Továbbra sem érdekli a férfiakat a tanári pálya

A Nemzeti Pedagóguskar elnöke szerint jobb lenne, ha a gyerekek többféle modellel találkoznának az iskolában.

Hutter Marianna
2016. 12. 29. 7:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár ötezer fővel nőtt 2012 óta a tanárok száma, a férfiakat továbbra sem vonzza jobban a pedagógusi pálya – derül ki az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) adatainak felhasználásával a Magyar Nemzet által készített összesítésből. Eszerint az elmúlt 16 év férfi-nő arányát vizsgálva átlagosan mindössze a pedagógusok 17,3 százaléka volt férfi. A 2016–2017-es tanévben például több mint 154 800 tanár kezdte meg a munkát, köztük több mint 127 800 nő és kevesebb mint 27 ezer férfi. A férfi-nő arány leginkább az óvodákban billen a nők javára, ahol a közel 31 500 szakember közül mindössze 120 férfit találni az idén ősszel készült statisztikák szerint. Az általános iskolák tanítói között is csak 13,5 százalék a férfiak aránya. A középiskolai oktatás már valamivel kiegyenlítettebb: a gimnáziumi pedagógusok több mint 30, míg a szakgimnáziumokban (korábbi nevén szakközépiskola) dolgozók több mint 37 százaléka kerül ki a férfiak közül. Ugyanakkor a szakközépiskolákban (korábbi nevén szakiskola) a pedagógusok 49,8 százaléka férfi.

PISA-teszt után

Mégsem lesz külön kerekasztal a magyar diákok teljesítményét lesújtóra értékelő PISA-teszt megtárgyalására – derült ki Rétvári Bence, az Emmi államtitkára tegnapi parlamenti írásbeli válaszából. Ez azért különös, mert Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter arról beszélt pár hete: a kormány felkérte Balog Zoltán illetékes minisztert, szervezzen az eredmények áttekintésére oktatási kerekasztalt a pedagógusi érdekképviseletek és a szakmai szervezetek részvételével. Ám úgy tűnik, ez ilyen formában nem valósul meg. Az LMP-s Ikotity István hiába kérdezte Rétvárit, hogy kormány mikorra hívja össze a kerekasztalt, az államtitkár közölte, a felmérésről szóló kormányzati jelentést januárban tárgyalja a köznevelési kerekasztal. (H. M.)

– Jobb, ha a gyerekek, tanuljanak bár általános vagy középiskolában, többféle modellel találkoznak – mondta lapunknak Horváth Péter, a Nemzeti Pedagóguskar (NPK) elnöke. Úgy vélte, miután a tanulók világképe iskoláskorban alakul ki, szerencsésebb, ha többféle példát látnak. Így az az ideális, ha a tanulmányaik során egyaránt találkoznak női és férfi, idősebb és fiatalabb, szigorúbb és megértőbb tanárokkal.

Kérdésünkre, a férfiakra miért nem gyakorol vonzerőt a tanári pálya, arról beszélt: nehéz erre válaszolni, de ha például a mérnöki, jogi, orvosi, közgazdászi vagy pedagógusi szakok közül a későbbi családalapítás szempontjából választanak, „nem a tanári pálya lesz az első, amire ráböknek”. Az NPK elnöke ezzel kapcsolatban arra is felhívta a figyelmet: bár sok szó esett az elmúlt években a tanári életpályamodellről, tény, jövő januártól pusztán nyolc százalékkal lesz magasabb egy főiskolai végzettségű kezdő pedagógus bére, mint a garantált bérminimum, vagyis a középfokú végzettségért járó fizetés.

Ennek oka, hogy – mint lapunk korábban beszámolt róla – a pedagógusi béreket elszakították a minimálbértől. Így 2015 januárjától nem az aktuális minimálbér a pedagógusi bérek számításának alapja, hanem az úgynevezett vetítési alap. Utóbbi összegét 101 500 forintban határozták meg, s ahogy idén sem emelték, jövőre sem tervezik megváltoztatni. Pedig ahogy Horváth felidézte: a 2013-as bérrendezés legnagyobb erénye az volt, hogy pozicionálta a pedagógusi béreket a minimálbér 180 százalékához. – Ez elfogadható arány volt, elhelyezték a pedagógusokat a társadalmi ranglétrán – mondta. – Ám ha a kormány nem emeli a vetítési alapot, a további minimálbér-emelkedés következménye az lehet, hogy aki 2018. január 1-jétől a középiskola után elmegy dolgozni, ugyanannyi pénzt keres, mint egy kezdő pedagógus. Ez egyáltalán nem jó pozíció a pedagógusoknak – mondta Horváth Péter.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.