Négymilliárddal kevesebb bevételre számít jövőre a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) a reklámadóból. A Hvg.hu forrásai szerint a minisztérium felismerte, hogy az adó nem elég hatékony, rosszul hat a piacra, ezért tárgyalásokba kezdtek a Magyar Reklámszövetséggel (MRSZ) a törvény esetleges átdolgozásáról.
Már egyeztetett Pankucsi Zoltánnal, az adózásért felelős helyettes államtitkárral, és a napokban lesz újabb egyeztetés – ismerte el a lapnak az MRSZ elnöke, Urbán Zsolt, hogy folynak tárgyalások.
A portál piaci forrásainak egybehangzó véleménye szerint a kormány túl sok szereplőt haragított magára az adóval, amely miatt az RTL Klub egyenesen az Európai Bizottsághoz (EB) fordult, ahol hivatalos panaszt nyújtott be. Érvelésük szerint ők fizetik az új adó több mint 50 százalékát, holott piaci részesedésük mindössze 13 százalék.
Olyanoknak is kellett bevallást készíteniük pár millió forintról, akik semmilyen médiaszolgáltatást nem végeznek. Így az élelmiszerláncok gyakran adnak ki és ingyen terjesztenek olyan újságokat, ahol akciós termékeiket reklámozzák, és a reklámadótörvény szerint a saját reklám is reklám, be kell vallani. A Hvg.hu felidézi, hogy az októberi Internet Hungaryn a több tucat részvevő hosszan sorolta, ki mindenkinek milyen nyilatkozatot kell kiadnia a reklámadó miatt, hogyan növekedtek a hazai cégek adminisztrációs terhei, miközben alig van az államnak bevétele belőle.
Két, a hirdetési piacon meghatározó szereppel bíró cég vezetője is azt mondta a Hvg.hu-nak, már szeptember elején puhatolóztak náluk a kormánytól, hogy milyen módosítást tartanának fontosnak. A lap forrása szerint elismerték a tárgyalók, hogy túl nagyok lettek a vállalkozások adminisztrációs terhei, túl sok nyilatkozatot kell kitölteni.
Kitér a portál arra is, hogy a reklámadó sérti azon magyar befektetők érdekeit is, akik vásároltak vagy fejlesztettek a hazai piacon. Urbán Zsolt szerint a reklámadó hatásának is köszönhető, hogy a hirdetési pénzek fokozatosan tolódnak el a Google és a Facebook irányába: az MRSZ elnöke szerint 1,2-1,8 milliárd forintról van szó, ráadásul ezek után a kincstár az áfát is elbukja. Így pont az ellenkezőjét érték el a reklámadótörvénnyel: azon magyar médiavállalatok, internetes tartalomszolgáltatók bevételei csökkennek, melyek évek óta egyébként is azzal küszködnek, hogy a két nagy letarolja az online piacot – tehát a profit még nagyobb arányban vonul külföldre.















