A politikus, aki 1988–1989-ben az NSZK védelmi minisztere volt, kifejtette: a magyar alkotmány részben a német alaptörvényhez igazodik, mindenekelőtt azonban az Európai Unió alapjogi chartájához. Olyan alkotmány, amely az egykori keleti blokk államaiban példaértékű – vélekedett, hozzátéve: ezt „nyilvánvalóan egyesek nem látják, nem akarják látni, vagy elhallgatják”. Kiemelte: talán „egyik-másik félreértelmezés és így a magyar alkotmány alaptalan kritikája” elkerülhető lett volna, ha kezdettől fogva többet beszélnek róla az Európai Parlamentben (EP), az Európai Bizottságban (EB) és az Európa Tanácsban (ET). De ez nem változtat azon, hogy a bizottság, az EP és az ET több bírálata „abszolút alaptalan” – mondta. Hangsúlyozta: az alaptörvény teljes mértékben megfelel minden európai alkotmányos értéknek, és ez érvényes a negyedik alkotmánymódosításra is.
Úgy látja, helyes, hogy az alaptörvény preambuluma tartalmazza Magyarország hitvallását történelméről, nemzeti identitásáról és Európáról. Rupert Scholz szerint a német alkotmány szövege ugyan sokkal lényegretörőbb, de az, ami a magyar alkotmány preambulumában áll, „egyáltalán nem támadható”.
Az Alkotmánybíróságnak (Ab) kimagasló pozíciót biztosítottak az alaptörvényben, kevés olyan alkotmány van a világon, amely „ilyen erős, világos hitvallást” tartalmazna a testületről – közölte. Hozzáfűzte: ebben is a német szövetségi alkotmány lehetett a példa. A politikus kitért arra is, hogy az alkotmány értelmében minden állampolgárnak joga van az Alkotmánybíróságnál panaszt tenni olyan jogszabályokra, amelyek az illető szerint sértik az alapjogait. Az alkotmányossági panasztételnek ez a lehetősége csak nagyon kevés országban van meg – mutatott rá. Véleménye szerint ezt Németországhoz szinte teljesen hasonlóan vezették be, és ez a magyar alkotmány „nagy jogállami érdeme”.
Hangsúlyozta: a negyedik alkotmánymódosítás szerint az Ab ellenőrzi a törvényhozást, hogy a jogszabályok összeegyeztethetők-e az alkotmánnyal, a törvényhozás vizsgálatában a testület teljes mértékben illetékes, ebben nem történt korlátozás. Ugyanakkor azt is kimondja, az Alkotmánybíróság nem illetékes abban, hogy az alkotmánymódosítást ellenőrizze, azt, hogy összeegyeztethető-e az alkotmánnyal – tette hozzá, megjegyezve, „ez magától értetődő, ez a világ minden alkotmánybíróságára érvényes”. A negyedik alkotmánymódosítás kimondja azt is, hogy ha alkotmányt módosító törvényt, tehát valami újat foglalnak az alkotmányba, akkor az Ab ezt a formai eljárás vonatkozásában vizsgálhatja, például hogy a parlamentben valóban megvolt-e a kétharmad – közölte. Megjegyezte: „ez alapvetően előrelépés, semmiképp sem korlátozás”, így a magyar alaptörvény szövegeinek értelmezésénél „Brüsszelben, Strasbourgban és a sajtóban nem voltak igazságosak”.