Egyengetik a fiatalok útját

Száztizenöt hátrányos helyzetű tehetséges gyerek szociokulturális fejlődését és képességeinek kibontakozását segíti már évek óta a Csányi Alapítvány. A szervezet azt vállalta, hogy szakemberei – többek között szociális munkások, pszichológusok, pedagógusok – a fiatalok útját az egyetem elvégzéséig, munkába állásukig egyengetik.

2009. 05. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Diákújságíró, diákriporter kerestetik. Tehetséges diákoknak írt ki újságírói, riporteri ösztöndíjat az OTP Fáy András Alapítvány. A nyertesek egy éven keresztül készíthetik a szervezet honlapjára kerülő cikkeket, videókat. A pályázók egy esszével és/vagy kisfilmmel jelentkezhetnek gazdaság, karrier, takarékosság témakörben, továbbá interjút kell készíteniük egy, a környezetükben élő vállalkozóval, gazdasági szakemberrel.


Pedagógusok, pszichológusok, szociális munkások segítik a hátrányos helyzetű tehetséges gyerekek fejlődését az ország négy térségében, a Jászságban, Kaposváron és környékén, Nagybajomban és környékén, illetve Pécsett. A Csányi Alapítvány Életút tehetséggondozó programjában 115 tíz–tizenhat éves fiatal vesz részt, és jelenleg újabb 25-30 tanuló felvétele zajlik. Ők azok, akiket az alapítvány segít hátrányaik leküzdésében, tehetségük kibontakoztatásában, és akiket az egyetem elvégzéséig, biztonságos munkába állásukig elkísérnek.
A gyerekek felkutatása összetett feladat – tájékoztatta lapunkat Fuszek Csilla, az alapítvány ügyvezető igazgatója. Munkatársaik első lépésben az iskolákat keresik meg, majd írásbeli és szóbeli tesztekkel mérik az esélyes gyerekek tehetségfaktorait, kreativitását. Minden gyerek egy tehetséggondozó csoportba tartozik, egy pedagógus képzettségű mentor felügyel rá, aki szinte családtaggá válik. Ők segítik át a fiatalokat és hozzátartozóikat a nehézségeken, és az ő feladatuk, hogy felmérjék, milyen szociális támogatásokra van szükségük ahhoz, hogy elháruljanak a gyermek kibontakozását gátló akadályok.
Minden fiatallal a pedagógiai és pszichológiai mérések, érdeklődése, tehetsége, hiányosságai alapján összeállított fejlesztési terv szerint foglalkoznak a tanárok. Persze itt nem csak iskolai órákra kell gondolni, van, aki gimnáziumi felvételire készül, van, aki sakkozik. Akad, aki trombitaórára jár, vagy programozást, esetleg matematikát, zenét vagy táncot tanul. Az alapokat azonban (drámaórák, önismeret-fejlesztés, szép beszéd, kommunikáció, tanulástechnikák, informatika) mindenkinek el kell sajátítania. Kötelező az angol nyelv is, idén nyáron például, egy egyéves on-line képzés és projektverseny végén a húsz legjobb eredményt elérő gyerek tölthet két hetet az angliai Brightonban szervezett középfokú tanfolyamon.
A képzések, foglalkozások délutánonként és hétvégeken a szervezet által fenntartot nagybajomi, kaposvári, jászberényi és pécsi közösségi házak csoportjaiban folynak, a kisebbeket a mentorok hozzák-viszik a környező kistelepülésekről.
A Csányi Alapítvány munkatársai időnként családi programot, színházlátogatást, kirándulást szerveznek, és nyaranta tehetséggondozó táborba viszik a gyerekeket. A közös élményeknek köszönhetően a fiatalok szoros barátságokat kötnek, és érzik, egy olyan közösségbe tartoznak, amelyben figyelnek rájuk, és értékelik az eredményeieket – fűzte hozzá Fuszek Csilla.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.