Elsötétülő tévéképernyők

Közösségi oldalakra, így például a Facebookra is kivetnék a reklámadót – hangsúlyozta tegnap L. Simon László.

Csókás Adrienn
2014. 06. 04. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jó esély van a reklámadó bevezetésére, de a részletek még változhatnak – mondta az előterjesztést benyújtó L. Simon László tegnap a Kossuth rádió 180 perc című műsorában. A fideszes országgyűlési képviselő szerint bevonnák az adózói körbe a közösségi oldalakat is, amelyek ma már a reklámbevételek nagyon nagy részét elviszik. Példaként említette, hogy a politikusok is rendszeresen hirdetnek a Facebookon, célzott hirdetések jelennek meg a YouTube-on, s látják, hogy „a Google-t milyen módon használják pénzért konkrét információk eljuttatására”.

„Mindez azonban nem indokolja, hogy ne tegyük szóvá: a kétharmad most valóban rá akar lépni a sajtószabadság torkára. A reklámadónak ugyanis sem más értelme, sem más üzenete nincs. Abból a mintegy kilencmilliárd forintból, amit a magyar költségvetés a reklámadóból összeszedhet, egy fél stadionra, ha futja.” Olvassa el a Magyar Nemzet keddi vezércikkét.

– Jelentős reklámbevételhez jutnak ezek a cégek, ez után sem áfa, sem társasági nyereségadó nem gazdagítja a magyar államkasszát – állapította meg a képviselő, aki szerint nonszensz, hogy az új adónem miatt lennének veszteségesek bizonyos vállalatok. – Egy-egy nagyobb cég most is folyamatosan milliárdos veszteséget termel, mégis talpon van – fogalmazott, hozzátéve: a riogatások ellenére senki sem gondolja komolyan a legnépszerűbb műsorok beszüntetését.

L. Simon szerint a törvényjavaslat tárgyalása nyáron kezdődhet el a parlamentben, s legkésőbb ősszel le kell zárni a kérdést. – Az új adónemet a szolgáltatók nem tudnák áthárítani a nézőkre, illetve olvasókra – jegyezte meg.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a reklámadóval összefüggésben kijelentette, a parlament hatáskörébe tartozik a javaslat törvényerőre emelése, ám a költségvetésért felelős miniszterként nem várható tőle, hogy ellenezzen olyan törvényt, amelyből bevétel származik.

A Magyar Reklámszövetség továbbra is tiltakozik a reklámadó ellen, tegnapi felhívásában arra kérte a médiavállalatokat, hogy a következő parlamenti ülésnap előtt, vagyis holnap elsötétítéssel, illetve fehér vagy fekete lap megjelentetésével fejezzék ki tiltakozásukat a médiumok. A kezdeményezéshez többek között a TV2, az RTL és a Hír TV is csatlakozik. A törvényjavaslat elvetését kérő reklámszövetség szerint a kommunikációs iparág a nemzetgazdaság motorja, amelyet a kormánynak partnerként kellene kezelnie, nem pedig a működését veszélyeztető különadó alanyaként. – Ha az a cél, hogy a költségvetési bevételeket növeljük, akkor a kommunikációs iparág az, ami hozzá tud járulni a kormányzat céljaihoz. Ezzel az intézkedéssel lehetetlenítik el a hazai tartalomszolgáltatást, nemcsak mennyiségében, hanem minőségében, arról nem is beszélve, hogy hány család megélhetése kerül veszélybe – fogalmazott a Hír Televíziónak Urbán Zsolt, a reklámszövetség elnöke, aki szerint a reklámadó nem a sajtószabadságról szól, hanem a hazai kommunikációs ipar létéről. – A médiaipar egyesek szerint az életéért küzdött az utóbbi években, míg a kormány szerint túlzott nyereséget produkált. Az viszont biztos, hogy a média hozzájárul az összes többi iparág versenyképességéhez, így bármilyen negatív intézkedésnek multiplikátor hatása lesz – mutatott rá.

Szakértői becslések szerint egyébként az új adó mintegy kilencmilliárd forint bevételt jelentene az államnak, ám csaknem 45 milliárdos kiesés jelentkezne a nemzetgazdaságban.

Ismert, a hétfőn benyújtott törvénytervezet szerint félmilliárd forintos árbevételig az adó mértéke 0 százalék, húszmilliárd felett azonban már negyven százalék lenne. Az adót nem a reklámozónak, hanem a közreadónak kellene fizetnie, vagyis a tévéknek, újságoknak, rádióknak, internetes portáloknak. Az érintett területen működő szakmai szövetségek és szervezetek egyöntetűen elutasítják az előterjesztést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.