Párbeszédet akarnak a reklámadóról

Az egysávos adókulcs bevezetésének abszolút vesztesei a kis árbevételű hazai médiavállalkozások lesznek.

Munkatársunktól
2015. 02. 14. 5:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szükségünk van a reklámadóra – jelentette ki tegnap a Kossuth rádióban Orbán Viktor. A kormányfő megerősítette, a reklámadóból származó bevételt nem tudják nélkülözni. – Van reklámadó, van törvény, amelyik ezt szabályozza. Nem tudunk eltekinteni az ebből származó közösségi bevételtől, tehát ezt be kell fizetni a költségvetésbe a közösség javára – mondta.

A kormányfő szerint ugyanakkor az összes többi kérdés technikai jellegű. Így az is, hogy milyen kulccsal és „milyen szélességében szétterítve” van szükség az adónemre. Hozzátette, „több tárgyalás is zajlik” e kérdésben. Orbán Viktor szerint a két nagy kereskedelmi televíziót súlyosabban érinti jelenleg a reklámadó, mint bárki mást, az érintett csatornák pedig „meg is támadták” az országot az Európai Uniónál, és eljárást indítottak, „amit jó volna elkerülni”.

– Miután a reklámadó – mint minden adó – a pénzről szól, és magántulajdonosok zsebbe vágó érdekeiről is szó van, nekik erről van véleményük – mondta Orbán. Megfogalmazása szerint különböző eszközökkel, különböző módszerekkel próbálnak érvényt szerezni, és különböző erősséggel fogalmazzák ezt meg, ám – szögezte le – ilyen vitákban sem a kormány, sem a miniszterelnök nem vehet részt. Az uniós eljárásra és Brüsszel várható kötelezettségszegési eljárására hivatkozott korábban Lázár János is, aki az elmúlt hetekben titokban tárgyalt az RTL Klub tulajdonosával, a Bertelsmann-csoporttal.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter a napokban a közrádióban arról beszélt, hogy a miniszterelnök és a frakció felhatalmazása alapján az a feladata, hogy az Európai Bizottság által reklámadóügyben indított, Magyarországot várhatóan elmarasztaló eljárások megelőzése érdekében tárgyaljon a reklámadó fizetésére kötelezettekkel, közöttük a Bertelsmann-csoporttal. Megerősítette azt is, a Miniszterelnökségnek és a német médiakonszernnek kész javaslata van a csoportot vezető elnök és a miniszterelnök számára. Nem cáfolt értesülések szerint a jelenleg sávos közteher egykulcsossá válik, mértéke pedig öt százalék körül alakul.

 

Ugyanakkor Navracsics Tibor szerint az Európai Unió versenyjogi szempontból vizsgálja a reklámadót, de arra nézve nincs elvárás, hogy egy- vagy többkulcsos legyen-e az adónem. – Én nem találkoztam ilyen kritériumrendszerrel – közölte a Hír TV Globál című műsorában csütörtök este az Európai Bizottság magyar biztosa. Mint mondta, ebben az esetben vagy más magyar ügyben is nagyon fontos lenne a folyamatos együttműködés a bizottsággal. A Bertelsmann-csoport első emberét egyébként február 24-én fogadja Orbán Viktor.

A Bisnode nemzetközi hitelminősítő szerint a reklámadó kiterjesztésével nehéz helyzetbe kerülnének a jelenleg még adómentes sávba eső kisebb vállalkozások. Az adómentesség eltörlése hasonlóan nehéz helyzetbe hozhatja azokat a kereskedelmi és szolgáltatócégeket is, amelyek reklámok megrendelőiként vagy akár saját felületükön hirdetve a jelenlegi szabályozás szerint még adómentességet élveznek a reklámköltségeik után. A Bisnode közölte, a médiapiac kisebb cégeinek csaknem fele már most is veszteségesen működik, így számukra egy újabb adóteher a véget jelentheti.

Számításaik szerint a magyar médiapiacot nagyságrendileg 1400 műsorszórással, illetőleg lapkiadással foglalkozó vállalkozás alkotja. A piac több mint 96 százalékát a kisebb, 500 millió forint árbevétel alatti cégek teszik ki, ám így is mindössze nyolc százalékát adják a teljes piac árbevételének. Az összárbevétel 72 százaléka néhány mamutcég kezében összpontosul, ezek a tízmilliárd forint feletti árbevétel kategóriába sorolhatók, és már jelenleg is a reklámadó hatálya alá esnek.

Bár a pontos adókulcsot még senki sem ismeri, a Bisnode a Lázár János által említett osztrák mintát, azaz az öt százalékot vette alapul elemzéséhez, amiben a 2013-as pénzügyi beszámolóinak árbevételsorait használta. A cégminősítő arra volt kíváncsi, hogy mekkora az egy vállalkozásra jutó átlagos adóteher az egykulcsos, ötszázalékos reklámadó alkalmazásával. Ehhez azt feltételezte, hogy ezen vállalkozások teljes árbevétele reklámadó-köteles tevékenységből származik.

A cégminősítő közölte, az egysávos adókulcs bevezetésének abszolút győztese a M-RTL Zrt., azaz az RTL Klub csoport lenne, ők a törvény módosításával több mint 3,7 milliárd forinttal kevesebb adó megfizetésére kényszerülnének. A közleményben kiemelték, a nagy vesztesek egyértelműen a kisebb, 500 millió forint árbevétel alatti cégek lesznek, számukra az adóterhek növelése komoly megterhelést jelent. Ugyancsak növekvő adóteher várható a 0,5–5 milliárd forint árbevételű cégek esetében. Várhatóan a piac elbocsátásokkal, költségcsökkentéssel és áremeléssel reagál majd. A tanulmány kitért rá, hogy a piac kockázatosságának növekedésében, a fizetőképesség romlásában, illetőleg a kisebb, tartalékokkal nem rendelkező cégek megszűnésében rejlik az adóváltozás legnagyobb veszélye.

A Magyar Reklámszövetség főtitkára szerint Orbán Viktor tegnapi nyilatkozatával megerősítette a múlt héten beharangozott változásokat. – Továbbra is párbeszédet sürgetünk a kormánnyal a reklámadót érintő változások miatt – közölte lapunkkal Fülöp Szilvia. Ismét felhívta a figyelmet arra, hogy a nullaszázalékos adózói körbe eső cégek bevonása a reklámadó hatálya alá a kis árbevételű hazai médiavállalkozások működését ellehetetleníti. Hangsúlyozta, hogy a 2014-ben a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet által készített reklámadó-tanulmány kimutatta, hogy Ausztriában a médiapiaci szereplők száma a reklámadó bevezetését követően 17,5 százalékkal csökkent.

Magyar Kornélia (Magyar Progresszív Intézet): Az állandó küzdelem fenntartása nagyon fontos hatalompolitikai eszköze a második és a harmadik Orbán-kormánynak is, a célja pedig erődemonstráció. Mindemellett nincs egyértelmű válasz arra, hogy a kormány miért ragaszkodik a reklámadóhoz. Az egyik megoldás az lehet, hogy a kabinet számára fontosabb az RTL Klubbal való kiegyezés, semmint hogy a kisebb szereplők ne fizessenek, már ha igazak a kereskedelmi televízió vezetésével kötött megállapodásról szóló hírek.


Lánczi Tamás (Századvég): A reklámadó be van tervezve a költségvetésbe, ennek az összegnek be kell folynia. Ha minden adóval és járulékkal kapcsolatban rákérdeznénk, hogy erre miért van szükség, és miért ennyi, akkor eléggé hamar szét lehetne zúzni a költségvetést. A reklámadóval kapcsolatban van egy brüsszeli kifogás, amelyre a kormány próbál reagálni, előremenni ebben a kérdésben. A kormány tehát egyrészt próbál a brüsszeli kötelezettségnek eleget tenni, másfelől pedig a fiskális fegyelmet megtartani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.