Vádjavaslat a vonatbaleset miatt

Közérdekű üzem halálos tömegszerencsétlenséget és nagy vagyoni hátrányt okozó megzavarása miatt vádemelési javaslattal továbbította tegnap az ügyészségre a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság a tavaly őszi monorierdői baleset iratait. A rendőrség szerint a négy ember halálát és negyvennégy sérülését okozó vasúti katasztrófáért a személyvonat 46 éves vezetője, a szolnoki H. András Sándor a felelős. Ha a bíróság bűnösnek találja, akkor tíztől tizenöt évig tartó szabadságvesztésre ítélheti.

2009. 05. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Véletlenek sorozata. Hárman lekésték az IC-t, közöttük egy kisfiú és az apukája, ők éppen az első osztályon, a szétzúzott vagonban utaztak volna. Már csak a személyvonatra tudtak felszállni, ezért nem esett bajuk. Egy fiatal lány tragédiáját azonban éppen a késés okozta, két korábbi vonatról is lemaradt, de a harmadikat, az intercityt elérte. Belehalt sérüléseibe. A katasztrófa legfiatalabb sérültje egy hétéves gyerek, a legidősebb egy 78 éves asszony volt. A mentésben a tűzoltók, katasztrófavédelmisek, orvosok, ápolók, vasutasok, helybéliek, önkormányzati alkalmazottak mellett utasok is részt vettek, többen sérülten próbáltak segíteni társaiknak. A baleset sérültjei között két körözött férfi is volt, egyiküket az adóhatóság kereste, a másik ellen lopás miatt folyt eljárás.


A személyvonat vezetője okozta Monorierdőnél a tavaly októberben bekövetkezett vasúti katasztrófát, mert szabálytalanul kikapcsolta a szerelvény sebességét szabályozó automata berendezést – állapította meg a rendőrség most lezárult vizsgálata. A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság az ügy iratait tegnap vádemelési javaslattal terjesztette fel a Budakörnyéki Ügyészségnek.
Mint arról korábban beszámoltunk, tavaly október 6-án a Ceglédről Budapestre tartó, kis sebességgel haladó intercity utolsó vagonjába hátulról belerohant egy nagy sebességgel közlekedő személyvonat. A 367 tonnás monstrum belefúródott az IC-be, olyannyira, hogy a maga előtt tolt tárgyakat, üléseket a plafonba préselte. Az IC utasai közül két diáklány, egy asszony és egy férfi életét vesztette. A szerencsétlenségben negyvennégyen sérültek meg, tizenegy embert súlyos állapotban vittek kórházba. Három sérült – egyikük német állampolgár – még mindig orvosi kezelés, illetve rehabilitáció alatt áll, valószínűleg maradandó károsodást, fogyatékosságot szenvedtek.
A nyomozás nyolc hónapon át tartott, a történtek tisztázásában a rendőrök mellett három terület szakértői vettek részt, és több mint négyezer oldalas anyag gyűlt össze – közölte Török Csaba alezredes, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának tájékoztatóján. Beszámolója szerint mostanra kiderült, a személyvonat 46 éves, szolnoki vezetője, H. András Sándor okozta a balesetet. A tájékoztatón elhangzott, hogy az intercity és mögötte a személyvonat ugyanazon a pályán, Cegléd felől Budapestre tartott. Pilis állomásnál egy távolabbi kábelzárlat miatt nem működött a jelzőberendezés, ezért az IC a korlátozást betartva az ilyenkor kötelező óránként 14 kilométeres sebességgel haladt. Az utána érkező személyvonat vezetője azonban egy manővernél kikapcsolta a szerelvény sebességét 15 kilométeresre korlátozó berendezést, majd miután elhagyta az állomást, gyorsított, helyenként elérte a 108 kilométeres sebességet is. Monorierdő előtt lassított, s egy jobbra ívelő kanyarban észrevette a tőle 250 méterre lévő, lassan haladó IC-t. Vészfékezett, de esély sem volt arra, hogy idejében megálljon. Hátraszaladt a vonaton, és figyelmeztette az utasokat, készüljenek az ütközésre. A személyvonat ezután csapódott az IC hátsó vagonjába.
Későbbi kihallgatásakor H. András Sándor azzal védekezett, hogy a jelzőberendezés szabad jelzést adott, a szakértők szerint azonban az a már említett kábelhiba miatt nem működött, ezért ő legfeljebb óránként 15 kilométeres sebességgel haladhatott volna. A gyanúsított tizennyolc éven át dolgozott vonatvezetőként, sosem volt panasz rá. A vasúttársaságot összesen 154 millió forint kár érte, a rendőrség bűnügyi költsége pedig 2,5 millió forint. H. András Sándor szabadlábon védekezik. Ha a bíróság bűnösnek találja, akkor vasúti közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetéséért tíztől tizenöt évig terjedő szabadságvesztést róhat ki rá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.