Használt helikoptereket kap a légirendészet

A beszerzés a transzparenciát nélkülözte, bennfentesek szerint érvényesültek a szakmai szempontok.

Zord Gábor László
2016. 03. 07. 18:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eddig Németországban, Baden-Württenberg rendőrségét szolgálták az  Explorer elnevezésű gépek, melyeket az arizonai Mesában működő MD Helicopters cég gyártott a kétezres évek elején. A világon egyedülálló, de széleskörűen nem elterjedt farokrotor nélküli (NOTAR) technológiát alkalmazó, nyolcüléses típusnak összesen hat példányát vásárolta meg a szövetségi állam légirendészeti célokra: közel tizenöt éves használatuk alatt a gépek mintegy ötezer órát töltöttek a levegőben, egyikük 2011-ben összetört egy éjszakai balesetben. A maradék öt gépet tavaly kezdték el lecserélni a bajorországi Donauwörthben székelő Airbus Helicopters cég legkorszerűbb, H 145-ös típusára, a modernizáció idén év végéig lezárul: ezért váltak eladhatókká az amerikai gyártmányú forgószárnyasok a magyar ügyfél számára.

Az árról nem sikerült információt szereznünk, de valószínűsíthető, hogy felszereltségtől függően (fényszóró, éjjellátó kamerarendszer) a használt, két hajtóműves MD 902-esek gépenként még mindig érnek pár millió eurót, így az egész üzlet – melynek szerződését értesülésünk szerint a napokban írták alá – értéke forintban milliárdos nagyságrendű lehet. Az „új” gépek a rendőrségnél több évtizede szolgálatban álló lengyel Mi-2-eseket és amerikai MD 500-asokat váltják le, melyek további használatának nem a koruk, hanem a szigorú európai regulációk szabnak gátat. Ez kimondja, hogy a lakott területek felett használt helikoptereknek a nagyobb biztonság érdekében két hajtóművel kell rendelkezniük. Az MD 500-as márpedig egy hajtóműves, s míg a Mi-2-es két hajtóműves, az egyik meghibásodása esetén nem tudja tartani a magasságát, azaz nem felel meg a szabályozónak.

Bár a beszerzés minden transzparenciát nélkülözött – lapunk korábbi érdeklődésére a rendőrség mindig tagadta, hogy önálló helikopterbeszerzésre készülne –, bennfentesek rámutatnak, hogy első ránézésre érvényesültek szakmai szempontok. Az eddigi MD 500-asok ugyanaz volt a gyártója, mint az MD 902-eseknek ami az jelenti, hogy a személyzetnek nem teljesen ismeretlen eszközzel kell folytatnia munkáját.

Az egyetlen bizonytalansági faktor a nem túl elterjedt NOTAR technológia, bár szakértők szerint nincs bizonyíték arra, hogy ez problematikus lenne a hagyományos farokrotoros elrendezéssel szemben. Az is bizonyos, hogy a légirendészet sem várhatott tovább a kormányzat nemzeti helikoptertenderére: a migránsválság miatti határőrizeti feladatokhoz a jelenlegieknél nagyobb repülési idejű, több embert szállítani képes és korszerű berendezésekkel felszerelt gépekre van szükségük. A lépéssel ugyanakkor végleg beigazolódott, hogy nincs már értelme nemzeti helikopterbeszerzésről beszélni, amire a kormány 2013-ban ígéretet tett. Mivel korábban döntés született arról, hogy a légimentők EC 135-ös helikoptereinek bérleti szerződését meghosszabbítják, már csak a honvédség helikopterigénye nem kapott hosszabb távú megoldást. Mint azt Lázár János kancelláriaminiszter a napokban közölte, erre egyelőre nincs is pénz.

A katonáknak egyelőre néhány Mi-8-assal kell beérniük, illetve azzal, hogy hosszú halogatás után öt Mi-17-esüket nagyjavításra küldi a honvédelmi tárca. Az is jelentős segítség számukra, hogy megkapják a légimentőktől 2014-ben leselejtezett két darab Ecureuil könnyűhelikoptert. Ez utóbbiakról a napokban tudta meg Demeter Márta (MSZP) képviselő Simicskó István honvédelmi minisztertől, hogy ismételt üzembe állításuk 16, a személyzet átképzése 7,2 millió forintba kerül, a gépek még a tavasszal hadrendbe állnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.