Eleuszisz szomorú kövei

Varga Klára
2006. 04. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egykori eleusziszi misztériumokba beavatottak – mint az írásos emlékekből kiderül – nem féltek a haláltól, hanem különös kincsként tartották számon. Az eleusziszi szentély, a környező dombok, a Peiszisztratosz építette színház a boldog kövek világa volt egykor, s most Eleuszisz – ezt illusztrálja Filipposz Kutszaftisz régész-filozófus esszéfilmje – immár szomorú kő. A dombokat elhordták cementnyersanyagnak, az antik fazekasműhely fölé McDonald’s épült, a falu megtelt a Szmirnából a törökök elől menekülőkkel, Aiszkhülosz szobrát a főtéren hol felállítják, hol eltüntetik, aszerint, hogy épp ki a polgármester. A termékenység-istennők személye és kultusza beleértődött a katolikus Mária-ünnepekbe, ahogyan papnőik sírköveit is beépítették a keresztény templomokba.
Kutszaftisz hétköznapi eleusziszi arcokat mutat nagy szeretettel, elmeséli az emberek élettörténetét, s ha megkérdezi is tőlük, tényleg szomorúak-e, tényleg nem tudnak-e mit kezdeni egyéni drámáikkal, a halállal, a megöregedéssel, s nincs-e, ami a bánatot felülírja, gyakorta ellebeg a válaszok felett. Nem is az az igazi baj, hogy ő már előre eldöntötte, mit akar mondani róluk, mert az ő kész tétele már csak következmény. Annak a fajta avult szemléletmódnak a következménye, amelyben az ember kizárólag a saját érzelmeiből, prekoncepcióiból akarja megteremteni a világot, amelyet ábrázol, s viszonyát is például az antikvitáshoz. Ez a fajta szemlélet elsorvasztja az őszinte kíváncsiságot, a tapasztalat, a változás, a megértés, a megbékélés lehetőségeit. Ez a szemlélet a mai világ problémáinak egyik gyökere is, mert azzal, hogy legfőképp egyéni érzelmeket, fájdalmakat tematizálja, állítja ellentmondást nem tűrve, elrejti előlünk múltunk és jövőnk kulcsait.
Kutszaftisz narrátori megállapításaira gyakorta rácáfolnak a saját snittjei, a saját filmje ellenőrizhetetlenül ki-kiszabaduló levegője, szellemisége. De ő rendületlenül halad tovább a maga kijelölte úton. Pedig a saját vélt érzelmei sem érdeklik eléggé, amelyekre a filmet felfűzi. Filmnaplójában mindennap kezdődik valahol egy ásatás, de mint gyakorló régész már semmi érdemit nem tud belőlük tanulni. Csak félig vallja be, hogy őt egyedül Panaitisz Pharmakosz érdekli, a „félbolond csavargó”, aki reggeltől estig az ásatásokat járja, s a tengerpartról néha talicskán eltol egy-egy oszlopfőt, szobordarabot a régészeti telepre. Csak róla kérdezi meg, ki ez az ember, akiben az antik világ ma is elevenen él. Kutszaftisz néha sejti, hogy ki, de végül a megfejtést elintézi azzal az analógiával, hogy nyilván olyan „szellemalak”, akihez hasonlók ellepték órákkal az ütközet előtt a szalamiszi csata színhelyét a feljegyzések szerint.
Kutszaftisz filmesszéje – mely egész életműre való pompás témát villant fel – olyan tál, mely összeragaszthatatlan, gyönyörű cseréphalomnak született, mutatós áldozati ajándék, melynek füstje sosem érhet fel az égbe.
(Szomorú kő. Duna TV, április 26., 22.20.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.