Súlyos munkaerőhiány van a Magyar Postánál is

Főleg Budapesten, valamint a kelet-magyarországi régió kistelepülésein kevés a kézbesítő és a sofőr.

Vég Márton
2017. 08. 03. 7:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bejelentett foglalkoztatás, stabil munkahely, biztos megélhetés, segítőkész munkatársak, karrierépítés és üdültetés – ezzel a reklámszöveggel igyekszik magához csábítani a munkavállalókat a Magyar Posta. Legalább 150 embert szinte azonnal fel tudna venni az állami vállalat. Üres állások várnak betöltésre Győrtől Szegedig, a betanított kézbesítőtől a jogtanácsosig megannyi pozícióra keresik a kollégákat. Például a kelet-magyarországi régióban Debrecenbe keresnek postást, gépjárművezetőt pedig Miskolcra és Szolnokra. Vélhetőleg a nagyobb városokban még könnyebben találnak munkaerőt, ám a falvakban komoly problémák vannak. Az ezerlelkes Tiszasasra és Varbóra is keresnek kézbesítőt napi 4 órára, ehhez a munkakörhöz nyolc általános az elvárt iskolai végzettség. Ahhoz viszont már érettségi szükséges, hogy valaki postavezető legyen. Ezt a munkakört például a 800 lakosú Túristvándiban és a 600 fős Nagykökényesen is pályáztatják. Ráadásul ehhez bonyolultabb feladatok is társulnak: a posta munkavállalóinak fejlesztése, panaszkezelés és kapcsolattartás a gazdaság helyi szereplőivel a piaci pozíció megerősítése érdekében.

A bérezés megegyezés szerint alakul, de az általános iskolai végzettséghez kötött állásoknál hozzávetőlegesen bruttó 210 ezer forinttól indul a havi jövedelem. A kistelepüléseken valójában gyakorlatilag elhanyagolható a tényleges postai munka, egy korábbi felmérés szerint napi átlag 5 óra kihasználatlan kapacitást mértek.

Beszédes adat, hogy 121 postán naponta kevesebb mint öt levelet adtak föl, 412 postán pedig heti egy csomagot kellett kezelni. Több kistelepülésen inkább be is zárták a fiókokat, mert felújításukra is milliárdokat kellett volna költeni. Az ingatlanokat most árulja a vállalat, de minimális az érdeklődés. Saját hivatal helyett a kis posták a takarékszövetkezetekkel olvadtak össze. Bár áprilisban a Magyar Posta történelminek nevezett bérmegállapodást kötött a szakszervezetekkel, tegnapi ottjártunkkor éppen senki nem volt a vállalat budapesti karrierirodájában. Pedig a hírek szerint főleg a logisztikai területen azonnali kezdést ajánlanak. Egyébként a bérmegállapodással kapcsolatban általános tévhit, hogy minden egyes postai dolgozó 14 százalékos bérfejlesztést kap, ez csak a komplett bértömeg százalékos emelkedését jelenti, amelynek felosztása külön megállapodásban dől el.

A jelentős munkaerőhiány legutóbb karácsonykor ütközött ki látványosan, ami nem meglepő, hiszen folyamatos a létszámcsökkenés. Még 2010-ben 34 ezren dolgoztak a cégnél, ez a szám mára 30 ezer alá csökkent. Ezt még lehetett azzal magyarázni, hogy a liberalizált piacra való felkészülés jegyében kiemelt szempont volt, hogy versenykörülmények között is hatékonyan tudjon működni a vállalat. Ugyanakkor igaz, hogy piaci alapon nem indokolt például egy tiszasasi posta fenntartása, de mivel a vállalat egyetemes szolgáltatónak számít, kötelessége megoldani a kézbesítést minden településen. Kötelező feladatokból származó milliárdos többletterheit pedig az államnak kell kompenzálnia.

A leépítéseket sokáig a csökkenő levélszámmal is lehetett indokolni, tavaly azonban 625 millió belföldi levelet kézbesítettek, ez csaknem 1 százalékos növekedés. Pénzügyi akadálya elvileg nem lehet a munkafelvételnek, hiszen tavaly 191 milliárd forintos forgalom mellett 3 milliárd forint adózott eredménnyel zártak. Ennek ellenére jelentős az elvándorlás: a kézbesítők száma a 2011-es 10,5 ezer főről mára bőven 10 ezer alá csökkent. Nem mellékes, hogy Budapesten elvileg már versenytársa is lehetne a postának, ugyanis a CityMail Kft. 2015-ben engedélyt kapott a közönséges levelek kézbesítésére a hírközlési hatóságtól, de úgy tudjuk, a tevékenységüket azóta sem kezdték meg. Az osztrák postához tartozó Feibra is készült erre, de az állami hatóság többször is elutasította a kérelmét.

Persze nem a Magyar Posta az egyetlen állami vagy önkormányzati társaság, amely munkaerőhiánnyal küzd. Tegnap a MÁV-nál 291 aktuális álláshirdetés futott: pályamunkásból, kocsirendezőből és váltókezelőből is keresik az utánpótlást. A probléma és a kétségbeesés méretét jól mutatja, hogy 35 ezer forintot kap az a dolgozó, aki új embert visz a vasúttársasághoz. A BKV-nál is feszült a helyzet a munkaerőhiány miatt: buszra, trolira és villamosra is sofőrt keresnek, 21 éves kor fölött bárki megfelel, akinek jogosítványa van.

Továbbá a BKK is örömmel vár mindenkit, aki a héven szeretné a jegyeket ellenőrizni. A Főkert is folyamatosan várja az önéletrajzokat: a Népligetbe és a Margitszigetre karbantartót keresnek, a Hajógyári-szigetre kertészt, de dísznövénytermesztőnek is lehet jelentkezni. Növényvédelmi engedéllyel bíró munkatársnak pedig gyakorlatilag bárkit felvesznek, akinek jó a fizikai állóképessége.

A csaknem 1500 autóbusz-vezetőt foglalkoztató Volánbusznál is jelentős a fluktuáció, tavaly 65-70 sofőr hiányzott, de ez a társaság szerint még kezelhető volt. Most is bőven van üres állás; például Szentendre környékére, Vácra, Érdre és Budapestre is keresnek embert. Az átlagbér tavaly bruttó havi 264 ezer forint volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.