Folyamatosan röpködnek orosz gépek a magyar légtérben

Bombázók nem jöttek, bizonyos szállítmányokkal viszont az európai útvonalat tesztelhették.

Földi Bence
2015. 10. 28. 10:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Mit keresnek orosz bombázók Magyarország légterében?” – tette fel közleménye címében hétfőn a Párbeszéd Magyarországért. A válasz röviden: semmit. Hosszabban: jártak orosz gépek a magyar légtérben, ám kizárt, hogy ezek bombázók lettek volna.

Forrásaink szerint két darab orosz légierőhöz tartozó utasszállító repülőgép (egy Iljusin Il–62-es – amelyről szeptember közepén a Magyar Nemzet is beszámolt – és egy Il–76-os) haladt át Szíria felé a magyar légtéren. Az első valószínűleg katonai felszereléseket is szállíthatott, a második pedig jó eséllyel humanitárius szállítmányt vitt Szíriába, ahol az orosz parlament felhatalmazása nyomán bombázza az Iszlám Állam (és az Aszad-ellenes felkelők) állásait az orosz légierő. Úgy tudjuk, jelen esetben úgynevezett diplomáciai átrepülésről lehetett szó.

Jelenleg egyébként nincs érvényes ENSZ biztonsági tanácsi határozat, amely korlátozásokat vezetne be ezen a téren, de a nagyhatalmak közötti tartós véleménykülönbség miatt Szíriával szemben még fegyverszállítási tilalom sincs érvényben. Az EU a polgárháború 2011-es kezdetekor életbe léptetett ugyan fegyverembargót Szíriával szemben, ám 2013-ban felfüggesztették, hogy az Aszad-ellenes erőknek szállíthassanak haditechnikát.

Több különböző forrás szerint is másfelé vonultak az orosz bombázók Szíria felé: a dagesztáni Mahacskalában tankoltak, majd a Kaszpi-tenger (ahonnan orosz hajókról is bombázzák több-kevesebb sikerrel Szíriát), Irán és Irak légterén keresztül repültek a célponthoz. Úgy tudjuk, hogy a teherszállítók többsége is ezen az útvonalon közlekedett, ez egyébként sokkal rövidebb táv, mintha Magyarországon át kellene repülniük.

Persze ezek után felmerülhet a kérdés, hogy ha volt biztosított útvonal Szíria felé, akkor miért repültek Kelet-Európa felett is orosz gépek? Információink szerint az oroszok egyfajta tesztje is lehetett ez, hiszen a Nyugat és Oroszország viszonya a krími annexió óta nem felhőtlen, orosz katonai vezetők ellen is vannak érvényben szankciók, büntető intézkedések. Az oroszok az európai útvonal kipróbálásával felmérhették, van-e lehetőségük humanitárius és egyéb szállítmányok esetén igénybe venni ezt az opciót.

Hozzá kell tenni: éppen a NATO és Oroszország viszonya, valamint a szankciók miatt zárható ki, hogy Magyarország, valamint több NATO-ország (köztük az oroszellenes érzelmektől is fűtött Lengyelország) bombázókat engedett volna át légterén – mondta forrásunk. Egyébként Bulgária volt az egyetlen, amely nemet mondott az oroszoknak.

A Párbeszéd Magyarországért párt egy svájci repülési szakportál gyűjtésére hivatkozva kért tájékoztatást Orbán Viktor miniszterelnöktől és Simicskó István honvédelmi minisztertől. Ám a diplomáciai átrepülések engedélyezését nem a Honvédelmi Minisztérium, hanem a Külgazdasági és Külügyminisztérium végzi. Mindkét minisztériumhoz elküldtük kérdéseinket, a Honvédelmi Minisztérium megkeresésünkre közölte: „külföldi légi járművek átrepüléséről a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala tud felvilágosítást adni”, így az NKH-nál is érdeklődtünk az ügyben. A Külgazdasági és Külügyminisztérium válaszlevelében pedig ezt írta:

„Oroszország budapesti nagykövetsége a KKM BTDF Diplomáciai repülési részlegéhez nem nyújtott be repülési engedélykérelmet orosz harci légi járművek részére.”

Ezzel bizonyossá vált, hogy bombázó repülőgépek nem repültek át Magyarországon, ám a két utasszállítóval kapcsolatban újabb kérdést tettünk fel a minisztériumnak.

„Hivatalos megkeresés nem jött, így hivatalosan nem is repültek be hozzánk az oroszok. Nem hivatalosan meglepődtünk a látogatásukon” – ezt viszont már egy neve elhallgatását kérő külügyminisztériumi forrás mondta a 24.hu-nak kedd este. A portálnak Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is azt mondta, nem volt megkeresés. A fenti kijelentést ugyanakkor más megvilágításba helyezi a Nemzeti Közlekedési Hatóság MNO-nak küldött levele.

„A legutóbbi hivatalos megkeresés a KKM részéről október 15-én érkezett, október 16-ra szólt a repülés, 1db Il–76-os polgári lajstromjelű légijármű, állami megjelöléssel, »humanitárius segély Szíriába és orosz személyek evakuálása« céllal. A repüléshez a KKM, valamint a Szakszolgálatok hozzájárultak”

– állt a levélben, amelyben az NKH Kommunikációs Osztálya arról is tájékoztatott, hogy az oroszok magyarországi légtérhasználata egyáltalán nem lett nagyobb a megszokotthoz képest a szíriai szerepvállalás ellenére sem. „Folyamatos az oroszok általi használat az év egészét tekintve; az átrepülések mennyisége nem tért, illetve tér el a korábban megszokottaktól” – írták.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.