Milliárdos bevételt hoznak a közteres kamerák

Igazi kasszasiker a kerületeknél a szabályszegő autósokra állított kamera, évente százmilliókat keresnek a kiküldött csekkeken.

Koncz Tamás
2017. 04. 28. 17:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két hónap alatt 301 millió forintos bírságot szabott ki kamerafelvételek alapján az óbudai önkormányzat a szabályszegő sofőrökre, ebből pedig 125 millió forintot be is fizettek már a kerületnek – tudta meg a Magyar Nemzet.

Az ügy előzménye, hogy Bús Balázs kerülete már több mint egy éve eredménytelenül próbálta fegyelmezni a szabálytalankodó autósokat, akik a Bécsi útról a Szépvölgyi útra jobbra kanyarodtak, akadályozva a fonódó villamoshálózat közlekedését – nem használt a szép szó, az élénksárga figyelmeztető tábla sem.

Februártól azonban élesítették a helyi közlekedésfigyelő rendszert, és innentől 50 ezer forintba került az autósoknak az addig rutinszerű jobbkanyar – a kamera fotózott, az óbudai közterület-felügyelet pedig névre, címre szólóan küldte a szabályszegési bírsághoz csatolt csekket, a figyelmetlen vezetőknek akár hármat-négyet is egy hónapon belül.

Az óbudai pénznyelő akkor lett országszerte közismert, amikor Tarlós István felesége is megkapta az 50 ezres bírságot, a főpolgármester pedig felháborodva kérte a lakosságot: ne fizessék be a kamerafelvételek alapján kiküldött csekket, mivel szerinte törvénysértő, hogy a közterület-felügyelők a helyszínen sincsenek a bírság kiszabásakor.

A bírságolási eljárás maga viszont régóta bevettnek számít a főváros több kerületében, ahol szépen profitálnak a kamerával rögzített szabályszegésekből. Hogy pontosan mennyit keresnek, azt maguk az önkormányzatok árulták el – már amelyikük hajlandó volt erre: a Magyar Nemzet kérdéseire a 23 kerületből 16 válaszolt, közöttük öt olyan, ahol évente több tíz vagy akár százmilliós hasznot is hoznak a közlekedést figyelő kamerák.

A pálmát összesítésünk szerint a Józsefváros viszi: a VIII. kerületben tavaly 728 millió forintos bírságot szabtak ki csupán kamerafelvételek alapján, amelyből 457 millió be is érkezett a kerülethez. Április 19-ig pedig 4864 csekket küldtek ki az idén a levideózott autótulajdonosoknak, ami – a törvényben limitált 50 ezres büntetési határérték alapján – 243 millió forintnyi bírságot jelent.

A második legnagyobb összeget a Szépvölgyi út elején felszerelt kamera hozta Óbudának. A már említett, 125 milliós bevétel azért is szép summa, mert csupán két hónap alatt jött össze. A kerületi közterület-felügyelettől úgy tudjuk, hogy február elejétől március végéig összesen 6038 autóst bírságoltak meg pusztán kamerafelvétel alapján – 99 százalékukat a pénznyelő kereszteződésben.

A XIII. kerületben 136 millió forintnyi szabályszegési bírságot szabtak ki „kötelező haladási irány be nem tartása miatt”, a helyi közteresek azonban nem tudták megmondani, hogy ebből mennyi a kamerafelvétel alapján kirótt büntetés, mivel ezt hivatalosan nem kell nyilvántartaniuk. A bírságból tavaly végül 94 millió, az idén pedig 31 millió forintot fizettek be nekik.

A XIV. kerületi közlekedésrendészet is működtet „szabálykövetés-ellenőrző kamerát”, amelynek a felvételei alapján tavaly 42,5 millió, az idén pedig 76,7 millió forint érkezett az önkormányzati kasszába – igaz, az utóbbi összeghez hozzátartoznak azok a befizetések is, amelyekben tavaly küldték ki a bírságot, de az autósok csak az idén fizették be a csekket.

Rákospalota-Újpalotán összesen 49 térfigyelő kamera van, közülük azonban csak egy szűri a szabálytalanul kanyarodó autósokat: a XV. kerületben tavaly áprilisig a rendőrséghez volt bekötve a térfigyelő rendszer, később azonban a közterület-felügyelet vette át a kezelését, amely júniustól decemberig 75,7 milliós szabályszegési bírsággal sújtotta a sofőröket, az idén pedig március végéig 1136 autóst büntettek meg. A csekkek után márciusig végül 64,5 millió forint gazdagította a kerületet.

A fizetős sort végül a Ferencváros zárja, ahol 686 esetben szabtak ki bírságot kamerafelvétel alapján 20,5 millió forint értékben, ebből pedig 13,8 millió forintot fizettek be március végéig.

A lista azonban nem teljes, és a bírságbevétel képzelt rangsora is más lenne, ha minden önkormányzat válaszolt volna a kérdéseinkre. Heten azonban nem jeleztek vissza, köztük Újpest és a Hegyvidék sem, pedig mindkét kerületben vannak pénznyelő pontok: a IV. kerületben az Istvántelki út–Árpád út sarok kereszteződésben, a XII. kerületben pedig a Németvölgyi út–Királyhágó tér zónájában fotóznak szorgosan a kamerák, és termelik a kerületi bevételt.

A több száz milliós vagy szinte milliárdos összeg akár törvénysértő módon is kerülhet önkormányzati zsebekbe: az ORFK az Index kérdésére korábban egyértelműen jelezte, a közterület-felügyelet által használt kamerák nem felelnek meg a külön jogszabály által támasztott követelményeknek – ezek nem rendőrségi eszközök –, a felvett jármű üzemben tartójának objektív felelőssége alapján történő bírságszabás ezért kizárt.

Ugyanígy vélekedik a kérdésről Tarlós István főpolgármester és Pető György, a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság igazgatója is. Tarlós a bírságok ügyében egyébként többször keményen odaszólt az óbudai önkormányzatnak, amely sajátos Kállay-kettősbe kezdett a kritikák miatt.

Áprilisban pár napra leállították a kamerás bírságolást a Szépvölgyi úton, de aztán újra kellett indítani, mert ugrásszerűen megnőtt a szabálytalanságok száma. A játszmát végül április 28-án drasztikus eszközzel zárta le a főpolgármester: mint az Origo írja, kérésére leszereltették a szerinte engedély nélkül kihelyezett óbudai autófigyelő kamerát. Kérdés, hogy Tarlós István ezt tenné más esetben is, hiszen Budapesten több száz kamera működhet még bejelentés nélkül – a köztereseket nem kötelezi semmilyen jogszabály arra, hogy a kamerakihelyezésről tájékoztassák a Főpolgármesteri Hivatalt.

Mindez paradox helyzetet teremt: a közteresek a közúti közlekedésről szóló törvény 20. paragrafusára hivatkozva szabnak ki közigazgatási bírságot – ezzel elismerik, hogy a szabálytalanságokat rögzítő kamera nem minősül „külön jogszabályban meghatározott technikai eszköznek”. Ám az alapvető jogok biztosának egyik korábbi vizsgálata szerint ha a közterület-felügyeletnek nincs „külön jogszabályban meghatározott technikai eszköze”, akkor csak helyszíni bírságot szabhat ki – közigazgatásit nem, vagyis a kamerás bírságok szabálytalanok, ahogy azt a rendőrség is jelezte.

A közterület-felügyelők ettől függetlenül is elküldhetik a névre szóló bírságcsekket, ha pedig az autó üzemben tartója magától nem fizet, a rendőrséget kérik fel az eljárás lefolytatására, amely már saját hatáskörben intézi az ügyet. A rendőrök azonban nem tekintik bizonyító erejűnek az emberi tanú nélkül készített felvételt – ha a lefotózott autó tulajdonosa cáfolja, hogy ő követte volna el a szabályszegést, akkor nem is lehet megbüntetni.

A jogi kiskaput nem ismerő sofőr könnyen lépre mehet: azzal, hogy befizeti az 50 ezer forintot az önkormányzatnak, ráutaló magatartással elismeri a szabályszegést, lemond a jogorvoslat lehetőségéről – ilyen esetben pedig búcsút inthet a pénznek is. A kerületektől kapott válaszokból kiderül, hogy a több ezer megbírságolt autós közül csak alig nyolcvanan próbálták magánszemélyként vagy ügyvéd segítségével visszaszerezni a pénzüket – mindeddig eredménytelenül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.