Tolna megye miatt módosíthatják a választási törvényt

Abban az esetben, ha 130 egyéni választókerületet hoznának létre, a körzetek közötti népességeltérés mindig 15 százalék alatt lenne.

Kovács András
2013. 04. 14. 16:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétfőn elfogadta a parlament a választási eljárási törvényt, ezzel gyakorlatilag lezárult a hazai voksolási szisztéma átalakítása. A jogszabály-alkotási folyamatot már a kezdetektől fogva össztűz alá vette a balliberális oldal, és gyakran a tények teljes mellőzésével támadták a kormánypártokat. A 2014-ben tartandó választáson 106 egyéni körzetben szavazhatunk majd, amelyeknek a kialakítása körül a legnagyobb vita volt, de ennek ellenére az ellenzéki pártoknak nem sikerült fogást találniuk ezen, mivel minden szakértő elismeri, hogy a korábbinál sokkal arányosabb rendszer jött létre.

Az egyéni választási körzetek kialakítása legalább három problémára bontható – állapította meg Bíró Péter, Sziklai Balázs és Kóczy Á. László a Közgazdasági Szemlében megjelent elemzésükben az új választási rendszerről. Alapvető kérdés a körzetek száma: egy kisebb parlament olcsóbb és demokratikusabb. A második feladat a körzetek szétosztása az ország különböző területi egységei között – tették hozzá, míg a harmadik feladat a körzetek kialakítása a területi egységeken belül.

Úgy látják, a körzetek kialakítása több szempontból is érdekes, ilyenkor például mindig felmerül a gyanú, hogy ebben a törvényhozó érdekei érvényesülnek. A szerzőket csak a választópolgárok közötti igazságosság szempontja érdekelte, ezért elsősorban a második problémával, a körzetek szétosztásával foglalkoztak. Elemzésükben feltételezték, hogy a megyéken belül a körzetek kialakítása ideális: a rendelkezések – amelyek szerint a kistelepülések nem megoszthatók, illetve hogy a szavazókörzeteknek összefüggőknek kell lenniük – jelentős megyén belüli méretkülönbségekhez vezethetnek.

Mindenekelőtt megállapították, hogy idealizált, tehát egyforma méretű körzetekkel rendelkező megyék esetén sem tartható a törvényben rögzített legfeljebb 15 százalékos átlagtól való eltérés Tolna megyében. Számításaikat a 2010. évi választói adatokra alapozták. A törvényben rögzített megoldás csupán egy ponton tér el az általuk javasolttól: elvennének Budapesttől egy körzetet, és Csongrád megyének adnák. Bár Tolna megye 15,3 százalékos eltérése nem mondható jelentős túllépésnek, a megye felnőtt népességének fogyása rendre meghaladja az országét, ezért ez az eltérés ciklusonként körülbelül 3 százalékkal nőhet, így 2018 előtt minden bizonnyal módosításra szorul majd a törvény – olvasható a tanulmányban.

Igazolták, hogy ha a legkisebb megyék is kapnak két-három körzetet, megfelelő átrendezéssel elvben mindig 20 százalékon vagy alatta tartható a legnagyobb eltérés. Gyakorlatilag előfordulhat olyan eset, hogy a törvény egyéb rendelkezései miatt a megyén belül különböző méretű körzeteket kell kialakítani, és így már nem mindig megvalósítható a 20 százalékos határ betartása – állapították meg a szerzők. Mivel az optimális megoldásban talált legnagyobb eltérés erősen függ a körzetek számától, megoldás lehet a körzetek számának kismértékű változtatása.

Érdekesség, hogy körülbelül 130 körzet felett a legnagyobb elvi eltérés mindig 14,3 százalék alatt van, így akár a 15 százalékos határ is tartható szinte minden esetben – derült ki a tanulmányból. Végül megjegyezték, hogy a megyék helyett a régiókat alapul véve az eltérés kevesebb mint 3,5 százalék. A kiosztási folyamat átláthatósága miatt is szerencsés lenne, ha a törvényalkotó mellékelné a jogszabályhoz az alkalmazott algoritmust is.

A korábbiakkal szemben sokkal szélesebb jogkörei lesznek a nemzetközi szerveknek a választási eljárási folyamatban 2014-ben, mint bármikor korábban – erről is beszélt az MNO-nak Sári Miklós. Az Országos Választási Iroda vezetője határozottan elutasította azokat a nemzetközi felvetéseket, amelyek kétségbe vonják a jövő évi választás tisztaságát. A jövő évi voksolásról többek között Bajnai Gordon jó barátja, Kim Lane Scheppele is valótlanságok tömkelegét állította.

 

Bajnaiék új választási rendszerről szóló manipulációiról bővebben itt olvashat. A volt miniszterelnök és köre többek között azt is állította, hogy Budapesten és a megyei jogú városokban a Fidesznek kedvez az átalakítás, miközben erről egyáltalán nem lehet beszélni.

 

A magyar választókörzetek kialakítása a nagy létszámkülönbségek miatt nem felel meg az egyenlő választójog alkotmányos elvének – mondta ki az Alkotmánybíróság még 2005-ben. A taláros testület azonban nem semmisítette meg a jogszabályt, így mivel a 2006-ban győztes MSZP–SZDSZ-koalíció nem rendelkezett kétharmaddal, ezért csak 2011-ben sikerült rendezni ezt a kérdést.

 

Érdemes emlékeztetni arra is, hogy a korábbi szisztéma 1990-es „debütálásakor” már nagyon jelentős eltérések voltak az egyéni körzetek között. Míg Veszprém 6-os körzetében 26 094, addig Budapest 18-as körzetében 58 774 választójogosult élt, amely több mint kétszeres különbség volt már a választási rendszer születésénél. A megyéken belüli közel kétszeres aránytalanságok sem voltak ritkák, amire a legjobb példa Baranya és Veszprém.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.