– Negyedik éve, hogy Budapest húsz év balliberális regnálás után fellélegezhetett, de a gondok jelentős része itt maradt. Vitathatatlanul a tömegközlekedés viszi a prímet. Van-e alapjuk azoknak a híreszteléseknek, hogy a BKV megújítása mégsem sikerül, sőt, újabb adósságcsapdába sodorja a várost?
– A Népszabadság terjeszti ezt. Sajnálom, hogy a lap és az újságíró teljesen lejáratja magát azzal, hogy – szerintünk – direkt politikai propagandát folytat. Amit az elődeink maguk után hagytak, azzal valahogyan csak megbirkózunk, de amellett, hogy egy országos újság szándékosnak tűnően, következetesen eltorzítja, már-már meghamisítja a valóságot, nem mehetünk el szó nélkül. Lassan minden hamis és pontatlan, amit ez a lap a fővárosról ír.
– Mi a valóság ön szerint?
– A BKV-t 2010 előtt összesen 112 milliárd forint működési hitel felvételére kényszerítették. A tartozás a választások után közel 80 milliárd forint volt, ma 62 milliárdnál tartunk úgy, hogy a hitelek 2012-ben lejártak, s csak a kormánnyal és a bankokkal folytatott tárgyalások nyomán sikerült meghosszabbítani, refinanszírozni. A tény: 2010 októbere óta nem vett fel hitelt a BKV. Ezek után a témáról gúnyosan, számon kérőn írni, és úgy „transzformálni” az eseményeket, mintha mi állítottuk volna elő ezt a helyzetet, több mint politikai elfogultság. Ugyanezt tették a metrószerződések, a Bálna vagy a Rác fürdő estében: direkt torz információkkal szabályszerű kampányt folytattak. Következetesen csúsztatnak a római-parti védmű esetében is, amelynek megvalósítása a hamis hírek ellenére a tervek szerint halad.
– Pedig az állam a fővárosi önkormányzattól tavaly és idén meg-közelítőleg kétszázmilliárd forint adósságot vállalt át.
– Az Orbán-kormány az elmúlt években, ha részletekben is, de több pénzt adott a tömegközlekedés finanszírozására, mint korábban bárki más. Az adósságkonszolidáció nem jelent számunkra közvetlen többletforrás-növekedést, ellenben jelentősen javította a város hitelképességét.
– Ezért számolnak az idei költségvetésben újabb húszmilliárdos hitelfelvétellel?
– Kizárólag fejlesztésre veszünk fel kölcsönt. Enélkül nincs, aki ezt a lemaradást behozná. Minősíthetetlen, amit itt az MSZP és az SZDSZ húsz éven át művelt. A várost és a BKV-t a végletekig eladósították, ezzel együtt a nyakunkba sózták a befejezetlen 4-es metrót, a lepusztult 3-as metrót, amelyet most azért kell mielőbb felújítani, mert húsz évig egy ujjal sem nyúltak hozzá. A Bálnát már 2010 októbere előtt át kellett volna adni. Mi tavaly megtettük, és hamarosan átadjuk az új metróvonalat, visszaszereztük a központi szennyvíztisztítót, a Fővárosi Vízműveket, jelenleg a csatornázási művek visszavételéről tárgyalunk. Huszonhét nagyberuházást készítettünk elő, felújítjuk az 1-es és a 3-as villamos vonalát, előbbit meghosszabbítjuk, és indul a budai fonódó villamosok programja. Elfogadtuk a 2030-ig szóló városfejlesztési koncepciót, a Duna-partok és a Margitsziget fejlesztési tervét. Nézzen körül bárki az aluljárókban, vagy sétáljon az utcákon: még a város levegője is tisztább, mint négy éve.
– A BKV említett tartozását nem érinti az állami adósságátvállalás. Miből fizetik vissza, és mikor rendeződik végre a tömegközlekedés finanszírozása, ami viszont már a Fidesz–KDNP-s vezetés ígérete volt?
– A 62 milliárdos adósságot kisebb részben 2014-ben, a többit 2015-ben kell visszafizetni. Idén több mint kilencmilliárdos a teher. A kormánnyal közösen azon dolgozunk, hogy megvalósuljon a hosszabb távú, stabil finanszírozás. Arra számítok, hogy már az új parlamenti ciklus legelején döntés születhet ebben a kérdésben. Az adósságot törlesztjük, pedig abból egy fillért sem mi állítottunk elő.
A teljes interjút a Magyar Nemzet szombati számában olvashatja.