Budapesten minden tisztább, mint négy éve

Nem hívom meg Demszky Gábort a 4-es metró közelgő átadására, mert nem érdemli meg – jelentette ki Tarlós István.

2014. 02. 22. 7:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Negyedik éve, hogy Budapest húsz év balliberális regnálás után fellélegezhetett, de a gondok jelentős része itt maradt. Vitathatatlanul a tömegközlekedés viszi a prímet. Van-e alapjuk azoknak a híreszteléseknek, hogy a BKV megújítása mégsem sikerül, sőt, újabb adósságcsapdába sodorja a várost?
– A Népszabadság terjeszti ezt. Sajnálom, hogy a lap és az újságíró teljesen lejáratja magát azzal, hogy – szerintünk – direkt politikai propagandát folytat. Amit az elődeink maguk után hagytak, azzal valahogyan csak megbirkózunk, de amellett, hogy egy országos újság szándékosnak tűnően, következetesen eltorzítja, már-már meghamisítja a valóságot, nem mehetünk el szó nélkül. Lassan minden hamis és pontatlan, amit ez a lap a fővárosról ír.

– Mi a valóság ön szerint?
– A BKV-t 2010 előtt összesen 112 milliárd forint működési hitel felvételére kényszerítették. A tartozás a választások után közel 80 milliárd forint volt, ma 62 milliárdnál tartunk úgy, hogy a hitelek 2012-ben lejártak, s csak a kormánnyal és a bankokkal folytatott tárgyalások nyomán sikerült meghosszabbítani, refinanszírozni. A tény: 2010 októbere óta nem vett fel hitelt a BKV. Ezek után a témáról gúnyosan, számon kérőn írni, és úgy „transzformálni” az eseményeket, mintha mi állítottuk volna elő ezt a helyzetet, több mint politikai elfogultság. Ugyanezt tették a metrószerződések, a Bálna vagy a Rác fürdő estében: direkt torz információkkal szabályszerű kampányt folytattak. Következetesen csúsztatnak a római-parti védmű esetében is, amelynek megvalósítása a hamis hírek ellenére a tervek szerint halad.

– Pedig az állam a fővárosi önkormányzattól tavaly és idén meg-közelítőleg kétszázmilliárd forint adósságot vállalt át.
– Az Orbán-kormány az elmúlt években, ha részletekben is, de több pénzt adott a tömegközlekedés finanszírozására, mint korábban bárki más. Az adósságkonszolidáció nem jelent számunkra közvetlen többletforrás-növekedést, ellenben jelentősen javította a város hitelképességét.

– Ezért számolnak az idei költségvetésben újabb húszmilliárdos hitelfelvétellel?
– Kizárólag fejlesztésre veszünk fel kölcsönt. Enélkül nincs, aki ezt a lemaradást behozná. Minősíthetetlen, amit itt az MSZP és az SZDSZ húsz éven át művelt. A várost és a BKV-t a végletekig eladósították, ezzel együtt a nyakunkba sózták a befejezetlen 4-es metrót, a lepusztult 3-as metrót, amelyet most azért kell mielőbb felújítani, mert húsz évig egy ujjal sem nyúltak hozzá. A Bálnát már 2010 októbere előtt át kellett volna adni. Mi tavaly megtettük, és hamarosan átadjuk az új metróvonalat, visszaszereztük a központi szennyvíztisztítót, a Fővárosi Vízműveket, jelenleg a csatornázási művek visszavételéről tárgyalunk. Huszonhét nagyberuházást készítettünk elő, felújítjuk az 1-es és a 3-as villamos vonalát, előbbit meghosszabbítjuk, és indul a budai fonódó villamosok programja. Elfogadtuk a 2030-ig szóló városfejlesztési koncepciót, a Duna-partok és a Margitsziget fejlesztési tervét. Nézzen körül bárki az aluljárókban, vagy sétáljon az utcákon: még a város levegője is tisztább, mint négy éve.

– A BKV említett tartozását nem érinti az állami adósságátvállalás. Miből fizetik vissza, és mikor rendeződik végre a tömegközlekedés finanszírozása, ami viszont már a Fidesz–KDNP-s vezetés ígérete volt?
– A 62 milliárdos adósságot kisebb részben 2014-ben, a többit 2015-ben kell visszafizetni. Idén több mint kilencmilliárdos a teher. A kormánnyal közösen azon dolgozunk, hogy megvalósuljon a hosszabb távú, stabil finanszírozás. Arra számítok, hogy már az új parlamenti ciklus legelején döntés születhet ebben a kérdésben. Az adósságot törlesztjük, pedig abból egy fillért sem mi állítottunk elő.

A teljes interjút a Magyar Nemzet szombati számában olvashatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.