Szakértő: Nincs ellenszer a kormány kampányára

Eddig is és ezután is teleplakátolhatja a várost a Fidesz, a java pedig még csak most jöhet.

Veczán Zoltán
2016. 08. 15. 15:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyértelműen politikai kampány zajlik – szögezte le László Róbert, a Political Capital választási szakértője, amikor arról kérdeztük, mégis minek tekinthető az, amit az elmúlt hónapokban láttunk a kormány részéről. Beleértve a Tudta? kezdetű plakátokat, az olimpiai közvetítések alatti bejátszásokat vagy Orbán Viktor miniszterelnök bálványosi szabadegyetemen elmondott beszédének vonatkozó részeit.

Furcsa üzenetek

Emlékezetes, a nem magyar állampolgárok Magyarországra történő kötelező betelepítésével kapcsolatos referendum ötlete komoly bel- és külpolitikai vihart kavart; később a kormány a legtöbb kritikát azért kapta, mert sokak szerint a félelemre építi kampányát a referendum kapcsán, például összemossa a terrorizmust a migrációval.

Kampány zajlik, ami jogilag mégsem tekinthető annak, ugyanis a 2013-as választási eljárási törvény 50 napban maximalizálta azt az időszakot, ami egy-egy szavazást – országos, parlamenti vagy önkormányzati választást, esetleg referendumot – megelőzhet.

Mindaz, ami ezelőtt történik, egyszerűen nem tartozik a Nemzeti Választási Bizottság hatáskörébe – mondta el a szakember. A választási szabályok pedig az égvilágon semmit sem mondanak arról, hogy a kampányidőszakon kívül miként lehet az üzeneteket továbbítani.

A dolog, mint láttuk, a gyakorlatban is működik: erre hivatkozva utasította ugyanis vissza a Liberálisok panaszát az NVB elnöke, ahogy lesöpörték az asztalról a szocialisták beadványát is. „Kampánytevékenység a kampányeszközök kampányidőszakban történő felhasználása” – így szól a vonatkozó törvény 141-es paragrafusa. Ami ezen kívül esik, az nem az NVB problémája.

Magára a kampányra sokszor más tényezőkkel is ráerősítenek, ilyen például a „hajrá, Magyarország, hajrá, magyarok”, amely úgy csendül fel az olimpiai közvetítések között, hogy azt Orbán évek óta használja szlogenként. Az ilyesmit pedig nagyon nehéz szabályozni, erre a közelmúltban csak a 2014-es választási kampány során került sor, amikor a Fidesz nemcsak a Magyarország jobban teljesít! szlogent, de a képi elemeket is átvette a korábbi kormánypropagandából, amely esetről a Kúria kimondta, hogy törvénysértés történt.

Ami a politikusi véleménynyilvánítást illeti – mint például a miniszterelnök egyértelmű és sűrű kiállása a betelepítési kvóta ellenében –, arra bármikor sor kerülhet, ez a politikai közbeszéd része – vélte László. Az ötvennapos terminust megelőző időszakra pedig egyszerűen semmilyen külön választási jogszabály nem vonatkozik. A „társadalmi célú hirdetések” címszóval bármit, még az egyértelmű politikai célokat szolgáló, nyílt kampányhirdetéseket is el lehet adni, jogilag nem lehet fogást találni ezen – fogalmazott az elemző.

Ami az ötven napon belüli időszakot illeti, akkor sem lesz ez másként, ugyanúgy harsoghatnak tévében, rádióban és a közterületeken is a kormány jelszavai. Ugyanis a Fidesz által az előző ciklusban létrehozott jogszabályi környezetben társadalmi célú hirdetéseket kampányidőszakon belül is közzé lehet tenni, ráadásul közpénzből finanszírozni.

Egyszóval ne legyenek illúzióink, ez nem fog véget érni.

A kampányidőszakra nézve is csak annyit rögzítenek a jogszabályok, hogy némi műsoridő jusson a népszavazás szervezőjének (jelen esetben a kormánynak), illetve a parlamenti frakcióval rendelkező pártoknak is. Mindezek ellenére a már említett társadalmi célú hirdetési kiskaput kihasználva a kabinet korlátlanul kampányolhat, nem beszélve civil vagy álcivil szervezetekről – tette hozzá a szakértő.

Mindezek ellen pedig semmilyen jogorvoslat nem lehetséges,

az NVB nem illetékes, legfeljebb a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál (NMHH) lehetne kilincselni, de kétséges, hogy ők a referendum előtt bármilyen érdemi lépést tennének. Ha lenne olyan párt, amelyik hajlandó beleállni és végigvinni a folyamatot, akár az Emberi Jogok Európai Bíróságáig el lehetne vinni a panaszokat – így az elemző.

Azonban Strasbourg jellemzően nagyon óvatosan dönt az ilyen választási részletszabályok ügyében, azokat mindig igyekszik tagállami hatáskörben tartani. Jó eséllyel nem vizsgálnák tételesen, hogy melyik csatornán a kormány melyik hirdetése mennyiben tekinthető kampánynak és mennyiben nem.

Összegezve: mivel ennyire gumiszabályokra épül, az egész rendszer annak kedvez, akinek több erőforrása van. László Róbert hozzátette még: jelenleg egyetlen politikai alakulatnak sincs olyan anyagi háttere, mint a közpénzekből korlátlanul „gazdálkodó” kormánypártnak, a Fidesznek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.