Terepjárósok, figyelem! Veszélyesnek bizonyult a nagyteszten egy gumifajta

Még a négyévszakos abroncsoknál is sokkal gyengébb tapadást biztosítanak aszfalton az offroaderekre, pickupokra és olykor SUV-okra felszerelt All-Terrain mintázatú abroncsok. Az ADAC és az ÖAMTC szakemberei nyolc garnitúrát teszteltek.

2025. 05. 09. 7:00
Fotó: ADAC / Marc Wittkowski
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
ADAC testet Sommerreifen im Contidrom, in Hannover, MR
Fotó: ADAC/Marc Wittkowski

Az All-Terrain abroncsok jelentik a belépőt a terepmintás abroncsok közé, a kialakításnál már figyelembe vették a terepen való jó tapadást, és – elméletileg – nem feledkeztek meg az aszfaltról sem, ami ezeknél az abroncsoknál még jellemzően a használat fő területe, hiszen elsősorban olyanok választják ezeket a gumikat, akik csak ritkán mennek terepre autójukkal. Az ADAC és az ÖAMTC autós klubok szakemberei nyolc ilyen abroncsgarnitúrát vizsgáltak, és negatív tapasztalatokat szereztek. Referenciaként négyévszakos abroncsot vettek alapul, ami az évszakspecifikus abroncsoknál egy kicsit rosszabb teljesítményt nyújt, de egy All-Terrain abroncs se volt képes elérni annak a szintjét tapadásban.

Példának ott a BF Goodrich Trail Terrain T/A abroncsa, amely nedves aszfalton nyolcvan km/órás tempóról 48,8 méteres fékutat ért el, ami 15 méterrel hosszabb, mint a négyévszakos abroncs szintje, és lényegében két autóhosszal meghaladja az e kategóriában legjobb, 39,7 méteres eredményt elérő Falken Wildpeak tudását. E gyenge eredménye miatt a BF Goodrich abroncsa megbukott.

ADAC testet Sommerreifen im Contidrom, in Hannover
Fotó: ADAC/Marc Wittkowski

Az All-Terrain abroncsok oldalfalán ott a hópiheszimbólum, ami azt jelenti, hogy az aktuális törvényi szabályozásnak megfelelően négyévszakos abroncsoknak minősülnek. Azonban a hagyományos négyévszakos abroncsokhoz képest száraz és nedves aszfalton is sokkal gyengébb teljesítményt nyújtanak. Csak havas útfelületen közelíti meg két All-Terrain abroncs a négyévszakos gumik tudását (a Yokohama Geolandar és a nedves aszfalton leszereplő BF Goodrich Trail Terrain T/A), de még ez se elég ahhoz, hogy a szakemberek jó szívvel ajánlják azok használatát.

 

Aki tényleg komoly terepjárásban gondolkodik, annak nem jók az All-Terrain abroncsok, aki csak ritkán hagyja el az aszfaltot, azoknak a gyenge tapadás nagyobb rizikót jelent. Aszfalton kívül is megnézték az All-Terrain abroncsok tudását, és az lett a szakemberek szubjektív benyomása, hogy mezőn és földúton nem jobbak, mint a négyévszakos vagy nyári mintázatú abroncsok. Hamarabb ér véget a technika, mint az abroncs tudása, értsd: egy komolyabb összkerékhajtással rendelkező autó a normál négyévszakos abronccsal tovább jut, mint egy All-Terrain abroncsokkal szerelt hobbiterepjáró. Egyedül a masszívabb felépítésük szól az All-Terrain abroncsok mellett, azoknak éri meg beruházni ilyen abroncsokra, akik sokat közlekednek nem aszfaltozott utakon, például rendszeresen vadkempingeznek. Ezen a területen egyébként alternatívát jelenthetnek a szintén növelt teherbírású, C jelzésű haszonjármű-abroncsok, amelyek szintén elérhetők négyévszakos kialakítással.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.