Reklámadó: elsötétítés és fekete lap jöhet

A reklámszövetség azt kéri, hogy a következő parlamenti ülésnap előtt elsötétítéssel, fehér vagy fekete lap megjelentetésével fejezzék ki tiltakozásukat a médiumok.

MNO
2014. 06. 03. 14:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szervezet kedden közleményt juttatott el az MTI-hez, miután L. Simon László (Fidesz) hétfőn beterjesztette az Országgyűlés elé a reklámadóról szóló törvényjavaslatot, amely sávokban határozza meg a reklámbevételek adóját. A Magyar Reklámszövetség arra kéri a médiavállalatokat és az iparág szakmai szervezeteit, hogy június 5-én, csütörtökön, vagyis a miniszteri eskütételekről szóló parlamenti ülésnapot megelőzően saját médiatípusuknak megfelelően tiltakozzanak.

A szövetség, amely más szakmai szervezetekkel együtt már korábban kifejezte tiltakozását, közölte: a kommunikációs iparág a nemzetgazdaság motorja, amelyet a kormánynak partnerként kellene kezelnie, nem pedig a működését veszélyeztető különadó alanyaként. Továbbra is azt kérik, hogy a javaslatot ne fogadja el az Országgyűlés.

Az akcióhoz egyelőre a TV2 és az RTL Klub csatornái csatlakoztak, akik csütörtökön este 19:15 és 19:30 között elsötétülnek, azokon műsort nem sugároznak.

A Magyar Újságírók Országos Szövetségének elnöksége is közleményben foglalt állást a reklámadó ellen. Mint írják, „a súlyos finanszírozási válsággal küzdő, társadalmi hivatását betölteni egyre kevésbé képes magyar sajtó elleni támadásként értékeli a reklámadó bevezetésére irányuló kormányzati törekvést. A sajtószabadságot és újságírói munkahelyeket fenyegető – párbeszéd és egyeztetés nélkül benyújtott – törvényjavaslatot a Magyar Újságírók Országos Szövetsége elutasítja”.

Mint arról korábban beszámoltunk meglehetősen nagy a bizonytalanság a tervezett reklámadó körül, aminek az egyik legnyilvánvalóbb jele, hogy L. Simon László a Kossuth rádió kedd reggeli adásában újabb ötleteket dobott be. Meglehetősen fércmunkának hat a törvénytervezet, mivel azt sem lehet tudni pontosan, mekkora lesz a legfelső adósáv mértéke, valamint hogy kikre terjedne ki a fizetés hatálya, miközben egy ehhez hasonló tervezetet már egy éve is benyújtottak. Érthetetlen, hogy ennyi idő alatt nem sikerült pontosan tisztázni a legfőbb részleteket.

Az érintett területen működő szakmai szövetségek és egyesületek közös közleményben egyöntetűen elutasították a reklámadó bevezetéséről szóló előterjesztést. Az RTL Magyarország szerint a reklámadó bevezetése durva kísérlet arra, hogy a kormány ellehetetlenítse az ország legnagyobb médiumát, amely „az elmúlt 17 évben bizonyította a pártoktól és így a kormánytól való függetlenségét”. A TV2 is tiltakozott a tervezet ellen, s egyúttal arra kérte a kormánypártokat, hogy álljanak el a reklámadó bevezetésétől.

Egyöntetűen elutasítják a reklámadó bevezetésére benyújtott törvénytervezetet az érintett területen működő szakmai szövetségek és egyesületek. Az MTI-hez eljuttatott közlemény tizennégy aláíróját, köztük a Magyar Reklámszövetséget, a Helyi Rádiók Országos Egyesületét, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületét, a Magyar Lapkiadók Egyesületét, a Magyar Marketing Szövetséget, a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületét, a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesületét és a Repropress Magyar Lapkiadók Reprográfiai Egyesületét meglepetésként érte a reklámadóról szóló törvényjavaslat benyújtása, miután a kommunikációs iparág a Magyar Reklámszövetség összefogásával már tavaly óta tárgyalásokat folytatott a kormányzattal az esetleges új adónemről, de a most benyújtott javaslatról nem kaptak értesítést.

Közölték, arra kérik a kormányt, hogy vizsgálja felül a reklámadó bevezetésére vonatkozó javaslatot, illetve tartsa fent a párbeszédet az iparággal. A szervezetek azt is kifogásolják, hogy a kivetendő adó versenyhátrányt jelent a magyar kommunikációs iparág számára az olyan globális szereplőkkel – például Google, Facebook – szemben, akik a magyar reklámpiaci bevételek jelentős részét szedik be. Különösen súlyos következményekkel járhat az adó kivetése a televíziós szektorban, amely az adó sávos szerkezete miatt a legnagyobb befizető lehet. Az adó összegének kigazdálkodására adott végső válasz a magyar székhelyű vállalkozások külföldre költözése lehet – írták a szakmai szövetségek.

A közleményben hivatkoznak a Magyar Reklámszövetség tavalyi kutatására, amelyből kiderült, hogy minden reklámra költött 10 forint 47 forinttal járul hozzá a nemzetgazdaság növekedéséhez, ilyen módon a tervezett adóból remélt költségvetési bevétel eltörpül azon káros hatásokhoz képest, amely az iparág szűküléséből, ilyen módon az innováció csökkenéséből, a munkahelyek elvesztéséből és a fogyasztás csökkenéséből érintheti a költségvetést – érvelnek a nyilatkozat aláírói.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.