Nagyon rosszul áll a baloldali összeborulás szénája

A Tárki szerint jelentősen növelte előnyét a Fidesz–KDNP februárban; a választók elégedetlenek a baloldali ellenzékkel.

MNO
2014. 02. 26. 17:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Az adatfelvételt a korábbiaktól eltérően a közelgő választások miatt a szavazási helyzetet szimuláló módszerrel végeztük. További változás, hogy a baloldali ellenzéki pártokat most először nem pártonként, hanem az Összefogás közös listájaként kérdeztük. Mindemellett a részvételi hajlandóság természetes fokozódása is hozzájárulhat az előző hónapokétól némiképp különböző eredményekhez, amely minden pártot érint” – tudatta a Tárki.

A januárban még külön, pártonként kérdezett MSZP, Együtt–PM és Demokratikus Koalíció alkotta Összefogás a teljes népesség körében 21 százalékot kapott volna, ami a listára együttesen is ugyanekkora szavazótábort jelent februárban. A pártválasztók körében viszont a három párt összege januárban 35 százalék volt, az együttes lista támogatottsága februárban 27 százalék.

A Jobbik támogatottsága nőtt: a teljes népesség 8 százaléka szavazott volna januárban a pártra, míg februárban 15 százalékuk, a pártválasztók körében pedig 14 százalékról 19 százalékra emelkedett az arányuk. Az LMP-szavazók aránya is nőtt: a teljes népességen belül 1 százalékról 4 százalékra, a pártválasztók körében pedig 2 százalékról 6 százalékra.

A biztos szavazó pártválasztók körében a Fidesz–KDNP 51, a Gyurcsány–Mesterházy–Bajnai-lista 26, a Jobbik 18, az LMP 5 százalékon állt februárban.

Az intézet szerint a részvételi hajlandóság természetes fokozódása is hozzájárulhat az eddigiektől eltérő eredményhez, hiszen a januárban általuk mért 40 százalékról 22 százalékra csökkent a bizonytalanok száma.

A baloldali ellenzékkel való elégedetlenséget – a kormánypártok dupla akkora támogatottsága mellett – az is jelzi, hogy a megkérdezett választók közül Orbán Viktort csaknem háromszor annyian tartják a legalkalmasabb miniszterelnök-jelöltnek (38 százalék), mint az ellenzéki összeborulás jelöltjét, Mesterházy Attilát, akit mindössze a válaszadók 14 százaléka tart a legalkalmasabbnak.

A Tárki felmérése alapján a lakosságban közel azonos arányban vannak azok, akik kormányváltást szeretnének (40 százalék), mint azok, akik azt akarják, hogy a jelenlegi kormány maradjon (39 százalék). Az iskolai osztályzáshoz hasonló ötfokú skálán elégtelen és 2-es osztályzatot 39 százalék adott az Orbán-kabinetnek, 31 százalék közepest, 4-es és 5-ös, azaz elégedettséget jelentő osztályzatot pedig 26 százalék.

A közvélemény-kutató intézet következtetése szerint ebből az szűrhető le, hogy a Fidesz–KDNP-nek kedvező politikai hangulat leginkább az ellenzékkel való elégedetlenséggel függ össze. Összegezve a felmérést a kutatók arra jutottak, hogy a pártpreferencia-adatok mellett más tényezők is a jelenlegi kormánykoalíció, a Fidesz–KDNP-lista sikerét vetítik előre az április 6-i választásokon.

Korábban az Ipsos arról számolt be február elején, hogy aktivizálódtak a választópolgárok, és ennek következtében több pártnak is sikerült gyarapítania táborát: erősödött a legtöbb támogatóval bíró Fidesz–KDNP és a rangsorban harmadik Jobbik is. A kormánypárti szövetség hívei aktívabbak is, mint a támogatottság szempontjából második baloldali összefogásé.

A balliberális ellenzék egyesülését követően is magabiztosan vezeti a közvélemény-kutatásokat a Fidesz–KDNP, ami azt jelenti, hogy a jobbközép szövetség már 90 hónapja a legnépszerűbb politikai erő Magyarországon. Mindezek ellenére óriási hiba lenne a kormánypártok részéről, ha lefutottnak hinnék a voksolást, mivel például 1998-ban is jelentősnek tűnő hátrányt dolgozott le az akkori ellenzék az MSZP–SZDSZ-szel szemben. Olvassa el az mno.hu elemzését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.