Ha valakik, hát ők beszélhetnek romaügyben

Hol a különbség a szegregáló és a felzárkóztató romaelkülönítés közt?

2015. 06. 04. 17:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ember alapvetően nehezen venné rá magát arra, hogy részt vegyen egy olyan esti fejtágító eseményen, melynek során egy belvárosi kávéházban a romák sanyarú sorsáról értekeznek. De ha az eszmecserének jól körülhatárolt tárgya van – jelesül a bírósági pingpongasztalon ide-oda ütögetett nyíregyházi Huszár-telepi iskolaügy –, és ezt a témát legjobban ismerők és a cigányok felzárkóztatásáért a legtöbbet tevők járják körül, mindjárt más lesz a helyzet. Három pap-szaktekintély egyáltalán nem csak papolt szerda este a Café Pióban.

Az alapsztori röviden: a görög katolikus egyház néhány évvel ezelőtt a Huszár-telepi cigánytelepen iskolát alapított, ami ellen gyakorlatilag az első perctől kezdve tiltakozik az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyermekeknek Alapítvány (CFCF). A bíróságon ráadásul első és másodfokon is elérte, hogy tilalmas szegregáció miatt felmenő rendszerben megszüntessék az intézményt, hiába gyűjtöttek össze az érintettek gyakorlatilag minden aláírást azért, hogy az megmaradhasson. A végső szót a Kúria néhány hete mondta ki: az iskola, amit közben a Magyar Nemzet munkatársa is meglátogatott, tovább működhet. A liberális jogvédők ettől kezdve azt harsogták, hogy bár szegregálni tilos, a jelek szerint az egyháznak mégis szabad, a klerikális és laikus hatalom összejátszik a haladó világ ellen. Nos, a helyzet még a sokat látott katolikus egyházi szakembereket is némileg megosztja, ezért volt várható, hogy izgalmas polémia alakul ki Kocsis Fülöp iskolafenntartó görög katolikus érsek, Székely János romapasztorációs katolikus püspök és Hofher József, a Jezsuita Roma Szakkollégium korábbi lelki vezetője között. Előre megsúgjuk: nem értettek egyet.

– A Kúria kimondta, hogy mi nem szegregálunk, nincs elkülönítve senki – szögezte le gyorsan Kocsis Fülöp, gyorsan hozzátéve: a lakótelepi gyerekek nagy többsége nem is a Sója Miklós-iskolába jár, ráadásul ők iskolafenntartókként sosem azt nézték, hogy az intézményben ki roma vagy ki nem az. „Az iskola más alapokon szerveződik”, nem válogatnak a gyerekek között helyzetük vagy származásuk, de még tehetségességük szerint sem. – Elődeim lelkipásztori munkáját folytatva mindig figyeltem, hogy kell foglalkozni a cigány emberekkel. Ők engem szeretnek is, amire büszke vagyok. Ebből a kölcsönös viszonyból fakadt az iskola alapítása is, a lelkipásztori tevékenység pedig sok gyümölcsöt fog teremni – adta meg az alaphangot az érsek. Beszámolt arról is, hogy a Huszár-telepin kívül van még egy intézményük a belvárosban, illetve Nyíregyháza környékén is több kisebb. A telepi iskola tanulói – mint szemlélteti – olyannyira nincsenek leválasztva a többségi társadalomról, hogy a belvárosi iskola uszodájába tanfolyamra járnak, és más közös programokat is szerveznek a tanárok. Ráadásul ha valakinek komoly gondja van a telepen, azt jellemzően átveszik a jobb nívójú belvárosi iskolába.

Hofher József atya itt vette át a szót: szerinte a jogvédők jó szándékúan jártak el, ugyanis a telepi iskola „maga lett szegregátum” azzal, hogy csak a leghátrányosabb helyzetű roma gyerekek maradtak az intézményben, a többiek a fejlődés esélyébe kapaszkodva elmentek onnan. A folyamatot spontán szegregációnak tartja, amivel korábban például Csobánkán is találkozott a magyar oktatásügy: a jobb sorsú, dolgozó szülők gyermekeiként nevelkedő cigány fiatalokat például a szentendrei ferencesekhez vagy más iskolákba vitték. Hofher aztán pontosította magát: nem cigány, hanem hátrányos helyzetű gyerekekről beszél; azt viszont állítja, kizárólag integrált körülmények között tanuló cigány fiataloknak van esélyük diplomát szerezni. Ezt Kocsis Fülöp azonnal cáfolta, de azzal egyetértett, hogy ahol nincs az osztályban „húzóerő”, ott a fejlődés esélye is kisebb. Másfelől fontos értéknek nevezte a helyben tanulás lehetőségét is. Ezt viszont a Hofi atyaként ismert romaszakember egyszerűen az egyház és a városvezetés szegregátumképző sandaságának tartja, szerinte ez egy oktatáspolitikai tévút, ami akadálya a cigányság felzárkóztatásának.

Székely János püspök az eszmecserébe e ponton bekapcsolódva rámutatott: Magyarország és a magyar egyház igazából sok nemzetnél történelmileg jobb eredményekkel büszkélkedhet a cigány–többségi együttélés terén. Elmondta, hogy amíg Angliából 1541-ben elzavartak minden romát (a maradókat megölték), Franciaországban és Hessenben (Németország) pedig szintén üldözték a cigányokat, addig nálunk Mária Terézia erőszakos asszimilációs törekvése és a XX. századi fajelméleti alapú üldözés kivételével jónak volt mondható a kapcsolat. További példaként említette, hogy bár sokan azt hiszik, a romák rosszul állnak a felsőoktatásban, a 2-3 százalékos számarányuk a hallgatóságon belül európai összevetésben magas. Ezzel a számmal csak a spanyol adat vetekszik, míg Olaszországban adminisztratív oldalról eleve akadályozzák, hogy a cigányok iskolába járjanak. A történet Székely szerint ott ér véget, hogy a rendszerváltozás-kori csaknem 100 százalékos foglalkoztatottság pár év alatt a cigányok körében 28 százalékosra apadt, ami kiegészülve azzal, hogy a cigányság egyre számottevőbb része nem vállalta fel identitását, tömeges mentális betegségekhez vezetett. Ebbe a helyzetbe érkeztünk mára.

A katolikus egyház – mint Székely folytatta – viszont nem most kap észbe: 4-500 éve folytatja a cigányok szervezett pártfogását (pasztorációját). Erre való tekintettel kérte a közvéleményt, hogy a szegregáció – amire klasszikus példát csak az USA-ban vagy az afrikai apartheid során láttunk – szóval nagyon óvatosan bánjon. Ő igazából csak az integráció fogalmát bátorkodik meghatározni, ami a szegregáció és az asszimiláció közötti arany középút: úgy meghívni a cigányságot a társadalomba, hogy közben elismerjük az ő kultúrájukat, művészetüket, identitásukat. Hogy ezt a katolikus egyház hogyan végzi, arról hosszan tudott volna mesélni (megtette ezt korábban ő és Beer Miklós váci püspök is az MNO hasábjain), de ez alkalommal csak ennyit villantott meg: Esztergomban minden héten van cigány mise, de a bazilikából sincsenek egyáltalán kitiltva. A cigány miséknek pedig egészen más, személyesebb, melegebb hangulata van – számolt be élményeiről János püspök, aki szerint a cigányság alkalmassá tehető arra, hogy közösen vegyen részt szentmisén a többségi társadalom tagjaival. Ezt összekapcsolva az eredeti témával pedig így fogalmaz: átmeneti, felzárkóztató elkülönítéssel komoly eredményeket lehet elérni. – Sokszor volt olyan, hogy megszidtam egy-egy cigány gyereket, de nem volt mindegy, hogy ezt magyarok előtt is vagy csak cigányok előtt teszem. Övéik között egészen jól reagálnak.

Székelynek amúgy volna mire szerénynek lennie: a katolikus egyház 54 roma közösségi házat működtet cigánytelepek környezetében, ezekben mosni, tanulni, játszani, tanácsot kapni egyaránt tudnak a cigány családok. Ne becsüljük le, Magyarországon ez a legnagyobb ilyen célú hálózat!

Hogy valóban lehet-e járható út az átmeneti elkülönítés, Hofi atya így veszi vissza a szót: amikor Köröm községben cigányokkal kezdett foglalkozni, eleinte még rosszabb eredményeket ért el, mint amiről János püspök beszámolt, de tudja is, hogy miért. A szülőkkel közben nem foglalkozott senki – ma már ezt érzi igazán keresztény feladatnak. – Ha a családba nem tér vissza a tanulás kultúrája, csak folyamatosan egyre nagyobb különbségeket hozunk létre – húzta alá.

Ehhez csatlakozva Székely János kijelentette, megbecsült, kétszeres anyagi támogatású tanári gárdát kell a leghátrányosabb helyzetű településekre előállítani, ha komolyan vesszük a felzárkóztatást. Hofher József azon felvetésére, hogy integrációs céllal egy-két roma tanulót erősebb, magyar iskolákba fel kell venni, arra Székely úgy válaszolt, Miskolcon és Pannonhalmán már próbálkoztak ezzel, de nem volt sikeres, mert magára maradt a tanuló, aki a családjára sem számíthatott ebben a folyamatban – ettől függetlenül az államnak és az egyháznak ezen még gondolkodnia kell szerinte.

Amin viszont nem gondolkodnak, hanem már csinálják, az a romavezető-képzés: helyben keresnek olyan karaktereket, akikkel szót érthetnek, és akik eléggé karizmatikusak ahhoz, hogy családokat gyűjtsenek össze lakóhelyükön. Székely János püspök szerint az ilyen kontrollált közösségekkel sok társadalmi feszültség csökkenthető – ezeket a projekteket azonban „nem lehet Budapesten kitalálni”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.