tudja előmozdítani a kisebbségjogi vitát az unión belül. A mostani kormány defenzív külpolitikájával ellentétben a 2006-tól valószínűleg hatalomra kerülő polgári kormánynak már most el kell kezdenie a felkészülést egy új külpolitikai doktrína kidolgozására és végrehajtására. Az utóbbi hónapok aktivitása, amelyet a Fidesz-MPSZ kifejtett az Európai Néppárt kereteiben, valamint a sikeres választások után létrejött EP-frakció, amely szakmailag Európa-szerte ismert szakembereket is magában foglal, valóban hozzájárulhat ahhoz, hogy javuljon az autonómiavita szélesebb európai politikai környezete. Természetesen a sikeres lobbizásra a határon túli magyar szervezeteknek is olyan önálló külügyi stratégiát kell kialakítaniuk, amely megfelelő személyi és intézményi keretekkel jobban tudja érvényesíteni a magyar érdekeket a nemzetközi közösség szerveiben. Erre jó példa lehet a szlovákiai Magyar Koalíció Pártja EP-képviselőinek munkája. Egyikük, Bauer Edit az Európai Parlamentben tett kijelentése sokakat elgondolkoztatott Európában: hogy lehet az, hogy míg a felvidéki magyar képviselők magyarul szólalnak fel Brüsszelben és Strasbourgban, addig ez a jog nem illeti őket meg a pozsonyi parlamentben?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.