Nem a dajkaanyaságra

Saját unokáját szülte meg nemrég egy 53 éves nő Angliában. Az újszülött genetikai édesanyja a magzatot kihordó asszony lánya, aki egy gyógyíthatatlan betegség miatt nem vállalhatta a terhességet. Ezért petesejtjét lombikban termékenyítették meg férje hímivarsejtjeivel, majd az embriót az 53 éves anyja méhébe ültették vissza. A magyar Egészségügyi Minisztérium korábban tervezte, hogy hazánkban is engedélyezi a vitatott módszert, azaz a dajkaanyaságot, nemrég azonban mégis a tiltás mellett döntött.

2005. 10. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lánya gyermekét, azaz saját unokáját szülte meg nemrég egy 53 éves asszony Angliában. Azért vállalta a dajkaanyaságot, mert lánya képtelen lett volna kihordani a terhességet, ugyanis egy ritka betegségben szenved. A kór azonban nem akadályozta azt, hogy lombikban a saját petesejtjét termékenyítsék meg férje hímivarsejtjeivel, így az újszülöttnek ő a genetikai édesanyja.
– Úgy fogtam fel a dolgot, mintha bébiszitterkednék, igaz, nem hetente kétszer, hanem 9 hónapon át állandóan – mondta a The Sun című brit lapnak a szülés után a nagymama, aki csak császármetszéssel volt hajlandó világra hozni unokáját.
A modern orvostudomány képes a genetikai és a kihordó anya szerepének szétválasztására. A vitatott módszer olyan párokat segíthet saját gyermekhez, akiknél a nőnek van ugyan peteérése, mégsem tudja kihordani a terhességet és megszülni a babát, például azért, mert rákos daganat miatt kioperálták a méhét.
Jelenleg Magyarországon az egészségügyi törvény tiltja ezt a módszert, ám 1997 előtt erről semmilyen jogszabály nem rendelkezett – tudtuk meg az Egészségügyi Minisztériumban. Így hazánkban is élnek olyan gyermekek és fiatal felnőttek, akiket nem a genetikai anyjuk hozott világra. Így született gyermeke Pelle Jánosnak is, ő Lencse alatt címmel írt regényében el is meséli saját történetüket.
A felek 1997 előtt ügyvédi irodák segítségével, polgárjogi szerződésekben próbálták rögzíteni a rendkívül bonyolult feltételeket. Például azt, hogy mi történik, ha a dajkaanya-béranya meggondolja magát, és a gyermeket mégsem adja át vér szerinti szüleinek, vagy ha a terhesség, illetve a szülés alatt egészségkárosodást szenved, netán a baba fogyatékossággal jön világra. 1997-ben nagy vitát követően elvileg zöld jelzést kapott a módszer, ám az engedélyező passzus hatálybalépését a politikusok 2000 elejére halasztották. Erre azonban már nem került sor, a polgári kormánytöbbség ugyanis 1999 végén megtiltotta a dajkaanyaság minden formáját. A támogatók szerint ez az eljárás sokkal erősebb anyai-apai érzést ad, mint az örökbefogadás. Az ellenzők szerint viszont elszemélyteleníti az anyaságot, rengeteg vitás jogi helyzetet teremt, s többnyire a pénzért mindent szabad hamis szemléletet erősíti. Nehéz megakadályozni ugyanis, hogy egyesek anyagi haszonszerzésért vállalják mások gyermekének megszülését – érvelnek.
Kovács József bioetikus támogatja a dajkaanyaságot, de csak olyan szigorú szabályok mellett, amelyek kizárják, hogy egyesek vállalkozásként, a méhük pénzért való bérbeadásaként tekintsenek erre a lehetőségre. Az emberi test és annak részei csak a rabszolgaság viszonyai között számítanak pénzért adható-vehető árucikknek – szögezte le, hozzátéve, hogy ha valaki anyagi haszonszerzésért vállalná más gyermekének kihordását, az etikailag egyfajta gyermekkereskedelemnek minősülne. Kovács József szerint a pénzért vállalt anyaság esetében (a köznyelvben ezt nevezik béranyaságnak) valószínűsíthető a „kizsákmányolás” is, hiszen szinte biztos, hogy ők szegénységük miatt vállalkoznának valamire, aminek esetleges következményeit a szerződéskötés pillanatában nem is képesek felmérni. A bioetikus szerint azonban azt nem lehet megtiltani, hogy a dajkaanya költségtérítést fogadjon el a megbízó féltől, hiszen a terhesség alatt többet kell költenie vitaminokra, orvosi költségekre és új ruhákra.
Mások szerint viszont nehéz különbséget tenni a költségtérítés és a nagyobb összegű anyagi ellenszolgáltatás között. Ők úgy látják: nem lehet megakadályozni, hogy a megbízók titokban pénzt adjanak a terhességet kihordó nőnek. A korábban említett könyv szerzője Pelle János egy sajtónyilatkozatában úgy fogalmazott: álságos azt gondolni, hogy bárki ingyen vállalkozna más gyermekének megszülésére. Kovács József bioetikus szerint azonban a dajkaanya motivációi sokfélék lehetnek. Van, akit a segítségnyújtás szándéka vezérel, s van, aki valami különlegeset szeretne tenni az életében. Hallott olyan nőről is, aki azért vállalta a megbízást, mert szerette volna még egyszer átélni a terhesség és a szülés különleges, számára rendkívül szép élményét, ám újabb saját gyermeket már nem akart.
A hatályos magyar jogi szabályozás szerint a gyermek azé, aki megszüli, akkor is, ha genetikailag nem az övé – hangsúlyozta Dósa Ágnes orvos-jogász. (A korábban említett Pelle Jánoséknak is örökbe kellett fogadniuk „saját” gyermeküket.) Az egyik gyakran megfogalmazott aggály a módszerrel kapcsolatban éppen az, hogy mi történik, ha a dajkaanya a szülés után meggondolja magát, és mégsem adja át a csecsemőt a genetikai szülőknek. Kérdés ugyanis, hogy a szerződéskötés pillanatában képes-e felmérni, hogy milyen érzelmi változásokat hozhat a terhesség és a szülés. Szakemberek szerint nagyon erős lelki kötődés alakulhat ki a gyermeket kihordó nő és a baba között.
Dósa Ágnes további rendkívüli helyzetekre hívta fel a figyelmet, amelyeket nagyon nehéz lenne szabályozni. Mi történik például, ha fogyatékos gyermek születik, aki nem kell egyik félnek sem? – tette fel a kérdést. Vagy miként lehet a dajkaanya életvitelét befolyásolni? Kiköthető ugyan a felek közti szerződésben, hogy miként éljen a terhesség alatt: ne igyon, ne dohányozzon, megfelelően táplálkozzon, ám mindezt aligha lehet kikényszeríteni – vélekedett. Mit tehetünk, ha a magzat kihordását vállaló nő nem tesz eleget a vállalásainak? Elmegyünk a bíróságra, és azt mondjuk, hogy dohányzik, pedig nem volna szabad? – folytatta. Ilyen esetben szinte lehetetlen választani a szerződésszegés jogkövetkezményeinek fegyvertárából – vélekedett. Ráadásul a problémák nem is azonnal jelentkeznek, s nagyon nehéz bizonyítani az okozati összefüggést egy fogyatékos gyermek születése és a terhesség alatti anyai magatartás között. Ezek az érvek nem azt támasztják alá, hogy a dajkaterhességet meg kell tiltani, hanem csak arra hívják fel a figyelmet, hogy még nagyon körültekintő szabályozás mellett is felmerülhetnek a jog eszközeivel szinte kezelhetetlen problémák. Dósa Ágnes egyébként nem tud olyan magyarországi esetről, amelyben egy dajkaterhességi ügy bíróság elé került volna az említett problémák valamelyike miatt.
A dajkaanyaság esetleges engedélyezésekor szabályozni kellene azt is, hogy ki vállalhat dajkaanyaságot: csak a megbízó pár közeli rokonai, vagy bárki más. Valószínűleg ez is nagy vitát váltana ki, ellentétben azzal, hogy az eljárást kizárólag orvosilag indokolt esetben lehessen elvégezni, kényelmi szempontok, a szüléstől, az elhízástól való félelem pedig miatt ne kerülhessen erre sor.
Rácz Jenő egészségügyi miniszter lapunknak úgy nyilatkozott: egy országgyűlési határozat kötelezi a tárcát arra, hogy a humánreprodukciós eljárásokkal kapcsolatban bizonyos lépéseket tegyen. Hamarosan be is nyújtják az Országgyűlésnek azt a javaslatot, amely például a lombikbébiprogramot és a petesejt-adományozást érinti. Úgy döntöttek azonban, hogy a dajkaterhesség engedélyezését nem támogatják, mert – Rácz Jenő megfogalmazása szerint – a szakmai vélemények és a lakossági igények ezt indokolják. Nincs kizárva viszont, hogy valaki módosító indítvánnyal álljon elő – tette hozzá a szaktárca vezetője. Kérdés persze, hogy a minisztérium álláspontjával szemben ezt támogatná-e a kormánytöbbség.
Az MSZP-ben nincs egységes álláspont erről a kérdésről – fogalmazott Kárpáti Zsuzsa, az Országgyűlés egészségügyi bizottságának szocialista tagja, hozzátéve, hogy egyesek alapvetően ellenzik, míg mások szigorú szakmai feltételek mellett támogatnák a módszert. Az SZDSZ kitart korábbi véleménye, azaz a dajkaanyaság engedélyezése mellett – mondta Mézes Éva, a párt országgyűlési képviselője. A Fidesz szerint nem volt megfelelő szakmai vita a kérdésről, s nincsenek tisztázva alapvető problémák sem, ezért nem támogatják a lehetőséget – tudtuk meg Frajna Imre szakpolitikustól. Az MDF álláspontja is borítékolható, hiszen 1999-ben éppen Dávid Ibolya igazságügy-miniszter terjesztette be a tiltásról szóló passzust. A magyar katolikus egyház – mint minden méhen kívüli megtermékenyítési módszert – a dajkaanyaságot sem támogatja – mondta Nemes György morálteológus.
Nehéz egyébként megbecsülni, hányan élnének a dajkaanyaság lehetőségével. Demográfiailag érzékelhető eredményénél fontosabb talán a szabályozás elvi jelentősége. Európában egyébként teljes a tilalom például Ausztriában, Németországban, Svédországban, költségtérítés nélkül engedélyezett Franciaországban, Hollandiában és Dániában, ésszerű költségtérítés mellett Angliában. Belgiumban, Írországban és Finnországban pedig teljesen szabályozatlan ez a kérdés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.