Hétfőn elfogadta a parlament a választási eljárási törvényt, ezzel gyakorlatilag lezárult a hazai voksolási szisztéma átalakítása. A jogszabály-alkotási folyamatot már a kezdetektől fogva össztűz alá vette a balliberális oldal, és gyakran a tények teljes mellőzésével támadták a kormánypártokat. A 2014-ben tartandó választáson 106 egyéni körzetben szavazhatunk majd, amelyeknek a kialakítása körül a legnagyobb vita volt, de ennek ellenére az ellenzéki pártoknak nem sikerült fogást találniuk ezen, mivel minden szakértő elismeri, hogy a korábbinál sokkal arányosabb rendszer jött létre.
Az egyéni választási körzetek kialakítása legalább három problémára bontható – állapította meg Bíró Péter, Sziklai Balázs és Kóczy Á. László a Közgazdasági Szemlében megjelent elemzésükben az új választási rendszerről. Alapvető kérdés a körzetek száma: egy kisebb parlament olcsóbb és demokratikusabb. A második feladat a körzetek szétosztása az ország különböző területi egységei között – tették hozzá, míg a harmadik feladat a körzetek kialakítása a területi egységeken belül.
Úgy látják, a körzetek kialakítása több szempontból is érdekes, ilyenkor például mindig felmerül a gyanú, hogy ebben a törvényhozó érdekei érvényesülnek. A szerzőket csak a választópolgárok közötti igazságosság szempontja érdekelte, ezért elsősorban a második problémával, a körzetek szétosztásával foglalkoztak. Elemzésükben feltételezték, hogy a megyéken belül a körzetek kialakítása ideális: a rendelkezések – amelyek szerint a kistelepülések nem megoszthatók, illetve hogy a szavazókörzeteknek összefüggőknek kell lenniük – jelentős megyén belüli méretkülönbségekhez vezethetnek.
Mindenekelőtt megállapították, hogy idealizált, tehát egyforma méretű körzetekkel rendelkező megyék esetén sem tartható a törvényben rögzített legfeljebb 15 százalékos átlagtól való eltérés Tolna megyében. Számításaikat a 2010. évi választói adatokra alapozták. A törvényben rögzített megoldás csupán egy ponton tér el az általuk javasolttól: elvennének Budapesttől egy körzetet, és Csongrád megyének adnák. Bár Tolna megye 15,3 százalékos eltérése nem mondható jelentős túllépésnek, a megye felnőtt népességének fogyása rendre meghaladja az országét, ezért ez az eltérés ciklusonként körülbelül 3 százalékkal nőhet, így 2018 előtt minden bizonnyal módosításra szorul majd a törvény – olvasható a tanulmányban.