Életveszélyes játékot emleget a Római-part ügyében Tarlós István

A főpolgármester nem vétózná meg, ha a Fővárosi Közgyűlés a népszavazás kiírása mellett döntene a római-parti védmű építése kapcsán.

2017. 09. 20. 15:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tudok és nem is akarok a saját álláspontomon változtatni a Római-part, illetve az egész csillaghegyi öblözet árvízvédelme ügyében – szögezte le szerdai sajtótájékoztatóján Tarlós István (Fidesz–KDNP). A főpolgármester, mint mondta, immár összesen 8 szakvélemény 180 oldalát olvasta végig, s valamennyi azt mondta, hogy a part mentén épüljön a védmű. – Ezzel szemben áll a Lányi András író, filozófus és környezetvédő által készíttetett 60 oldalas szakvélemény, amelynek csupán 14 oldala foglalkozik a védművel – jegyezte meg Tarlós István. Egyben megerősítette a Magyar Nemzetnek adott nyilatkozatát az ügyben rendezendő esetleges fővárosi szintű népszavazásról: „Nem mondtam, hogy kezdeményezek ilyet, a sajtó jelentős része kiforgatta a mondandóm lényegét.” Budapest vezetője szerint a lényeg, hogy ő a Fővárosi Közgyűlésben „fel fogja vetni” a népszavazás kérdését, és ha lenne ilyen törekvés, azaz a képviselők többsége a kérdésben a választópolgárokra bízná a döntést, azt „nem vétóznám meg”. 

Amikor a főpolgármesternél betelt a pohár

2017. szeptember 11-én Tarlós István a köztévében úgy nyilatkozott: „Fel fogom vetni a közgyűlésben én magam, hacsak a Kúria felül nem írja ezt valamilyen jogszabály alapján, ám legyen. Ha már  ettől sem riadnak vissza, akkor legyen akár budapesti népszavazás! Ám legyen! Két dolgot meg kell jegyeznem, a közgyűlés fog dönteni róla... Két dolgot meg kell jegyeznem, budapesti szintű népszavazásról, ugye, ez csak ügydöntő népszavazás lehet... Leveszik rólunk a feszültséget, ám legyen!\"

Az LMP-s Csárdi Antal szerint Tarlós István főpolgármester egyértelműen kihátrált ígérete mögül, korábbi bejelentése ugyanis „a magyar nyelv szabályai” alapján egyértelműen azt jelentette, népszavazást kezdeményez a római-parti védmű nyomvonalának kiválasztásáról.

Az Együtt és a Párbeszéd egyébként már korábban kezdeményezte a fővárosi szintű népszavazást, ám a feltett kérdést, amely arra irányul, hogy a Fővárosi Közgyűlés vonja vissza 2017. április 5-én hozott döntését a mobil gát parti nyomvonaláról, a Fővárosi Választási Bizottság nem hitelesítette. Ezért a kezdeményezők a Kúriához fordultak.

Tarlós István bírálta Óbuda-Békásmegyer szintén fideszes vezetésű önkormányzatát, hogy miért nem írtak ki ők népszavazást. Emlékeztetett: valamennyi III. kerületi képviselő-testületi határozat a part menti változatot támogatta, sőt a Demszky Gábor vezette Fővárosi Közgyűlés egyértelműen letette a voksát e mellett a nyomvonal mellett. – Akiket közvetlenül érint a kérdés, azok egy budapesti szintű népszavazáson simán kisebbségbe kerülhetnek – mondta a főpolgármester, aki szerint a III. kerületi népszavazás lenne igazságos, ráadásul egy budapesti népszavazás akkor lenne érvényes, ha azon több mint 400 ezer ember részt venne. Szerinte az is egyértelmű, hogy semmi értelme nincs a népszavazásnak, s – mint mondta – az ellenzéki kezdeményezők célja, hogy ne épüljön vádmű sehol. Pedig Tarlós István szerint ezzel játszani éppolyan „életveszélyes”, mint a 3-as metróval. Felvetette: „Egy ilyen kőkemény szakmai kérdésben a népszavazáson résztvevők rendelkeznek-e megfelelő szakmai ismerettel, miközben olyan alapfogalmakat is kevernek, mint a hullámtér és az ártér.” A hullámtér egyébként valójában maga a Róma-part, amely közel 1500 embert érint, míg az ártér a Dunától a Szentendrei útig tartó területet foglalja magában a Barát-patak és az Aranyhegyi-patak között, ahol 55 ezer ember él.

A főpolgármester részletesen „kiosztotta” Lányi Andrásékat is. – A csillaghegyi öblözet árvízvédelméről öt éve folynak a viták. A Nánási út és a Királyok útja nyomvonalat favorizáló tanulmányterv indulatos, de értelmezhető számítást nem tartalmaz, ráadásul a negatív következményekről, kockázatokról sem vesz tudomást, egyetlen gondolatot, sort sem szentel neki. Lányiék valójában nem vitát akarnak. Ugyanazt játsszák el, mint Bős-Nagymaros esetén, tematizálni akarják a közbeszédet, nem vitatkoznak, hanem fölényes módon kényszeríteni próbálják a felelős döntéshozókat – mondta Tarlós István.

A Magyar Nemzet megkereste a megszólítottakat, s Lányi András, az árvízvédelmi mű, illetve a Római-part komplex rendezését bemutató alternatív javaslat szerkesztője lapunk kérdésére kiemelte: a Római-part sorsa szeptember 27-én ismét a Fővárosi Közgyűlés elé kerül, a felelős döntéshez szükséges, hiteles információkkal azonban továbbra sem rendelkezik a testület. – Javaslatunkban kitértünk a választott műszaki megoldás biztonsági kockázataira, a város lakóinak és a part élővilágának okozott kár jelentőségére, a városrendezési koncepció hiányára, valamint a demokratikus döntéshozatal elvén esett sérelemre. Kezdeményezésünk mögött nem álltak sanda politikai célok. A főpolgármester vádaskodását már csak azért is vissza kell utasítanunk, mert éppen az általa felkínált lehetőséggel éltünk – húzta alá Lányi András. Aki végezetül ismételten elmondta: „Nem azt kértük, hogy fogadják el a mi érveinket, hanem azt, hogy teremtsék meg a feltételeket az egymással ellenkező álláspontok érdemi, nyilvános vitájához, amire a döntés-előkészítés folyamatában egyszer sem került sor. A döntéshozóknak szerintünk nem csak joga és kötelessége, de elemi érdeke is, hogy egy ilyen súlyos és visszafordíthatatlan következményekkel járó döntést a felmerült megoldási alternatívák elfogulatlan, azonos mélységű vizsgálata alapján hozzanak meg. Ebben, pártállásra való tekintet nélkül, továbbra is a rendelkezésükre állunk.”

Bús Balázs Óbuda-Békásmegyer kormánypárti polgármestere többszöri megkeresésünkre sem akart nyilatkozni az ügyben, az önkormányzattól válaszként a III. kerületben a Nánási úti nyomvonalról idén tavasszal kezdeményezett ellenzéki népszavazásról a helyi választási bizottságban hozott elutasító döntést kaptuk meg. Ezt a határozatot idén júniusban hagyta helyben a Fővárosi Törvényszék, indoklásában – a kérdés tartalmával külön nem is foglalkozva – egyértelműen rávilágított: az árvízvédelem fővárosi feladat, s ebben a kérdésben helyi, tehát III. kerületi népszavazás nem tartható. 

Pataki Márton, az Együtt budapesti elnöke, a Magyar Nemzet kérdésére azt mondta: abban bíznak, hogy a Kúria várhatóan október közepéig hitelesíti a kérdésüket, s akkor azonnal hozzálátnak, hogy összegyűjtsék a népszavazáshoz szükséges több mint 138 ezernyi aláírást. – A főpolgármester nem is reagált megkeresésünkre, hogy tárgyaljunk. Pedig a Fővárosi Közgyűlésnek – ha szándékában állna – nem kellene semmiféle aláírást gyűjteni. Kérdésük hitelesítése után azonnal kiírható lenne a népszavazás – mondta Pataki Márton, aki közölte: egyelőre várnak, de mindenképpen folytatják a küzdelmet a Római-part megmentéséért.

Metróklíma és kiserdő

Orosz szakemberek vizsgálják, hogy utólag beszerelhető-e klíma a felújított metrókocsikba a 3-as vonalon – mondta Tarlós István, aki megerősítette, hogy a szerelvények – ajtóhibák miatti – késedelmes szállításáért, továbbra is 2,5 milliárd forintos kötbért követelnek. Bár a főpolgármester szerint a felújított kocsikba szerelt szellőztetőrendszer, ha a metró infrastruktúrája, például az alagúti szellőzőrendszer is megújul, sokkal jobban fog működni, és melegben is kellemesebb lesz az utazás. Budapest vezetője legutóbb a hiányzó akadálymentesítést (20 állomásból csak 12-ben lesz lift) is az oroszoktól várt kötbérből pótolta volna, de az az összeg várhatóan kevés lesz. – Én nem bírálom a kormányt, mi abból főzünk, amink van – fűzte hozzá Tarlós István azzal kapcsolatban, hogy a főváros korábban új szerelvényeket akart rendelni, de ezt a kabinet megakadályozta. A főpolgármester ugyanakkor a kormánnyal közös fellépésről számolt be az Újbudát Csepellel összekötő Galvani híd botrányos tervezése ügyében. A hídhoz Ferencvároson és Kispesten átvezető út mentén ugyanis egy komplett kiserdőt kiirtatna a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF). – A főváros egyetértésben Fürjes Balázs kormánybiztossal és Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterrel, levelet írt a NIF-nek, hogy állítsák le a munkát. A NIF úgy adott megbízást a tervezőnek, hogy figyelmen kívül hagyta a főváros korábbi döntéseit és a kormány elképzeléseit – szögezte le Tarlós István, aki szerint a munka csak velük egyeztetve folytatható. (Sz. Zs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.