Visszavágtak a történelemtanárok

Tételesen cáfolták a kísérleti tankönyveket készítő Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet védekezését.

BO
2016. 05. 25. 13:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Történelemtanárok Egylete (TTE) múlt héten hozta nyilvánosságra és mutatta be a 10.-es kísérleti tankönyvet szétcincáló kritikáját. A legtöbb megállapítás a térképeken és ábrákon fellelhető hibákra, fogalomzavarra és a logikai felépítés hiányára hívta fel a figyelmet. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) válaszul még aznap közölte: az általuk megkérdezett 46 tanár igenis szereti a kötetet, és néhány pontban összeszedték ellenvetéseiket a TTE kritikáira. Az általuk közreadott összefoglaló végén ugyanakkor az is szerepel, hogy a megkérdezettek csupán 15 százaléka tanítana a könyvből, 24 százalékuk nem, és 61 százalék az átdolgozást javasolja.

A TTE sem volt rest, és közleményben cáfolta az OFI védekezését. A történelemtanárok azon kritikája kapcsán, hogy túl sok az évszám és az adat, az intézet azzal érvelt, hogy úgysem kell mindet megtanulni, csak a fejezetek végén található keretes írást. Emiatt azonban a TTE szerint csak a diákokra raknak terheket, mivel az ismétlés helyett „a lecke megtanulásakor kell megküzdenie az évszámokkal”.

Az OFI közölte: a Habsburgoknál hangoztatott „erős elfogultságot” megakadályozza a lektorok személye. „A középiskolai tankönyv tudományos lektorai dr. Pálffy Géza és dr. Pelyach István voltak, ez önmagában is kizárja, hogy e tankönyv »erősen elfogult« lehetne a Habsburg politikával szemben, és ne a történettudományi kutatások szemléletét közvetítse.” Azonban a történelemtanárok szerint a tudományos lektorok „javaslatai nem publikusak, és a szerzők azt nem kötelesek tekintetbe venni”. „Ezt sejtjük a mögött, hogy a cikkben sem a saját lektoraik, ebben az esetben Pálffy professzor úr kutatásaira hivatkoznak, hanem egy annál 8 évvel korábban, 2006-ban megjelent írásra” – érveltek.

Az OFI közlése szerint a kerettanterv „1849-nél kettévágja a 19. századot”, ezért a liberalizmus mint 19. századi eszmerendszer „bővebb kifejtése értelemszerűen a 11.-es tankönyvben megtörténik, amit a TTE ugyancsak ismer már”. Ám a történelemtanárok szerint ez nem történik meg se bekezdéscímként, se részletezően, hiszen a 11.-es tankönyv írói „feltételezik, hogy a tanulók 10. osztályban már megtanulták a kifejezések értelmét”. Emiatt azt továbbra sem értik, miért van szükség az ekkor még csak kialakulófélben lévő marxizmus kétoldalas kifejtésére a 10.-es könyvben a liberalizmus helyett.

Szót emeltek az ellen is, hogy az érettségin 25 százalékban szereplő társadalom- és művelődéstörténet, a kultúra vagy a mindennapi élet témái a fejezettől elkülönülő részben, a Kitekintőben kaptak helyet. Mint írják, „nem szokás érettségi tételt vagy vizsgára, dolgozatra esszéfeladatot készíteni a »törzsanyagon« kívüli, kifejezetten kitekintés céljából készített részekből”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.