Véletlenek sorozata. Hárman lekésték az IC-t, közöttük egy kisfiú és az apukája, ők éppen az első osztályon, a szétzúzott vagonban utaztak volna. Már csak a személyvonatra tudtak felszállni, ezért nem esett bajuk. Egy fiatal lány tragédiáját azonban éppen a késés okozta, két korábbi vonatról is lemaradt, de a harmadikat, az intercityt elérte. Belehalt sérüléseibe. A katasztrófa legfiatalabb sérültje egy hétéves gyerek, a legidősebb egy 78 éves asszony volt. A mentésben a tűzoltók, katasztrófavédelmisek, orvosok, ápolók, vasutasok, helybéliek, önkormányzati alkalmazottak mellett utasok is részt vettek, többen sérülten próbáltak segíteni társaiknak. A baleset sérültjei között két körözött férfi is volt, egyiküket az adóhatóság kereste, a másik ellen lopás miatt folyt eljárás.
A személyvonat vezetője okozta Monorierdőnél a tavaly októberben bekövetkezett vasúti katasztrófát, mert szabálytalanul kikapcsolta a szerelvény sebességét szabályozó automata berendezést – állapította meg a rendőrség most lezárult vizsgálata. A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság az ügy iratait tegnap vádemelési javaslattal terjesztette fel a Budakörnyéki Ügyészségnek.
Mint arról korábban beszámoltunk, tavaly október 6-án a Ceglédről Budapestre tartó, kis sebességgel haladó intercity utolsó vagonjába hátulról belerohant egy nagy sebességgel közlekedő személyvonat. A 367 tonnás monstrum belefúródott az IC-be, olyannyira, hogy a maga előtt tolt tárgyakat, üléseket a plafonba préselte. Az IC utasai közül két diáklány, egy asszony és egy férfi életét vesztette. A szerencsétlenségben negyvennégyen sérültek meg, tizenegy embert súlyos állapotban vittek kórházba. Három sérült – egyikük német állampolgár – még mindig orvosi kezelés, illetve rehabilitáció alatt áll, valószínűleg maradandó károsodást, fogyatékosságot szenvedtek.
A nyomozás nyolc hónapon át tartott, a történtek tisztázásában a rendőrök mellett három terület szakértői vettek részt, és több mint négyezer oldalas anyag gyűlt össze – közölte Török Csaba alezredes, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának tájékoztatóján. Beszámolója szerint mostanra kiderült, a személyvonat 46 éves, szolnoki vezetője, H. András Sándor okozta a balesetet. A tájékoztatón elhangzott, hogy az intercity és mögötte a személyvonat ugyanazon a pályán, Cegléd felől Budapestre tartott. Pilis állomásnál egy távolabbi kábelzárlat miatt nem működött a jelzőberendezés, ezért az IC a korlátozást betartva az ilyenkor kötelező óránként 14 kilométeres sebességgel haladt. Az utána érkező személyvonat vezetője azonban egy manővernél kikapcsolta a szerelvény sebességét 15 kilométeresre korlátozó berendezést, majd miután elhagyta az állomást, gyorsított, helyenként elérte a 108 kilométeres sebességet is. Monorierdő előtt lassított, s egy jobbra ívelő kanyarban észrevette a tőle 250 méterre lévő, lassan haladó IC-t. Vészfékezett, de esély sem volt arra, hogy idejében megálljon. Hátraszaladt a vonaton, és figyelmeztette az utasokat, készüljenek az ütközésre. A személyvonat ezután csapódott az IC hátsó vagonjába.
Későbbi kihallgatásakor H. András Sándor azzal védekezett, hogy a jelzőberendezés szabad jelzést adott, a szakértők szerint azonban az a már említett kábelhiba miatt nem működött, ezért ő legfeljebb óránként 15 kilométeres sebességgel haladhatott volna. A gyanúsított tizennyolc éven át dolgozott vonatvezetőként, sosem volt panasz rá. A vasúttársaságot összesen 154 millió forint kár érte, a rendőrség bűnügyi költsége pedig 2,5 millió forint. H. András Sándor szabadlábon védekezik. Ha a bíróság bűnösnek találja, akkor vasúti közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetéséért tíztől tizenöt évig terjedő szabadságvesztést róhat ki rá.