Áder János aláírta a Taigetosz-törvényt

Az államfő kiemelte, a sokat kritizált módosítással rangos szakmai szervezetek is egyetértenek.

MN
2017. 06. 09. 16:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aláírta az oktatási törvények módosítását pénteken Áder János köztársasági elnök. Az államfő nyilatkozatában kiemelte, hogy a jogszabály kihirdetése előtt a módosításokról konzultált az oktatási jogok biztosával, aki arról biztosította, hogy a módosítás nem támasztja alá a törvénnyel szemben megfogalmazott kritikákat és aggodalmakat. A köztársasági elnök emellett azt is hangsúlyozta, hogy a jogszabály-módosítás irányával és tartalmával számos rangos szakmai szervezet is egyetért.

Áder János a nyilatkozatában aláhúzta: köztársasági elnökként különösen fontosnak tartja a felnövekvő nemzedékek érdekeinek képviseletét és jogainak érvényesítését, ezért a törvény kihirdetése előtt a lehető legkörültekintőbben vizsgálta azt a kérdést, hogy az új szabályozásnak van-e bármilyen hátrányos hatása az érintett gyermekekre.

„Ennek során konzultáltam az oktatási jogok biztosával, aki levélben biztosított arról, hogy a jogszabály szövege nem támasztja alá a törvénnyel szemben megfogalmazott kritikákat és aggodalmakat. Szakmai okfejtésében egyértelműen állást foglalt amellett, hogy a törvény rendelkezései nem okoznak jogsérelmet, sőt az új normaszöveg alapján az eddiginél is nagyobb lesz az állam felelőssége abban, hogy minden gyermek megkapja a neki szükséges oktatást.”

Az államfő közölte azt is, az elmúlt napokban meggyőződött arról, hogy a jogszabály-módosítás irányával és tartalmával azok a rangos szakmai szervezetek is egyetértenek, amelyek tagjai hivatásuknak tekintik a gyógypedagógusi munkát, valamint a beilleszkedési, tanulási vagy magatartási nehézséggel küzdő gyermekek személyre szabott előmenetelének biztosítását. A törvény kidolgozásában részt vevő szervezetek közül többek között a Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kara, a Magyar Logopédusok Szakmai Szövetsége, az ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálata álláspontját ismerte meg. „E szervezetek egyértelműen támogatják az elfogadott törvényben rögzített szabályokat.”

„Remélem, ezeknek a régóta köztiszteletben álló szakmai szervezeteknek a hitelessége és a szakmai véleménye azoknak a szülőknek is megnyugvást nyújthat, akikben riadalmat kelthetett néhány olyan – nagy nyilvánosságot kapó – kijelentés, amelyet a törvény szövege nem támaszt alá” – írta a köztársasági elnök, hozzátéve, hogy az elfogadott jogszabályt alkotmányossági szempontból is megvizsgálta, s mivel az semmilyen tekintetben nem bizonyult alaptörvény-ellenesnek, a törvény kihirdetését elrendelte.

Mint ismeretes, a törvénymódosítás azért kapott számos bírálatot, mert annak értelmében 2018 őszétől a tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő gyermekek már nem kaphatnak felmentést az iskolai osztályozás alól. 

A változtatást egyrészt a pedagógusok terheinek csökkentésével indokolták, másrészt azzal, hogy a beilleszkedési, tanulási zavarokkal küzdő diákok felmentése rendszerszintű problémát jelent, mivel a felmentések alkalmazásával sem az iskola, sem a tanuló, sem a szülő oldaláról nincs motiváció a tanulási nehézségek leküzdésére.

A törvénymódosítást aztán május 31-én teljes csendben fogadta el az Országgyűlés, és bár a döntéshozókat korábban a Civil Közoktatási Platform is megpróbálta lebeszélni a károsnak tartott tervről, a módosítás eredeti formájában ment át.

A Népszavának nyilatkozó Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke „totális pedagógiai baklövésnek” nevezte a felmentés megvonását. Mint fogalmazott, a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek nem azért vannak nehézségeik, mert nem akarnak tanulni. A törvénymódosítás indoklásában ellenben az olvasható, a kormány ettől a lépéstől reméli, hogy a diákok, a szülők és a pedagógusok motiváltabbak lesznek a nehézségek leküzdésében. Mendrey úgy látja, az intézkedéssel politikai célok is megvalósulnak: így még több gyengébben teljesítő diákot terelhetnek a szakképzésbe.

Később Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkár arról beszélt a Rádió Orientnek, hogy a sajátos nevelési igényű gyerekek teljesítményét továbbra sem fogják osztályozni. A törvény csak azokra a diákokra lesz érvényes, akiknél a fejlesztőpedagógus segítsége érezhető javulást eredményez – esetükben valóban adnának majd osztályzatot. Azok viszont, akik orvosilag igazolt fogyatékossággal élnek, vagy egy szakértői bizottság is elismeri fejlődési zavarukat, továbbra sem kapnak jegyet teljesítményükre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.